تبیان، دستیار زندگی
سلولیت در زنان بسیار رایج تر از مردان است؛ در حقیقت اکثر زنان(حد اقل هر 8 زن از هر 10 زن) درجه های مختلفی از سلولیت را دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا دچار سلولیت می شویم؟

سلولیت

سلولیت در زنان بسیار رایج تر از مردان است؛ در حقیقت اکثر زنان(حد اقل هر 8 زن از هر 10 زن) درجه های مختلفی از سلولیت را دارند.

شاید این بدان علت باشد که در زنان چربی به طور طبیعی در نواحی پایینی بدن( بین زانو و ران، کفل و ران) توزیع شده اند که نواحی رایج سلولیت هستند و قدرت ذخیره ی چربی در سلول های چربی مناطق مذکور چند برابر دیگر سلول های چربی است.

به علاوه با افزایش سن، سلولیت بیشتر می شود چرا که از الاستیسیته ی پوست کم می شود. افزایش وزن می تواند سبب افزایش سلولیت شود اما می تواند منحصرا در بافت های بدون چربی هم وجود داشته باشد.

این مشکل معمولا خانوادگی است بنابراین ژنتیک نقش مهمی در پیشرفت سلولیت دارد.

فاکتورهای دیگری که می تواند احتمال ابتلاء به سلولیت را بیشتر کنند عبارت هستند از:

* استرس

* شیوه زندگی غیر فعال

* استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی

* تغییرات هورمونی در سنین مختلف زندگی زنان از قبیل بلوغ، بارداری، شیردهی و نیز یائسگی

بعضی تصور می کنند که سمومی در بدن باعث ایجاد سلولیت می باشد. ولی هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد. با این وجود، بعضی از پزشكان معالج ِسلولیت، با این نظریه مخالف هستند و یک رژیم غذایی " پادزهر " (detoxing) را به عنوان درمان سلولیت ارائه می دهند. اگر چه یک رژیم غذایی پادزهر کمک می کند تا سلولیت، کمی بهتر شود ولی معمولا به این دلیل است که رژیم های پادزهر، کم کالری هستند و بنابراین مُسبب کاهش وزن شده که این کاهش وزن باعث کاهش بافت چربی و نیز مایعات از محل سلولیت و در نهایت تغییر سایز خواهد بود. آنچه مسلم است بهبود سلولیت علاوه بر رژیم غذایی سالم نیازمند ورزش و فعالیت بدنی می باشد.

چرا مردان به سلولیت مبتلا نمی شوند؟

بافت پیوندی مردان به طور آشکاری متفاوت از زنان شکل گرفته است و نتیجه ی این موضوع آن است که سلول های چربی در هر دو جنس،  به یک روش ذخیره نمی شوند. هم چنین، هورمون های مردانه در مردان فرمان می دهند که چربی بیشتر در ناحیه شکم آن ها متراکم شود تا در ناحیه ران و باسن.

آخرین مورد این که پوست بیرونی مردان ضخیم تر است و لایه محکم تری را به وجود می آورد بنابراین چربی زیر جلدی، کمتر به نظر می رسد.

چرا حتی زنان لاغر نیز به سلولیت مبتلا می شوند؟

حتی در یک زن لاغر نیز میزان چربی بدن در حدود 20 درصد از وزن بدن است و همان طور که در مطلب گذشته بحث کردیم هورمون زنانه استروژن باعث می شود تا چربی در ران، باسن و اندام تحتانی بیشتر جمع شود که این همان جایی است که سلولیت ظاهر می شود. کشش و قابلیت ارتجاعی پوست نیز ممکن است در آن ها ضعیف باشد و این موضوع با بالا رفتن سن نیز بیشتر می شود، بنابراین زنان مُسن لاغر ممکن است بیشتر از زنان جوان لاغر از سلولیت رنج ببرند.

با این وجود، زنان لاغری که ورزش های پایین تنه(مانند دویدن، دوچرخه سواری، اسکی)، را به طور منظم انجام می دهند، به ندرت علامتی از سلولیت در آن ها دیده شود.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

از آن جا که جلسه ی ملاقات شما با پزشک تان می تواند کوتاه باشد پس بهتر است برای جلسه خود از قبل آماده شوید. سوالات خود را به ترتیب اهمیت با توجه به زمان، مرتب کنید.

برخی سئوالات پایه ای در مورد سلولیت عبارت هستند از:

* بهترین راه حل ممکن چیست؟

* در درمان من چه انتخاب ها و گزینه هایی وجود دارند و روند هر کدام از آن ها چیست؟

* هزینه ی درمان چه قدر است؟ آیا بیمه هزینه ی آن را تقبل می کند؟

* چه نتیجه ای باید انتظارداشته باشم؟

* چه جور پیگیری هایی وجود دارند که بتوانم از آن ها بهره ببرم؟

ادامه دارد...

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

آیا چاقی شما موضعی است؟

رژیم غذایی برای سلولیت

سلولیت درمان قطعی ندارد

چاقی یک قسمت از بدن (موضعی)

درمان چاقی موضعی (1) (2) و (3)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.