تبیان، دستیار زندگی
بسم الله الرحمن الرحیم و لقد كتبنا فی‌الزبور من بعدالذكر ان‌الارض یرثها عبادی الصالحون از غم هجر مكن ناله و فریاد كه دوش زده‌ام فالی و فریادرسی می‌آید بنفسی انت من مغیب لم یخل منا جانم فدای تو باد كه از ما غایبی ولی ما از ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنی در باب مهدویت


بسم الله الرحمن الرحیم

و لقد كتبنا فی‌الزبور من بعدالذكر ان‌الارض یرثها عبادی الصالحون

از غم هجر مكن ناله و فریاد كه دوش

زده‌ام فالی و فریادرسی می‌آید

بنفسی انت من مغیب لم یخل منا

جانم فدای تو باد كه از ما غایبی ولی ما از تو غایب نیستیم و بر ما و بر اعمال ما شاهدی.

موضوع مهدویت و مسئله حكومت جهانی آن حضرت كه مأموریت بسط عدل در سراسر كره زمین را دارد از موضوعات و مباحث دل‌انگیز برای بشریت امروز می‌باشد. خصوصاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و و رنسانس دوباره اسلام در عرصه سیاست جهانی بشر امروز در زمانی زیست می‌كند كه انواع ظلم‌ها و ستم‌ها را تحمل كرده و لی با تبلیغ مخالف آن مورد هجوم واقع می‌شود نوع نگرش امریكا و دیگر قدرتهای جهان تصرف منابع و به تاراج بردن سرمایه‌های دیگر كشورها و ملل است ولی با شعار اعطاء آزادی به دیگر كشورها هجوم می‌برند بنابراین بشریت امروز ظلمی را متحمل می‌شود كه شعار ظلمه بسط دمكراسی و آزادی‌ انسان در آن سرزمینهاست. می‌توان گفت به‌دلیل ظلم مضاعف زورمداران و اربابان ثروت در جهان امروز سبب گرایش بیشتر مردم به مباحث مهدویت و ظهور منجی عالم شده است. در نقطه مقابل هم گرایش به منجی موعود در میان بشریت برای صاحبان قدرت و سلطه جهانی بسیار مخاطره‌انگیز و ترس‌آلود است برهمین اساس با این تفكر از تمام جوانب به مخالفت برمی‌خیزند و درصدد تخیلی جلوه دادن آن هستند و حال آنكه قرآن كریم وعده حتمی خداوند متعال را چنین بیان می‌دارد:

یقیناً‌ بدانید كه ما در زبور «كتاب حضرت داود(علیه‌السلام)» نوشته‌ایم پس از آنكه این مطلب را در تورات نیز نوشته بودیم: كه حتماً ‌بندگان صالح وارث زمین خواهند شد.

این آیة كریمه حكایت‌كننده این مطلب است كه در كتابهای آسمانی زبور و تورات و قرآن موضوع حكومت انسانهای شایسته بر سراسر زمین امری حتمی‌الوقوع است زیرا وعده خداوند متعال(حق) است. روزی خواهد آمد كه بندگان صالح كه از نظر قرآن مسلمین راستین هستند حكومت واحد صالحان را بر همه نقاط زمین برقرار می‌سازند.

با توجه به آیه فوق و آیات دیگر از قبیل آیة ‌55 سوره نور می‌توان دریافت كه خداوند حكومت واحد بر سراسر زمین را به مؤمنان و صالحان وعده داده است و این وعده درصورتی تحقق خواهد شد كه امام آن صالحان و مؤمنان نیز ظهور كند و رهبری آن جامعه با شعار توحید و یكتاپرستی را برعهده گیرد همچنانكه در حدیثی از پیامبر اكرم (صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) نقل شده است كه حضرت فرمودند: حكومت آنها بر سراسر زمین براساس توحید و پرستش خدای یكتا و نفی هرگونه شرك است: فلا یبقی علی وجه‌الارض احد الاقال لااله‌الاالله. با توجه به اوضاع جهانی و ظلم مستمر بر بشریت امروز و از طرفی وظیفه سنگین مسلمانان در عصر حاضر به‌نظر می‌رسد مسلمانان باید بر عهد خود با امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باقی مانده و بر آن اصرار ورزند تا مقدمات ظهور تكمیل شود و جامعه بشری لایق دیدن آن جمال بی‌مثال شود. تذكر این نكته بسیار ضروری است كه كسانی می‌توانند در عصر ظهور به تكلیف و وظائف خویش عمل نمایند كه در عصر غیبت به عهد و پیمان‌های خود با امام (علیه‌السلام) عمل كرده‌ باشند. اهم وظائف در زمان حاضر را می‌توان چنین برشمرد:

1. افزایش و تحكیم معرفت بیشتر و عمیق‌تر نسبت به امام(علیه‌السلام):

یوم ندعوا كل اناس بامامهم

اعرف امامك قانك اذا عرفت لم یضرك تقدم هذاالامر او تأخر

2. بازكاوی و شناسائی وظائف و تكالیف خود نسبت به حضرت ولی‌عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)

3. یـاد حضـرت «ولا تنسنا ذكره» و حضـور در مجـالـس و مكـانهـائـی كه توسل به حضرت می‌شود

4. دعا برای فرج حضرت: اكثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلك فرجكم

5. تنها ولایت و سرپرستی او را پذیرفتن و دل و سر به او سپردن

6. دوری از گناهان و انجام فرائض و آراستگی به اخلاق نیكو

مـن سـره ان یـكون مـن اصـحاب القـائم، فلینتظـر ولیعمـل بـالـورع و محـاسن الاخلاق و هو منتظر

7. به مفهوم واقعی انتظار فرج داشتن

افضل اعمال امتی انتظار الفرج من‌الله عزوجل

انتظار، آماده‌باش و تحصیل آمادگی‌های لازم برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های موردنظر است. انتظار یك حالت روحی صرف نیست بلكه با توجه به روایاتی كه آن را افضل‌الاعمال یا احب‌الاعمال می‌داند یك حالت روحی جاری و ساری است كه از معرفت برخاسته و به اقدام و عمل می‌انجامد كه بدون جزء ‌اخیر آن حقیقت آن تحقق نمی‌یابد برهمین اساس است كه گفته می‌شود: انتظار آمادگی آدمی در سه بعد شناخت،‌ عاطفه و رفتار و تحول در سه حوزه وجودی بینشی و گرایش و عمل انسان است.

طوبی لمن ادرك قائم اهل‌بیتی و مقتد به قبل قیامه...

خوشا به‌حال كسی كه قائم از اهل‌بیت را درك كند و قبل از قیامش به او اقتدا و تأسی نماید. باید انسان زندگی خود را بر مدار رضایتمندی حضرت تنظیم نماید،‌ باید مهدی‌زیست بود و از عدالت‌خواهی و بسط و گسترش آن گرفته تا خوراك و پوشاك و زندگی فردی و اجتماعی و جای جای زندگی به او تأسی نمود تا بتوان منتظر واقعی بود.

8. پیروی از ولی‌فقیه زمان:

اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیكم و انا حجة‌الله علیهم.

در زمان حاضر بیشتر حملات دشمن برعلیه ركن ركین قابل اتكاء در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) كه همان ولایت فقیه و التزام عمل داشتن به زمان او می‌باشد. بر منتظران واقعی فرض است كه از دستور امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در پیروی از ولی‌فقیه زمان كوشا باشند.

نتیجه‌ آنكه:

اطاعت امام یعنی زمینه ظهور حضرت را فراهم ساختن

اطاعت امام یعنی بسط عدالت و فرهنگ آن در جامعه

اطاعت امام یعنی تلاش در جهت اصلاح خود و جامعه

اطاعت امام یعنی حاكمیت ولایت معصوم(علیه‌السلام) در فكر، اندیشه،‌ عاطفه و احساس با اقدام و عمل براساس آن

اطاعت امام یعنی جلوه و تبلور عینی خواست امام(علیه‌السلام) در سراسر زندگی فردی و اجتماعی

اطاعت امام یعنی برنامه ریزی راهبری نظام در جهت اهداف امام(علیه‌السلام) و قرار گرفتن تمام نهادها و اركان نظام در همین راستا.

در یك كلام اطاعت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) یعنی تنظیـم حـركـت انسـان و جـامعـه به غایت رسیدن به خدا براساس الگوی ارائه شده در قرآن و سنت.

دیشب گله زلفش با باد همی گفتم

صد باد صبا آنجا با سلسله می‌رقصند

گفتا گنهی بگذر زین فكرت سودائی

این است حریف ای دل تا باد نپیمائی

مهدی سیدی