تبیان، دستیار زندگی
خستگی ‌های روزمره ما می ‌تواند به مرور به یک خستگی‌ مزمن تبدیل شود که اگر درمان نشود، نتایج بدی بر روی کار و روابط‌ ما خواهد گذاشت و احیانا موجب به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی روزانه ‌مان می ‌‌شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ای برای پایان خستگی

مرد خسته

خستگی ‌های روزمره ما می ‌تواند به مرور به یک خستگی‌ مزمن تبدیل شود که اگر درمان نشود، نتایج بدی بر روی کار و روابط‌ ما خواهد گذاشت و احیانا موجب به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی روزانه ‌مان می ‌‌شود.

انواع مختلفی از قرص ‌های آرامبخش و نوشابه ‌های انرژی ‌زا به بازار آمده ‌اند با این ادعا که قادرند بر خستگی ‌تان غلبه کنند و سطح انرژی ‌تان را بالا ببرند ولی اینها راهکارهای موقتی هستند. قرص‌ های آرامبخش و نوشابه های انرژی زا اغلب فقط باعث شاد‌ی‌های ناگهانی و موقت می‌ شوند و مصرف مداوم آنها تاثیرات سویی روی بدن شما خواهد داشت.

آیا می ‌خواهید راز واقعی کنترل خستگی ‌تان را بدانید تا برای همیشه آن را متوقف کنید؟

پزشکان می ‌گویند برای متوقف ساختن خستگی، ‌شما لازم دارید دلایل واقعی را که باعث خستگی شما می ‌شوند، پیدا کرده و درمان کنید؛ نه اینکه به دنبال درمان موقت علایم ناشی از خستگی باشید. با کشف علت واقعی خستگی، شما می ‌توانید یک بار و برای همیشه خستگی‌ تان را درمان و متوقف کنید و از سطح جدید انرژی و تمرکز حواس‌ تان لذت ببرید.

طی آزمایشی تحت عنوان «برنامه ی پایان خستگی» که بر روی برخی افراد معمولی که مبارزه ی سختی برای از بین بردن خستگی تجربه کرده بودند، صورت گرفت، نتایج حیرت انگیز زیر به دست آمد:

«برنامه ی پایان خستگی» با نشان دادن چگونگی کنترل خستگی و جایگزینی آن با تولید انرژی و تمرکز، به درمان سریع خستگی مفرط کمک می کند

تنها بعد از دو هفته:

نود و هشت درصد داوطلبان افزایش سطح انرژی روزانه‌شان گزارش کرده‌اند.

هشتاد و یک درصد بالاترین حد افزایش انرژی‌ را گزارش کرده‌اند.

هفده درصد افزایش تقریبا خوبی را گزارش داده‌اند.

هفتاد و دو درصد آنها گفته‌اند احساس سلامتی بیشتری می کنند.

هشتاد و هفت درصد گفته اند بهتر می توانند فکر کنند.

بعد از یک ماه:

- داوطلبان یک ساعت و بیست و هشت دقیقه (به صورت میانگین) کمتر می‌ خوابند.

- نود و شش  درصد داوطلبان گفته‌اند که دیگر احساس خستگی نمی‌ کنند.

همان طور که در بالا مشاهده کردید،«برنامه ی پایان خستگی» با نشان دادن چگونگی کنترل خستگی و جایگزینی آن با تولید انرژی و تمرکز، به درمان سریع خستگی مفرط کمک می کند در ادامه به راه کارهای این برنامه پرداخته ایم:

تلاش کنید تا عمق تنفس‌تان را افزایش دهید
مرد

بیشتر اوقات ما بدون اینکه متوجه باشیم خیلی کوتاه نفس می‌ کشیم و حتی متوجه نمی ‌شویم که اکسیژن کافی دریافت نمی ‌کنیم.سعی کنید از لباس‌ هایی در خانه استفاده کنید که راحت باشند تا بتوانید عمیق تنفس کنید. آنها را هنگام خواب بپوشید تا متوجه بشوید که راحت ‌تر و بهتر می ‌خوابید.

سلامت تیروییدتان را بررسی کنید

اگر طبق برنامه همیشگی به رخت‌ خواب می ‌روید ولی برای به خواب رفتن و یا در خواب ماندن مشکل دارید، شاید باید آن را با دکترتان در میان بگذارید. اگر مدت کوتاهی است که این مشکل را دارید، علت فیزیکی دارد پس حتما تیروییدتان را کنترل کنید.

رژیم غذایی‌تان را اصلاح نمایید

در بعضی موارد خستگی مزمن ممکن است به علت فقر مواد معدنی پدید بیاید بیشتر خانم‌ها به علت کمبود آهن اکسیژن کافی به سلول‌های خونی ایشان نمی‌رسد.

بدوید؛ مخصوصا همراه با دوستان ‌تان

فعالیت‌های بدنی (به خصوص ایروبیک) به بالا بردن مقاومت بدن‌ کمک می‌کند. بدن شما به فعالیت‌هایی که موجب بالا بردن مقاومت قلب و شش ‌هایتان شده، به شما انرژی بدهد و استرس‌ تان را از بین ببرد، احتیاج دارد.

بیشتر اوقات ما بدون اینکه متوجه باشیم خیلی کوتاه نفس می‌ کشیم و حتی متوجه نمی ‌شویم که اکسیژن کافی دریافت نمی ‌کنیم

از نگرانی ‌های تان بکاهید

نگران بودن نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی ‌کند بلکه شما را بیمار می ‌کند. اگر در زندگی‌ تان مشکل غیرقابل حلی دارید که موجب افزایش استرس‌تان می‌شود، باید آنها را بپذیرید. کنار گذاشتن مشکلات موجب حل آنها نمی ‌شود و در نهایت از کنترل شما خارج خواهد شد. وقتی به کمک احتیاج دارید. کمک بخواهید. اگر می‌دانید که باید تغییر کنید، راه‌هایی را که می ‌توانید بروید امتحان کنید. برای آن چه باید انجام دهید اولین گام را بردارید تا بشوید آن چه را که می‌ خواهید باشید.

چرت بزنید

چرت ‌زدن، تنها با بستن چشم ‌هایتان و ریلکس بودن می ‌تواند حتی برای 10 تا 15 دقیقه شما را سرحال کند. به خودتان اجازه استراحت دهید و بدانید که شما انسان هستید نه یک ربات! چرت زدن موجب شارژ شدن دوباره مغزتان می‌شود و شما را آماده ی ادامه ی کار برای مدتی بیشتر می ‌کند.

میوه

خوراکی‌ های انرژی ‌زا بخورید

فهرستی از غذاهای انرژی‌ زا وجود دارد که باعث شارژ  مغز شما می شوند:

میوه ‌ها: مرکبات و توت‌فرنگی

نان‌ جو و انواع نان‌ های گندم: لوبیا و فلفل، ماهی، سبزیجات، گوجه ‌فرنگی و اسفناج

خشکبار: بادام و تخمه آفتابگردان

بیشتر آب بنوشید

مقدار زیادی آب بنوشید و سطح آب بدنتان را بالا نگه دارید. خیلی از ما بدون آب کافی به فعالیت هایمان ادامه می دهیم و متوجه نمی ‌شویم خستگی مفرط‌مان ناشی از پایین آمدن سطح آب بدن مان است. بدن برای فعالیت احتیاج به مایعات دارد.

از منفی ‌ها حذر کنید

از آدم ‌های منفی دوری نموده یا رابطه ‌تان را با آنها به شدت محدود کنید. به سخنان آدم ‌هایی که هیچ ‌وقت از زندگی راضی نیستید و همیشه شکایت می‌ کنند، گوش ندهید؛ اینان آدم هایی با نگرش بیمار هستند که می خواهند شما را خسته کنند.

آسوده‌تر بخوابید

چرخه ی تکمیل خواب انسان 90 دقیقه‌ ای است که اگر بین این چرخه بیدار شوید، احساس خستگی می‌ کنید. برای احساس شادابی بیشتر باید در طول یک سیکل کامل خواب قرار بگیرید. هم چنین برای داشتن خوابی راحت نباید با معده  پر به رختخواب بروید زیرا موجب می شود سخت تر به خواب بروید و حتی کیفیت خواب شما را نیز به هم می زند.

ماهنامه شادکامی و موفقیت- حمیدرضا خوشنویس

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تغییر و تنظیم: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

بهترین راه سلامت روان

روحتان سرما خورده؟

خبرهایی برای زندگی بهتر

 راز سبز زندگانی

زندگی امروز آغاز می شود!

کم هزینه‏ترین لذت‏های دنیا

استرس کمتر با سخت رویی بیشتر

شما اعصاب آهنین دارید؟

چگونه تفریح كنیم؟

راهی مستقیم به آرامش درون

درمان قطعی استرس های شما

بهترین زندگی با مفید ترین روش

نیرو مند ترین انرژی برای زندگی

این هم از عواقب شادی

کاربران عزیز می توانند سوالات خود در این زمینه را از اینجا بپرسند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.