تبیان، دستیار زندگی
از وقتی اون به خونه ی ما اومده ،بیشتر وقت باهم بودنمون رو گرفته و خوبیشم اینه که همه با هم اون رو می بینیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غریبه ای در جمع خانواده ی ما

فارسی وان

یادش بخیر ،مادر بزرگم را می گویم .قصه گوی خوبی بود و خاطرات دوران جوانی اش را با چنان مهارتی تعریف می کرد که

شنیدنش را به هر فیلم و سریالی ترجیح می دادم . لحن آشنایش وقتی با نگاه مهربانش آمیخته می شد ، جذابیت حرف هایی که هرکدام درس زندگی بود را برایم چند برابر می کرد.

هیچ وقت شروع صحبت هایش طوری نبود که احساس کنم نصیحت می شم اما خاطرات او از گذشته ، اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی که شخصیت های آن همه از نزدیکانم بودند ،احساس خوشایندی برایم داشت. نتیجه تمام تلاش ها ،گذشت ها و داشتن ها و نداشتن هایش را می دیدم. زندگی با رضایت در کنار مردی که در 17 سالگی به زندگی اش وارد شده بود و اکنون بعد از 55 سال ، در کنار هم بزرگ ترین دارایی دنیا را داشتند. خانواده ای که اعضای آن یکدیگر را دوست دارند و در غم و شادی شریک هم هستند .

پسر و مادر

این روزها دیگر او نیست که وقتی دور هم جمع می شویم خاطراتش حال و هوایمان را تغییر دهد. دیگر بزرگ ترهایمان هم حوصله ندارند قصه ی زندگی تعریف کنند ، اما بیگانه ای در خانه ی ما و در جمع ما وارد شده است که مدام حرف می زند. قصه ی زندگی می گوید. با حرف هایش به خلوتمان سرک می کشد و نقشش روز به روز پر رنگ تر می شود. این گوینده آنقدر مهم و تاثیر گذار شده است که حتی بیشتر از مادرمان با ما حرف می زند. وقتی کنار هم هستیم هم باز او حرف می زند. این تازه وارد باهم بودن هایمان را هم بی هم کرده است. البته در این جعبه ی جادویی همه چیز پیدا می شود. فیلم ،اخبار،ورزش،آهنگ ،آموزش و.... مثل هر وسیله ی دیگری می توان از آن استفاده ی خوب و بد داشت اما چون عضو جدید خانواده ی مان شده ، باید روی آن حساس تر و دقیق تر باشیم. او تنها یک وسیله ی سرگرمی نیست. سازنده ی سبک زندگی ما و تربیت کننده ی فرزندان ماشده است. بیشترین بخش تاثیر گذار آن هم فیلم های آن است چون ما آدم ها ذاتا در مقابل آموزش مستقیم جبهه می گیریم، پس میزگرد و سخنرانی می تواند تاثیر بگذارد اما فیلم اگر داستان و ساختار جالبی داشته باشد آنقدر به ما و زندگی مان نزدیک می شود که گاهی بدون آنکه بخواهیم شبیه به شخصیت های آن می شویم.

ماهواره

این صفحه ی جادویی تا وقتی پشت بام خانه هایمان مجهز به بشقاب های ماهواره نشده بود ، مشکلات کم تری درست می کرد . اما مدت هاست که  با روشن شدن خود ، تمام این دهکده ی جهانی را به خانه ی مان می آورد. از علم و دانش و فرهنگ تا انحرافات و مشکلات اخلاقی. مدیریت بر نحوه ی استفاده از آن هم سخت است. خیلی از خانواده های ایرانی که پذیرای این مهمان تازه وارد در خانه هایشان شدند ، در حد اعتقادات خود ،از برخی برنامه ها استفاده کردند.و برخی دیگر را حذف کردند. اما از سال گذشته شبکه ای راه اندازی شد که این روزها موافق و مخالفان بسیار دارد .

فارسی وان  غریبه ای که به  زبان مادری ما دوبله شده و با انتخاب فیلم هایی با سوژه های جذاب و اصطلاحا بدون «صحنه» خیلی زود شد قصه گوی عصر های بلند تابستان و شب های طولانی زمستان بعضی ها . نوروز امسال ساعت دید و بازدید خیلی ها را ساعت پخش سریال ویکتوریا تعیین می کرد و این روزها هم که از مکالمات مردم در اتوبوس و مترو گرفته تا مهمانی های خانوادگی ،صحبت سریال سفری دیگر است و .......

چیزی که هر بیننده ی بی طرفی با بررسی فیلم ها و موضوعات آن متوجه اش می شود ،این است که یکی از بزرگ ترین افتخارات و دارایی های ما در خطر است .

نمی خواهم به نقد یک طرفه ی موضوعات کاری این شبکه بپردازم یا اینکه بیوگرافی پشت صحنه ی صهیونیستی آن را بیان کنم. اما چیزی که هر بیننده ی بی طرفی با بررسی فیلم ها و موضوعات آن متوجه اش می شود ،این است که یکی از بزرگ ترین افتخارات و دارایی های ما در خطر است . مفهوم ارزشمندی که غرب با تمام داشته هایش این روزها به فکر افتاده تا برای پررنگ تر شدن آن تلاش کند! نهاد «خانواده». اکسیر داشتن زندگی موفق ،تربیت فرزندانی توانا و به آرامش رسیدن تمام اعضای آن.

خانواده ی ایرانی برای خود دارای مولفه هایی است که با مفهوم خانواده در برخی نقاط دیگر کاملا متفاوت است.در کشور ما به هیچ وجه به زندگی دو همجنس با هم خانواده نمی گویند.یا مصادیق دیگر که این روزها در دنیا مرسوم است .

در ایران ، خانواده جایی است که دختر و پسر دیروز با بستن عهد و پیمان الهی به زیر یک سقف می روند . قرار است رفتارهای جنسی شان محدود به این محیط  شود. در کنار هم به آرامش برسند .تا بتوانند یکی از مهم ترین کارکردهایشان که همان تولید نسل صالح است را انجام دهند. فرزندان در این محیط باید تربیت شوند و رشد کنند . افراد در خانواده  موقعیت اجتماعی شان تثبیت می شود و امنیت اقتصادی و روانی از نتایج مهم تشکیل این نهاد است.

این دورنمایی از  دارایی ارزشمند ماست و با نگاهی به مضامین فیلم های پخش شده از فارسی1 به خوبی می توان فهمید با همه گیر شدن داستان ها و وقایع فیلم های پخش شده از این شبکه ،به زودی خانواده در کشور ما همان چیزی می شود که در غرب مرسوم است .راهی که آن ها رفتند و می خواهند برگردند.حالا ما با بی دقتی می خواهیم برویم...

- اولین لطمه ای که خانواده از حضور پر رنگ فارسی1 و فیلم هایش می بیند ،کم رنگ شدن حیا و به قول معروف حیا زدایی از کانون خانواده و اعضای آن است .چون همانطور که گفته شد قرار است فیلم ها سانسور شده باشد اما نوع پوشش افراد ،مضامین حرف های آن ها ،طرز نگاه ها و نشان دادن ارتباط تا مرحله ای خاص نه تنها به معنی سانسور نیست بلکه از نظر روان شناسی باعث بیشتر شدن خیال پردازی جنسی و تشنگی بیشتر برای دنبال کردن آن می شود.

اما اولین فیلم ها که بیشتر کره ای بوده و از لباس بازیگران تا موضوع فیلم جنبه های جنسی کمتری نسبت به فیلم های اخیر دارد.پس گرداننده ی این شبکه به خوبی می داند برای داشتن مخاطب عظیم و تاثیر گذاری بیشتر باید قدم قدم وارد حریم خانواده ی ایرانی شود.

خیانت

- موضوع دیگری که بسیار تاثیر گذار است ، موضوع خیانت در فیلم های فارسی 1 است که به وفور دیده می شود.هرچند در بسیاری از سریالها و فیلم های ایرانی نیز چنین موضوعی وجود دارد اما این بار وجه تمایزپررنگی وجود دارد و آن اینکه خیانت های این فیلم ها دو طرفه است. یعنی اگر مردی به همسرش خیانت کرده ،زن قهرمان سریال حق دارد که او هم مقابله به مثل کند. و بیننده آنچنان با او همدردی می کند که او را محق دانسته و از چنین پیشامدی خرسند می شود.

چنین چیزی با قوانین دینی و عرفی ما خیلی در تضاد است .

- سبک زندگی که ترویج می شود باعث بی هویتی و سردرگمی نوجوانان و جوانانی می شوند که خواستار آزادی در حد شخصیت های نشان داده شده در فیلم هستند اما از طرف خانواده شان پذیرفته شده نیست.

- بحث دیگر نارضایتی جنسی اعضای خانواده از دیدن نوع ارتباطی است که نشان  داده می شود.

و البته در کنار همه ی اینها می توان بلوغ زود رس ، کم رنگ شدن شعائر دینی وهزاران آسیب دیگر را نام برد.

گروه خانواده و زندگی تبیان - نداداودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.