تبیان، دستیار زندگی
كتاب «همزاد دوربین» نوشته برناردو برتولوچی با ترجمه سامی آستان و سارا صلاحی روانه بازار كتابفروشی‌ها شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برتولوچی، از کتاب‌فروشی‌ها سر درآورد

برتولوچی

كتاب «همزاد دوربین» نوشته برناردو برتولوچی با ترجمه سامی آستان و سارا صلاحی روانه بازار كتابفروشی‌ها شد. مواجهه «برتولوچی» با شعر و رها شدن از آن به تفصیل در این كتاب توضیح داده شده و درباره فرایند شاعر شدن و شاعرانگی آثار وی صحبت به میان آمده است.

به گزارش ایبنا، کتاب «همزاد دوربین» دربرگیرنده بخش مهمی از گفت‌وگوها و مصاحبه‌های برناردو برتولوچی، کارگردان ایتالیایی است که به ضمیمه مقدمه مترجم، مقدمه کتاب، معرفی ویراستاران کتاب، سالشمار زندگی، فیلم‌شناسی، کارنامه برتولوچی و عکس منتشر شده است.

آستان، یکی از مترجمان کتاب، طی نوشتاری در مقدمه که در صفحات 7 تا 10 آمده است، اهمیت ترجمه این کتاب را پرداختن به دستاوردهای قابل تامل بزرگترین کارگردان ایتالیا «برناردو برتولوچی» دانسته که از بنیانگذاران فصل جدیدی در سینمای ایتالیا محسوب می‌شود.

وی در ادامه به نظریات این هنرمند درباره سینما و مولفه‌های آن پرداخته و اشاره می‌کند. به زعم برتولوچی، سینما چرخه تکرارشونده‌ای است که هر برهه تاریخی و هر نگره جدیدی به واقعیت را در برمی‌گیرد، واقعیتی که سینما زبان خود را مبتنی بر آن قرار داده است.

مولفه و اساس سینمای «برتولوچی» آنچنان که در گفت‌وگوهای وی مشهود است سیاست، جنسیت و فلسفه است که عموما تمامی این بن مایه‌ها از فیلتر روانکاوی عبور می‌کند و پیش روی تماشاگر قرار می‌گیرد.

به زعم برتولوچی، سینما چرخه تکرارشونده‌ای است که هر برهه تاریخی و هر نگره جدیدی به واقعیت را در برمی‌گیرد، واقعیتی که سینما زبان خود را مبتنی بر آن قرار داده است

این مترجم معتقد است، مهمترین مقوله که از مدخل روانکاوی زندگی برتولوچی نشات می‌گیرد عنصر همزاد است. در سینمای او همزاد تا آنجا حائز اهمیت است که علاوه بر اختصاص فیلمی به آن، حضور مکررش را در چندین فیلم دیگر وی شاهدیم.

آستان به عنوان كتاب اشاره می‌كند و می‌گوید، شاید نا به جا نباشد که میان دو دلبستگی برتولوچی «دوربین» و «همزاد» پیوندی برقرار شود و اثر «همزاد دوربین» نام بگیرد.

پشتوانه فرهنگی این هنرمند، آتیلیو برتولوچی، شاعر و منتقد سینما و هم سخنی با افرادی چون پائولو پازولینی(شاعر و کارگردان)، گدار(کارگردان) و «نگاه و تفکر سینماتکی فرانسوی سال‌های نوجوانی جوانی او» شکل‌گیری و جهت‌گیری سینمایی وی را در بستری اندیشمندانه و هنرمندانه صورت داده است.

كتاب «همزاد دوربین» نوشته برناردو برتولوچی با ترجمه سامی آستان و سارا صلاحی در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 9000 تومان روانه بازار كتاب شده است. «فابین‌اس جرارد»، «تی جفرسون‌کلاین» و «بروس اسکلاریو» ویراستاران این كتابند.

برتولوچی در 16 مارس سال 1941 در مزرعه خانوادگی در نزدیکی پارمای ایتالیا به دنیا آمد. وی علاوه بر كارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده هم است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی