تبیان، دستیار زندگی
قدمت دمشق را از ماقبل تاریخ می‌دانند و پیشینه آن را حتی به پیشتر از نوح(ع) بلكه عصر آدم(ع) ارتباط می‌دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دمشق در گذر تاریخ

سیمای دمشق

كتاب «سیمای دمشق، تاریخ شهر دمشق با نگاهی به زندگانی حضرت ‌زینب علیهاالسلام» تالیف محمد صحتی سردرودی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران، نویسنده این كتاب پیشینه تاریخ شهر دمشق سوریه را با مراجعه به منابع معتبر معرفی می‌كند و می‌كوشد تا آنجا كه می‌تواند، تاریخ تشیع را در آن دیار بررسی كند.

در روزگار پیشین، فلسطین، اردن، حمص، دمشق، لبنان و... همگی به نام شام مشهور و معروف بودند و درست به همین اعتبار، شام را جمع بسته و به همه آن كشورها و شهرهای بزرگ «شامات» می‌گفتند؛ اما امروز ـ‌ از باب اطلاق عام بر خاص‌ ـ شام تنها به دمشق اطلاق می‌شود.

درباره علت نامگذاری «شام» سخنان مختلفی گفته می‌شود. نخست این كه شام به اسم سام، فرزند نوح خوانده شده، چرا كه او در آن دیار اقامت داشت و از آنجا كه سام در زبان سریانی، شام تلفظ می‌شد، محل زندگی سام‌بن نوح به شام شهرت یافت.

دیگر این كه شام را برای این شام گفتند كه سرزمینی زیبا، دل‌انگیز و بسیار فرح‌زا بود. همچنین این كه به این دلیل كه شام در شمال كعبه واقع شده و شام نیز در برخی لغت‌ها به معنای شمال آمده است، آن سرزمین را شام گفتند.

در روزگار پیشین، فلسطین، اردن، حمص، دمشق، لبنان و... همگی به نام شام مشهور و معروف بودند و درست به همین اعتبار، شام را جمع بسته و به همه آن كشورها و شهرهای بزرگ «شامات» می‌گفتند؛

قدمت دمشق را از ماقبل تاریخ می‌دانند و پیشینه آن را حتی به پیشتر از نوح(ع) بلكه عصر آدم(ع) ارتباط می‌دهند. همچنان كه در برخی از متون آمده است؛ آدم ابوالبشر، پس از آن كه از بهشت رانده شد، به دیار دمشق هبوط كرد و در دشت شام بود كه نخستین جنایت در تاریخ بشر رخ داد و قابیل برادرش ‌هابیل را كشت.

ابراهیم خلیل‌الرحمن(ع) هم در دمشق زاده و در آن دیار به آتش افكنده شد. قبر موسی(ع) را در آنجا دانسته‌اند و جایگاهی از آن را مسجد ابراهیم(ع) و جایی دیگر را ماوای عیسی بن مریم(ع) می‌خوانند، همین‌طور قسمتی از آن را به حضرت هود(ع) نسبت می‌دهند و مسجد كوچكی را كه در پشت «جیرون» قرار دارد، مشهد و قتلگاه یحیی بن زكریا(ع) نوشته‌اند.

رد پای پیامبران زیادی به ویژه پیغمبران بزرگ و اولوالعزم در آنجا دیده می‌شود؛ چنان كه برخی دمشق را خانه نوح نامیده‌اند و می‌گویند كه كشتی را در آنجا ساخت و پس از طوفان نیز، نخستین خانه در دمشق ساخته شد. البته باید دانست كه برخی از این سخنان را به آسانی نمی‌شود، پذیرفت و تحقیق بیشتر درباره احادیث مربوط به همه شهرها ضروری است.

كتاب حاضر در شش فصل به بررسی شهر دمشق پرداخته است.

- از شام تا دمشق،

- همگام با تاریخ،

- خطه خطابه‌ها،

- زیارتگاه‌ها و آثار تاریخی،

- فرهنگ و مذهب در دمشق

و مفاخر و مراكز فرهنگی دمشق، عناوین فصول ششگانه این اثرند.

چاپ نخست كتاب «سیمای دمشق، تاریخ شهر دمشق با نگاهی به زندگانی حضرت ‌زینب علیهاالسلام» در شمارگان 1200 نسخه، 167 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی