تبیان، دستیار زندگی
منتقد سینمای عرب از سینمای ایران می گوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آواز گنجشک ها را فراموش نمی کنم

آواز گنجشک ها

یك منتقد سینمایی سوریه با اشاره به این كه سینمای ایران در سوریه دارای جایگاهی خاص، به‌ویژه‌ نزد متخصصان سینما دارد، گفت: من به شخصه هیچ‌گاه فیلم «آواز گنجشك‌ها» را كه بسیار شگفت‌انگیز بود، فراموش نمی‌كنم.

لمی طیاره منتقد سینمای عرب درباره جایگاه سینمای عرب در جهان سینما گفت: سینمای جهان عرب رو به پیشرفت است و سینمای جهان عرب چه در عرصه كارگردانان و چه در آثار ساخته شده بعضا توانسته است جهانی شود.

این عضو كمیته داوری چندین جشنواره عربی با اشاره به نمونه‌هایی در سینمای عرب، گفت: «مصطفی عقاد» از سوریه و «یوسف شاهین» از مصر از كارگردان‌هایی هستند كه در جهان شناخته شده‌اند.

وی افزود: آثار سینمایی بسیاری مانند فیم مصری «مسافر» ساخته «احمد ماهر» در جشنواره‌های جهانی درخشیده‌‌اند و همچنین بازیگران معروفی چون «عمر شریف» از مصر و «غسان مسعود» از سوریه به جایزه‌های جهانی دست یافته‌اند.

لمی طیاره در عین حال نسبت به تأثیر سینما در میان جامعه عربی ابراز نگرانی كرد و گفت: سینمای جهانی عرب تأثیرات بعضا منفی بر جوامع عرب گذاشته‌اند و عملا فیلم‌های عربی معرف الگوهای مثبت به جامعه نیستند.

وی همچنین درباره تأثیر سینمای هالیوود و بالیوود بر سینمای جهان عرب گفت: در سوریه به علت ضعف امكانات موجود عملا تأثیری از سوی این دو غول سینمای جهان وجود ندارد، اما درباره سینمای مصر باید گفت كه سینمای این كشور و به خصوص در فیلم‌های اكشن از سینمای هالیوود متأثر است.

ما در سوریه فیلم‌های ایرانی را از طریق حضور در جشنواره دمشق شناخته‌ایم و من به شخصه هیچ‌گاه فیلم «آواز گنجشك‌ها» را كه بسیار شگفت‌انگیز بود، فراموش نمی‌كنم

این متخصص سوری سینما در پاسخ به این سؤال كه تأثیرات سینمای هالیوود و بالیوود را مثبت می‌دانید یا منفی، گفت: نمی‌توان به شكل قطعی گفت كه این تأثیرات مثبت و یا منفی بوده است.

وی در عین حال از تأثیر فرهنگ‌های محلی و ملی بر سینمای عرب و به ویژه سوریه گفت و تأكید كرد: معتقدم تأثیرگذاری فرهنگ‌های محلی و ملی بر سینما امری ضروری است كه بدون آن نمی‌توان موفق بود.

این منتقد سوری به جایگاه سینما نزد مردم كشورهای عربی نیز اشاره كرد و اظهار داشت: سالن‌های سینما با وجود تعداد كم مورد توجه مردم است.

لمی طیاره افزود: در این سینماها فیلم‌های هالیوودی و بالیوودی و یا عربی اكران می‌شود و مردم بدون توجه به ملیت سازنده آن، بیشتر به فیلم‌های جذاب روی می‌آورند.

وی تأكید كرد: در این بین جوانان بسیاری نیز كه تحصیل كرده هستند به كار سینما روی آورده‌اند و نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دولت‌ها هستند.

لمی طیاره در بخش دیگری از حرف هایش به جایگاه سینمای ایران در میان اعراب پرداخت و به فارس گفت: سینمای ایران در سوریه دارای جایگاهی خاص، به‌ویژه‌ نزد متخصصان سینما دارد.

وی افزود: ما در سوریه فیلم‌های ایرانی را از طریق حضور در جشنواره دمشق شناخته‌ایم و من به شخصه هیچ‌گاه فیلم «آواز گنجشك‌ها» را كه بسیار شگفت‌انگیز بود، فراموش نمی‌كنم.

این داور جشنواره‌های بین‌المللی با اشاره به فعالیت‌های مشترك ایران و سوریه گفت: روابط سینمای ایران و سوریه خوب است.

وی در عین حال در پاسخ به این سئوال كه آیا سینمای ایران بر سینمای جهان عرب تأثیرگذار بوده است، گفت: حداقل می‌توانم بگویم كه در سینمای سوریه تأثیر مستقیم و شفافی از سینمای ایرانی دیده نمی‌شود. البته بخشی از اینكه تأثیری از سینمای ایران در سینمای عرب دیده نمی‌شود مربوط به امكانات ماست كه ضعیف بوده و سینماگران عرب امكان تولیداتی با بودجه‌هایی را كه در ایران استفاده می‌شود، ندارند.

لمی طیاره به جایگاه فرهنگ مقاومت در سینمای عرب و به ویژه در سوریه هم اشاره كرد و گفت: از دهه 70 میلادی در سینما فیلم‌های بسیاری درباره مقاومت و به ویژه مسئله فلسطین ساخته شده است و همچنین در سال‌های اخیر شاهد سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی در جهان عرب و به ویژه سوریه درباره مقاومت بوده‌ایم و من معتقدم این توجه در بسیاری از مراكز سینمایی و تلویزیونی روبه‌ افزایش است.

وی در عین حال به حمایت دولت سوریه از سینمای مقاومت اشاره كرد و گفت: می‌توان گفت هرآنچه درباره مقاومت و مسئله فلسطین در سوریه تولید شده ساخته دستگاه‌های دولتی بوده است.


گروه هنر تبیان