تبیان، دستیار زندگی
درباره سریالهای شبکه های ماهواره ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره سریالهای شبکه های ماهواره ای

تفکر تعطیل،فارسی وان روشن!

بخش ارتباطات- مجموعه های تلویزیونی خارجی این روزها بازار داغی در کشورمان داشته و انواع مختلف آن از با کیفیت و بی کیفیت در دسترس مردم قرار دارد.به عنوان مثال می توان به "لاست" اشاره کرد که به دلیل ساختار جذاب و فیلمنامه فوق العاده اش ،طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

فارسی وان

اما برخی شبکه های ماهواره ای به ویژه فارسی وان در چندماه اخیر مبادرت به دوبله و پخش مجموعه های تلویزیونی سخیفی کرده اند که متاسفانه مخاطبین زیادی هم پیدا کرده و کاراکترهایشان به نامی آشنا برای خانواده ها تبدیل شده است! مجموعه های فوق که محصول کشورهای کلمبیا و کره جنوبی هستند به لحاظ ساختاری از ضعف های وحشتناکی برخوردار بوده و به لحاظ فیلمنامه در پایین ترین سطح به سر می برند. سوژه آثار مذکور بیشتر حول محور ماجراهای عاشقانه بوده و به همین خاطر نیز توانسته طیف نوجوان و میانسالانی که تفریحشان تماشای تلویزیون است را جذب نماید. در کنار موضوع یاد شده باید به سهل الوصول بودن این مجموعه ها اشاره کرد به گونه ای که تماشاگر در این مدت می تواند فعالیت مغز خود را تعطیل کرده و با آرامش به تماشای آن بنشیند! به واقع رمز موفقیت سریال هایی از این دست در همین نکته نهفته و بس. همچنین دوبله فارسی نقش موثری در این زمینه داشته و در جذب طیف مخاطب عام موفق عمل کرده است. این دوبله های بسیار ضعیف همراه با ترجمه های مبتدی که چیزی نزدیک به فاجعه است تنها کارکرد مثبتش، برجسته کردن دوبله های این سالهای تلویزیون خودمان بوده و از این حیث مدیران دوبلاژ باید ممنون شبکه فارسی وان باشند.

محتوای سخیف و مبتذل این مجموعه ها که به هیچوجه با فرهنگ اسلامی کشورمان همخوانی ندارد، ذهن نوجوان را به خود مشغول کرده و تاثیر منفی بر روح سالم وی می گذارد. در واقع هدف شبکه های اینچنینی که با صرف هزینه های هنگفت راه اندازی شده و به سرمایه دار صهیونیستی همچون روبرت مورداک ختم می شود، چیزی جز این نیست

گذشته از کیفیت نازل کارهای ذکر شده باید به اثر مخرب آن، روی قشر نوجوان و جوان اشاره کرد. کار هدفمندی که با اهداف سیاسی خاصی از سوی مدیران این شبکه انجام گرفته و فرهنگ نسل چهارم کشورمان را هدف قرار داده است. محتوای سخیف و مبتذل این مجموعه ها که به هیچوجه با فرهنگ اسلامی کشورمان همخوانی ندارد، ذهن نوجوان را به خود مشغول کرده و تاثیر منفی بر روح سالم وی می گذارد. در واقع هدف شبکه های اینچنینی که با صرف هزینه های هنگفت راه اندازی شده و به سرمایه دار صهیونیستی همچون روبرت مورداک ختم می شود، چیزی جز این نیست.

مرداک

در واقع آنها از خلاهای موجود در شبکه های تلویزیونی کشورمان در زمینه تولید برنامه های سرگرم کننده، بهره گرفته و سعی در نفوذ میان لایه های مختلف جامعه به ویژه قشر نوجوان دارند. تضعیف بنیان خانواده که در لایه های زیرین این مجموعه ها به چشم می خورد یکی از اهداف مهم فارسی وان است که تم غالب این کارها را تشکیل می دهد. جالب اینکه غرب پس از سست شدن بنیان خانواده در دو دهه پیشین، به فکر ترمیم این شکاف افتاده و فیلم های شاخص هالیوود در این باب همچون: حال همه خوب است با بازی رابرت دنیرو و ... خود شاهدی بر این مدعاست.

با همه اینها شبکه فارسی وان به دلیل ریشه های عمیق اسلامی و ایرانی مردم نتوانسته ضریب نفوذش را از یک حدی فراتر برده و جامعه آماری وسیع تری را تشکیل دهد. بسیاری از بینندگان این مجموعه های کذایی نیز پس از مدتی از تماشای آن منصرف شده و به شبکه های تلویزیونی کشور روی آورده اند. با این حال مدیران و برنامه ریزان شبکه های ملی می باید برای شبکه های اینچنینی فکری اساسی کرده و با ساخت برنامه های جذاب و سرگرم کننده، نقشه های آنها را خنثی کرده و دکان سخیفشان را ورشکست نمایند.

منبع: خبرگزاری سینمای ایران

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور