تبیان، دستیار زندگی
این سوال همیشه مطرح بوده است که آیا انجام تمرین و مسابقات سنگین برای کودکان و نوجوانان مشکل ساز است یا خیر؟ .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش در کودکان و نوجوانان

ورزش و سلامتی کودکان

بخش ورزشی

این سوال همیشه مطرح بوده است که آیا انجام تمرین و مسابقات سنگین برای کودکان و نوجوانان مشکل ساز است یا خیر؟ ورزش برای رشد طبیعی کودکان بسیار مهم و ضروری است ولی این ورزش ها باید با نظارت و به شیوه ای خاص باشد...

* فعالیت ورزشی کودکان و نوجوانان

این سوال همیشه مطرح بوده است که آیا انجام تمرین و مسابقات سنگین برای کودکان و نوجوانان مشکل ساز است یا خیر ؟

طراحی و اجرای فعالیت های ورزشی کودکان باید به دقت انجام شود و مربیان کودکان و نوجوانان باید اطلاعات کاملی از عوامل آسیب دیدگی، شیوه های پیشگیری از آسیب ها و روش های صحیح ارایه تمرین داشته باشند.

مطالعات نشان می دهد ورزش های سازمان نیافته ( بدون نظارت و سرپرستی ) نسبت به ورزش های سازمان یافته برای افرادی که زیر سن بلوغ هستند بسیار خطرناک است. توصیه می شود فعالیت های ورزشی با نظارت فرد آگاه صورت گیرد. از تمام کودکان و نوجوانان قبل از ورود به ورزش های رقابتی باید معاینات کامل انجام شود. همچنین آنها باید به شکل صحیحی برحسب بلوغ جسمانی ، وزن ، جثه و مهارت گروه بندی شوند. همبازی بودن کودکانی که از نظر شرایط جسمانی تفاوت زیادی دارند به خصوص در ورزش های پر برخورد می توتنند خطرناک باشد.

* تمرین های بدنی

ورزش یکی از عوامل رشد طبیعی انسان محسوب می شود . کودکانی که از انجام فعالیت های صحیح بدنی محروم هستند بطور قطع رشد مطلوبی ندارند در مقابل کودکان ورزشکار از رشد مناسب و استخوان بندی قوی برخوردارند.

عقیده بر این است که کودکان در حال رشد نباید برنامه های تمرینی سنگین انجام دهند. برای مثال در برنامه تمرینی کودکان باید از وزنه های سبک تر استفاده شود اما دفعات تکرار حرکات افزایش یابد تا دامنه حرکتی عضو کامل شود . همچنین می توان از تمرین های هم جنبش استفاده کرد زیرا در آنها مقاومت ایجاد شده متناسب با نیرویی است که کودک اعمال می کند . درباره تاثیرات تمرین های طولانی و شدید در کودکان اطلاعات دقیقی در دست نیست . کودکانی که کارایی قلبی و عروقی پایینی دارند مانند بزرگسالان نسبت به چنین برنامه هایی به شدت واکنش نشان می دهند.

حرکات کششی موثر در ورزش

*تمرین های قدرتی

اگر تمرین های قدرتی به شکل صحیح و برنامه ریزی شده انجام شود ضرری برای نوجوانان ندارند . نتیجه اصلی این فعالیت ها پس از بلوغ حاصل می شود اما قبل از بلوغ نیز باعث افزایش قدرت ، انعطاف و اعتماد به نفس و حتی بهبود مهارت ها می شود بنابراین میزان و شدت آسیب های ورزشی را کاهش می دهند . ورزشکار نوجوان باید روش های صحیح تمرین را به خوبی فراگیرد. تمام تمرین ها باید در دامنه کامل حرکتی انجام شوند. بلند کردن وزنه سنگین نیز نباید بنا به حداکثر توان و قدرت فرد انجام شود.

*مسایل روحی و روانی

تمرین ها و رقابت های سنگین و شدید باعث دلزدگی کودکان و نوجوانان از ورزش می شود. مربیان و والدین باید بدانند که لذت شرکت در مسابقه مهم است نه برنده شدن به هر قیمت . برخی از والدین برای کسب نتایج خوب ورزشی از نظر روانی به فرزندان خود به شدت فشار می آورند این فشار ها باعث می شود کودکان و نوجوانان احساس کنند در زندانی به نام ورزش گرفتار شده اند و تنها راه رهایی از آن بدون آنکه والدین ناراحت شوند این است که آسیب ببینند و اینجا است که ممکن است ورزشکار علایم آسیب دیدگی را به صورت کاذب یا شدیدتر از آنچه که هست نشان دهد.

تهیه کننده : رزا خاموشی

مقالات دکتر حسین اقبالی ( عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی )

بخش جامعه و ارتباطات