تبیان، دستیار زندگی
در ماه مبارک رمضان با تغییر برنامه غذایی، اندام های گوارشی بعد از یازده ماه پرکار به استراحتی یک ماهه می رود. روزه که عملی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان نزدیک است

مهمانی خدا

تعادل جسمی با روزه داری

در ماه مبارک رمضان با تغییر برنامه غذایی، اندام های گوارشی بعد از یازده ماه پرکار به استراحتی یک ماهه می رود. روزه که عملی عبادی نزد مسلمانان به شمار می رود، علی رغم شباهت ظاهری با برخی رژیم های غذایی فوایدی خاص دارد.

پزشکان انجمن بهداشت وسلامت تبیان بر این باورند که روزه خودآگاه و روزه اجباری تفاوت های چشمگیری دارند و از دیدگاه اندیشمندان بزرگ مانند دکتر آیسر و نویسندگانی چون والاس روزه هایی که با اهداف معنوی انجام می شوند، نه تنها درمان آلام روحی بلکه موجب تعادل و سم زدایی از جسم انسان هستند.

این مزایای چند بعدی روزه معنوی در خطبه 192 و 110 نهج البلاغه در کلام امیرالمومنین (ع) به خوبی تبیین شده است، از جمله افزایش اعتماد به نفس، امید به آینده، ... برخی شاهدان عینی این تغییرات مانند روبرت مورس آمریکایی در مورد آن سخن گفته اند. یکی دیگر از فواید روزه که در این بحث به آن اشاره شده است تاثیر روزه در زیبایی است، همانطور که روزه موجب پاکی روح از آلودگی هاست موجب صافی پوست و روشن شدن چشم ها می شود که این به نوبه خود تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری دارد.

دکتر medman مدیر انجمن بهداشت و سلامت در تاپیک استقبال از ماه مبارک رمضان در انجمن بهداشت و سلامت بیان می کند روزه داری فوایدی چون تغییر در میزان انرژی و درمان سرطان دارد.

روزه داری فـوایـدی چون تغیـیـر در میــــزان انرژی و درمـــان ســــرطـان دارد.

نکته حائز اهمیت آنکه این فواید برخاسته از روزه هایی است که به شکل صحیح انجام شود. به عنوان نمونه در احادیث سفارش هایی در مورد تناول سحری و مواد غذایی مناسب برای شروع افطار شده است که از عوارض احتمالی روزه های غیراستاندارد پیشگیری می کند. در این بحث به عوارض روزه غیراستاندارد مانند سنگ کلیه، درد موضعی ماهیچه، تپش قلب نامنظم، عدم تمایل به انجام برخی فعالیت ها مانند تماشای تلویزیون و گفتگو با اطرافیان، ضعف مفرط و علل آن پرداخته شده است.

افطار

در این بحث به مطالب درخواستی مخاطبان انجمن نیز پرداخته می شود مانند روزه داری و مشکلات گوارشی، دیابت، بیماری قلبی و ... قطعا با حضور شما کاربران عزیز و پاسخ به سوالات پزشکی بحث جذابیت مضاعفی خواهد یافت.

جهت مباحثه و حضور در این تاپیک اینجا کلیک کنید.


واحد امور کاربران سایت تبیان