تبیان، دستیار زندگی
یک منتقد سریال ها شبانه تابستانی را با هم مقایسه می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر هشت، بهتر از فاصله هاست

زیر هشت

یک مننتقد سینما و تلویزیون مجموعه تلویزیونی زیر هشت را برنده ماراتن تابستان ‪ ۸۹‬سیما دانست و گفت: این مجموعه یكی از بهترین سریال ‌های روتین است كه دارای ارزش و هویت بوده و مخاطب را به فكر فرو می ‌برد.

محمدرضا لطفی با اشاره به اینكه مجموعه زیر هشت بهترین اثر در كارنامه سیروس مقدم به شمار می ‌رود و بیانگر شناخت كامل كارگردان از مدیوم تلویزیون است، افزود: در این سریال كارگردانی به شدت پویا و خلاق و حتی از مدیوم تلویزیون هم فراتر رفته است.

وی اظهار داشت: در ساخت این اثر جسورانه‌ باید به مدیران تلویزیون تبریك گفت كه حاضر شدند به جای پرداختن به مجموعه های سطحی، شعارزده و سخیف، چنین اثری را در دستور كار خود قرار دهند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، یادآور شد: مقدم با كارگردانی این سریال نشان داد كه سریال به سریال در حال پیشرفت است و اكنون در پختگی خوبی به سر می ‌برد.

لطفی خاطر نشان كرد: میزانسن ‌ها پر از خلاقیت و طراوت است و قصه محكم آن در كنار بازی‌ های بسیار زیبای امیر جعفری و آتیلا پسیانی تماشاگر را به دنبال خود می ‌كشاند. ضمن اینكه تقابل نبرد دو كارگردان تلویزیون یعنی مقدم و سهیلی زاده در فصل تابستان نشان داد كه مقدم به مراتب كاركشته تر از بقیه است.

وی عدم شعارزدگی در قصه را از نكات مثبت این مجموعه یاد كرد و بیان داشت: این در حالی است كه در بطن مجموعه، بیننده با پیام ‌های اخلاقی و اجتماعی زیادی روبه رو است اما هرگز این پیام ‌ها توی ذوق مخاطب نمی‌ زند و در ناخودآگاه تماشاگر می ‌نشیند.

مجموعه زیر هشت سطح استانداردهای تلویزیون را در مجموعه های هر شبی به شدت بالا برد و نشان داد كه فشردگی كار دلیل موجهی برای كم فروشی نیست

مشاور سردبیر ماهنامه فیلم و سینما تاكید كرد: كارگردانی این مجموعه كاملا مهندسی و حساب شده جلو رفته و تصویر، خود دارای شخصیت است و برخلاف اكثر مجموعه‌ ها كه دیالوگ سریال را رویت می ‌كند و پیش می‌ برد، این بار تصاویر به انتقال مفاهیم كمك می‌ كنند.

لطفی ابراز تاسف كرد كه سریال فاصله ‌ها تنها با اتكا به چند پسر و دختر جوان و خوش چهره و قصه ‌ای به ظاهر جوان پسند سعی در جذب مخاطب دارد.

وی معتقد است: مجموعه زیر هشت سطح استانداردهای تلویزیون را در مجموعه های هر شبی به شدت بالا برد و نشان داد كه فشردگی كار دلیل موجهی برای كم فروشی نیست.

فاصله ها

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به ایرنا گفت: امیرجعفری در زیر هشت یكی از بهترین بازی‌ های خود را به نمایش گذاشته و اكثر بازیگران درست در جای خود نشسته اند. ضمن اینكه تصویربرداری امیرمعقولی به طرز شگفت انگیزی برای اولین بار در یك سریال تلویزیونی و روتین صاحب شناسنامه و هویت شده است.

مجموعه تلویزیونی زیر هشت به كارگردانی سیروس مقدم و تهیه كنندگی الهام غفوری هر شب به جز پنجشنبه‌ ها ساعت ‪ ۲۲‬از شبكه یك سیما به روی آنتن می رود.

بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، امیر جعفری، پانته آ بهرام، كامران تفتی، آرش مجیدی، پوراندخت مهیمن و مریم بوبانی در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند. سیروس مقدم ، كارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی نرگس، رستگاران و چاردیواری را در كارنامه كاری خود دارد.

بیشتر ببینیم و بشنویم:

پشت صحنه فاصله ها

پشت صحنه زیر هشت


گروه هنر تبیان