تبیان، دستیار زندگی
لذت مطالعه‌ی رمان لذتی است فراموش نشدنی. خصوصا که رمان مورد مطالعه روایتی متفاوت و زاویه‌ی دیدی خاص داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزگار سپری‌شده خانم گادنی

روزگار سپری شده خانم گادنی

گروه کتاب تبیان: لذت مطالعه‌ی رمان لذتی است فراموش نشدنی. خصوصا که رمان مورد مطالعه روایتی متفاوت و زاویه‌ی دیدی خاص داشته باشد و با زبانی منحصر به فرد حوادث، وقایع و به طور کلی دنیای شکل گرفته در ذهن نویسنده را مقابل چشم خواننده به تصویر بکشد. رمان "روزگار سپری‌شده خانم گادنی" بدون شک یکی از این موارد است که البته به مدد ترجمه‌ای روان‌ فرصت مغتنمی را در اختیار خوانندگان و دوست‌داران دنیای ادبیات قرار داده است تا با مطالعه ی آن دنیایی متفاوت را تجربه کنند.

رمان "روزگار سپری‌شده خانم گادنی" اثر پل بیلی، نویسنده انگلیسی است که به‌وسیله‌ی "شعله آذر" ترجمه و راهی بازار نشر شده است.

این نخستین ترجمه فارسی از آثار این نویسنده انگلیسی است که در قالب کتابی مستقل منتشر شده است.

در این رمان، "فیث گادنی" خودش را در محیطی سرشار از بدگویی، شایعه و رفتارهای ناخوشایند قابل حدس زدم می‌بیند. او از وضع موجود متنفر است اما همه به او توصیه می‌کنند که به اوضاع عادت کند و هیچ اعتراضی نداشته باشد.

او خودش را در محیط اطراف غریبه می بیند اما کوچک‌ترین تلاشی برای هم‌رنگ شدن با جماعت انجام نمی‌دهد و تنها در برخورد با دیگران جانب ادب را رعایت می‌کند.

پل بیلی، رمان «روزگار سپری شده خانم گادنی» را در سن ۲۸ سالگی نوشت و جامعه ادبی انگلستان دهه‌ ۶۰ قرن میلادی گذشته را متوجه خود کرد. وی در این کتاب به رفتارهایی اشاره می‌کند که موجب از بین رفتن هویت فردی انسان در کهن‌سالی می‌شوند

رفتارهای او آن‌قدر برای دیگران غیر قابل درک است که او ناخودآگاه بیشتر به درون خودش فرو می‌رود و پیله‌ای از انزوا به دور خودش می‌تند و...

پل بـیلی در شانزدهم فوریه سال ۱۹۳۷ در انگلستان به دنیا آمد. وی که مدتی به بازیگری تئاتر مشغول بود، در ۲۷ سالگی از مدرسه عالی سخنوری و درام موفق به کسب بورسیه شد. اما بعد از پایان تحصیل و در سال ۱۹۶۷، یعنی زمانی که دقیقا ۳۰ ساله بود، به نویسندگی رو آورد.

رمان «روزگار سپری شده خانم گادنی» اولین رمان این نویسنده است. بیلی برای این اثر به جایزه ادبی «سامرست موام» دست یافت. موفقیت این اثر، بیلی را به عنوان نویسنده تثبیت کرد. نام او در سال ۱۹۷۷ برای رمان «اعترافات پیتر اسمارت» و در سال ۱۹۸۶ برای رمان «سوگواری گابریل»، در لیست نهایی نامزدهای جایزه بوکر قرار گرفت.

همچنین او نخستین نویسنده‌ای است که برای آثار داستانی و غیر داستانی‌اش به جایزه ادبی «ای.ام فوستر» دست یافته است.

پل بیلی، رمان «روزگار سپری شده خانم گادنی» را در سن ۲۸ سالگی نوشت و جامعه ادبی انگلستان دهه‌ ۶۰ قرن میلادی گذشته را متوجه خود کرد. وی در این کتاب به رفتارهایی اشاره می‌کند که موجب از بین رفتن هویت فردی انسان در کهن‌سالی می‌شوند.

به عقیده منتقدان در آثار بیلی، تزلزل درونی انسان و سرنوشت بی‌منطق، غیر عادی و نامتعارفی که او را به تباهی می‌کشاند، سمبل‌های مهمی برای درک شخصیت‌ها هستند. بیلی در آثارش ناهنجاری‌های ناشی از تعصب‌های خانوادگی و اجتماعی را به نقد می‌کشد و تصویر ناپسندی از آن‌ها نشان می‌دهد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی