تبیان، دستیار زندگی
کار با یونولیت شاید لذت بخش ترین کار بین کارهای ساخت دکور و در عین حال پردردسر ترین کار است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای طراحی و اجرای سن (صحنه)

در مناسب ها برای مدارس(قسمت دوم)

آنچه در قسمت قبل خواندید ...

حجم های سبک:

کار با یونولیت شاید لذت بخش ترین کار بین کارهای ساخت دکور و در عین حال پردردسر ترین کار است. اگر یکبار سرتاپایتان پر از دانه های ریز و سفید یونولیت شده باشند که به این راحتی ها هم دست از سر آدم بر نمی دارند، حتماً کمی خواندن این قسمت را سرسری می گیرید، اما ما برای این هم راه حلی داریم. کار با یونولیت و ساخت حجم های یونولیتی به کمی دقت و ظرافت و شناخت حجم احتیاج دارد، شما باید به عنوان مثال حجم یک گل لاله را بشناسید تا بتوانید آن را از یک مکعب یونولیتی بسازید، اما اگر توانایی ساخت حجم سه بعدی را ندارید یونولیت های قطر کمتر هستند که به شما امکان ساخت اجسام دو بعدی را می دهند، به عنوان مثال شما طرح گل لاله را همان طور که روی کاغذ می کشید روی یونولیت قطر کم مثلاً 1 یا 2 سانتی متر می کشید و دور آن را می برید.

راهنمای طراحی و اجرای سن (صحنه) در مناسب ها برای مدارس(قسمت دوم)راهنمای طراحی و اجرای سن (صحنه) در مناسب ها برای مدارس(قسمت دوم)

یونولیت خود به خود سفید رنگ است و بعد از ساخت باید رنگ شود، دقت کنید تنها رنگ پلاستیک به یونولیت آسیب نمی رساند، بقیه رنگ ها مثل رنگ روغن یا اسپری های رنگی به خاطر مواد درونشان باعث خورده شدن یونولیت می شوند. اگر با رنگ های پلاستیک که بعد از خشک شدن کمی کدر می شوند، راضی نمی شوید، کمی کارتان سخت می شود چون باید همه جای حجم یونولیتتان را با چسب چوب که کمی با آب رقیق شده بپوشانید و بگذارید خشک شود مطمئن باشید همه جای آن چسب خورده، کوچک ترین جایی که باقی مانده باشد کار را خراب می کند. چون چسب چوب سفید است و یونولیت هم سفید و تشخیص این که همه جا چسب خورده سخت است یکی دو قطره رنگ پلاستیک ( مثلاً زرد) درون چسب چون ریخته هم بزنید حالا راحت تر متوجه می شوید کجاها چسب نخورده اند.

بعد از خشک شدن می توانید با رنگ روغن یا اسپری آن را رنگ کنید این کار استحکام یونولیت را هم بیشتر می کند. چسباندن دو قطعه یونولیت همه با چسب چوب یا چسب یونولیت امکان پذیر است. البته کمی دیر خشک می شود.

طراحی سن

- بریدن یونولیت: برای اینکه یونولیت را ببرید و خط برش صافی داشته باشید مخصوصاً در قطرهای کم ( مثلاً در آوردن حروف با یونولیت قطر 2 سانتی متر) بهترین وسیله یونولیت بُر است یونولیت بر یک سیم نازک است که با برق ولت کم داغ می شود و برش را تمیز و صاف انجام می دهد. دقت در هدایت یونولیت زیر دستگاه مهم است زیرا سیم به هر قسمت که برسد آن را می خورد و می برد.

- استفاده از کاتر ( تیغ موکت بری) برای حجم های یونولیت مناسب است، زیرا امکان تسلط بیشتری را به ما می دهد.

- برای حجم هایی که شکل گرد و ضخیمی دارند با کاتر و فرچه های فلزی حجم اولیه را به دست می آوریم و بعد با سمباده روی آن را یکنواخت می کنیم.

از کجا بخریم؟

طراحی سن

- یونولیت دو نوع معمولی و فشرده دارد برای کارهای هنری نوع فشرده بهتر جواب می دهد اما پیدا کردن آن کمی سخت است چون باید به بازار یونولیت فروش ها سفارش داد. چند مغازه در خیابان پامنار (بازار تهران) سفارش یونولیت می گیرند و با پیک برایتان می فرستند البته قبلاً روی هزینه ی پیک با هم کنار بیائید چون ممکن است برایتان دردسر ساز شود.

- برای خرید ابزار دیگر مثل کاتر، سیم یونولیت بر و فرچه فلزی و سمباده و ... به ابزار فروشی های معمولی که همه جا وجود دارند بروید.

- رنگ و چسب چوب را از رنگ فروشی ها بخرید، قلم مو یادتان نرود. توجه کنید حلال رنگ پلاستیک آب است و حلال رنگ روغن تینر.

دردسرهای کار با یونولیت و رنگ:

- (اگر آدم برفی شدید) اگر بعد از کار با یونولیت سر تا پا پر از دانه های یونولیت شدید فقط کافی است یک جاروبرقی دستی را کمی نم بزنید و خودتان یا کس دیگری به لباستان بکشید تمام دانه ها به جاروبرقی می چسبد، کار با یونولیت در جایی که رطوبت دارد خیلی بهتر است چون رطوبت مانع چسبیدن دانه ها به لباس و بدن می شود.

لکه های رنگی:

- اگر در حین رنگ کردن حجم های یونولیتی جایی از بدن یا لباستان رنگی شد نگران نباشید فقط کافی است حلال آن رنگ را بشناسید. رنگ پلاستیک با آب به راحتی پاک می شود فقط کمی حوصله می خواهد اگر از شوینده ها مثل صابون و پودر لباسشویی و ... استفاده کنید لکه های رنگ تثبیت می شوند و پاک نمی شوند حلال رنگ روغن و اسپری رنگ هم تینر است.

ادامه دارد....

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: گروه باران

تنظیم: سمیرا بادامستانی