تبیان، دستیار زندگی
مرور اخبار مهم چند روز گذشته بخش هنر در قالبی جدید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افخمی، حق اشتباه "فرزند صبح" را ندارد

بهروز افخمی

در این چند روزه، اتفاقات زیادی در هنر این مملکت افتاده. با همدیگر و در بخش هفت گروه هنری تبیان، چند تا از این خبرهای مهم را مرور می کنیم.

یک.

عنوان ماجرا: یک سریال مبارزاتی

طرفین ماجرا: حسن برزیده + تلویزیون +

شرح ماجرا:

قرار است که سریالی به نام در روشنایی شب پخش شود که موضوعش، زندگی یکی از مبارزان قدیمی پیش از انقلاب خواهد بود. عرب شاهی، مبارز شناخته شده انقلاب است که سال های زیادی از عمرش را، در زندان ها و مبارزات گذرانده. سعدی، تهیه کننده این سریال و  حسن برزیده، کارگردانش خواهد بود. این سریال، 26 قسمتی خواهد بود. برزیده قبل از این، دکل و پرواز خاموش را در سینما و مثل هیچکس را در تلویزیون کارگردانی کرده بود.

*

دو.

عنوان ماجرا: تولد یک فیلم سخیف

طرفین  ماجرا: افراطی ها + یکی از روزنامه های صبح کشور

شرح ماجرا:

یکی از روزنامه صبح کشور، افراطی ها را فیلمی سخیف و اکران و تولید آن را، توهین به شعور مخاطب عنوان کرد. به گفته این روزنامه، این فیلم تحت تاثیر اخراجی ها ساخته شده تا شاید فروشی بالا داشته باشد. اسمش که شبیه است، بازیگرانش هم که همان ها هستند، عکس هایش هم شبیه است و شخصیتی هم که می خواهد آن ها را اصلاح کند، یک روحانی است. این روزنامه همچنین نوشت که حتی خود اخراجی ها هم، مورد انتقاد جدی خیلی ها قرار گرفته بود.

*

سه.

عنوان ماجرا: زندگینامه یک بازیگر

طرفین ماجرا: محمدعلی کشاورز

شرح ماجرا:

خیلی هم عجیب و غریب نیست که بعضی از هنرمندان، دست به قلم برده و نویسندگی کنند. پیش از این، از نیکی کریمی، داریوش مهرجویی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان و ... چنین کارهایی را دیده بودیم. این روزها، مثل اینکه محمدعلی کشاورز هم دست به کار شده تا زندگی نامه خودش را به زیور طبع بیاراید. مثل این که تا چند ماه دیگر هم به چاپ سپرده خواهد شد. علاوه بر برخوردهای این بازیگر با مردم، نگاه اجتماعی و فرهنگی این چهره شناخته شده سینما و تلویزیون هم، در این کتاب مطرح خواهند شد.

*

چهار.

عنوان ماجرا: یک رقیب جدید برای تلویزیون

طرفین ماجرا: محمدحسین لطیفی + مردم

شرح ماجرا:

و بالاخره، اولین سریال غیرتلویزیونی ایران هم تولید شد. مجموعه قلب یخی را، الان در خیلی از سوپرمارکت ها و مراکز صوتی و تصویری می توانید پیدا کنید. فروشنده ها که می گویند فیلم خوبی است. کارگردانش، محمدحسین لطیفی و بازیگران معروف مختلفی در آن بازی کرده اند. اگر این سریال بگیرد، تلویزیون بالاخره بعد از سال ها، رقیبی را برای مجموعه های شبانه خودش، در کنار خودش خواهد دید. قسمت اول این سریال، در تیراژ یک میلیون نسخه به بازار آمده. بخش اولش هم، شامال سه فصل و هر فصل، دوازده قسمت خواهد بود.

*

پنج.

عنوان ماجرا: هشدار برای 125

طرفین ماجرا: تلویزیون + محمدرضا آهنج

شرح ماجرا:

عملیات 125 را دیده اید؟ تلویزیون پخش می کند و درباره آتش نشانی و جوانانی است که این کاره اند. بعد از پخش دو سری قبلی، حالا نوبت سری سوم این مجموعه است که پخش شود؛ در 26 قسمت. محمدرضا آهنج، کارگردان سری سوم این سریال خواهد بود. آهنج، کارگردانی سری سوم این مجموعه را نیز بر عهده داشت.

*

شش.

عنوان ماجرا: یک دعوای خانوادگی دیگر

طرفین ماجرا: بهروز افخمی + تهیه کننده فیلم سن پترزبورگ

شرح ماجرا:

سینما و باز هم یک خرده دعوای تهیه کننده- کارگردانی دیگر. این بار نوبت فیلم سن پترزبورگ است که کارگردانش، نامه ای بنویسد و در آن، خبر از توقف تدوین فیلم بدهد و بعد تهیه کننده اش، جوابیه بدهد که بهروز خان، ما خیلی مراعاتت را کرده ایم ولی تو مدام می خواهی هزینه ها را بالا ببری. اعتباریان، گفته که نمی گذارم که افخمی، اشتباه های دو فیلم گذشته را در این یکی هم تکرار کند و سن پترزبورگ، به سرنوشت فرزند صبح گرفتار آید. به گفته تهیه کننده، ظاهرا این فیلم بیشتر از یک میلیارد تومان، خرج روی دستش گذاشته.

*

هفت.

عنوان ماجرا: بفرمایید شغل جدید!

طرفین ماجرا: پناهیان + ده نمکی + ضرغامی

شرح ماجرا:

مسعود ده نمکی، عزت الله ضرغامی و حجت الاسلام پناهیان جزو اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه هنر قرار گرفته اند. این تصمیم را، کامران دانشجو گرفته و حکم زده است. ظاهرا اولین جلسه این هیئت امنا هم تشکیل شده و به نتایجی رسیده اند.