تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اضافه شدن 9 بخش جدید به هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گفت: بخش‌هایی همچون تئاتر، عكس، صهیونیسم‌شناسی و بصیرت قرآنی به نمایشگاه امسال اضافه شده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسینی:

نمایشگاه قرآن امسال 9 بخش جدید را تجربه می‌كند

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اضافه شدن 9 بخش جدید به هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم گفت: بخش‌هایی همچون تئاتر، عكس، صهیونیسم‌شناسی و بصیرت قرآنی به نمایشگاه امسال اضافه شده است.

صبح روز گذشته نشست خبری و رونمایی از پوستر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام حمید محمدی قائم مقام وی در امور قرآنی برگزار شد.

سید محمد حسینی در این نشست خبری كه با حضور جمع كثیری از اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی استان تهران برگزار شد؛ با اشاره به اینكه برای برگزاری نمایشگاه قرآن امسال از ظرفیت كلیه معاونت‌ها‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های دولتی استفاده شده است، گفت: تنوع محصولات برای گروه‌های مختلف سنی از ویژگی‌های این نمایشگاه است و به مردم توصیه می‌كنم تا برای بهره‌مندی كامل از مزایای آن بیش از یكبار زمان برای بازدید از نمایشگاه اختصاص دهد.

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وی همانگونه كه قبلا نیز از سوی برگزاركنندگان هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم اعلام شده بود «قرآن كتاب زندگی» را به عنوان شعار این نمایشگاه اعلام كرد و با اشاره به اینكه امسال 9 بخش جدید به آن اضافه شده است، افزود: بخش‌هایی همچون هنرهای نمایشی و تئاتر، عكس، حجاب و عفاف، نوجوان، شعر و ادب، صهیونیسم‌شناسی، بصیرت قرآنی، قرآن و فرهنگ ملل اسلامی و شب‌های آفتابی، این بخش‌های جدید را تشكیل می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه ویژگی‌های منحصر به فرد نمایشگاه قرآن امسال سبب شده است تا برخی از مسؤولان از آن با عنوان تفرج‌گاه معنوی یاد كنند، گفت: ماه رمضان هم ماه شادی و مهمانی خداست.

به گفته وی 50 نهاد حوزوی، 60 نهاد دانشگاهی، 93 شركت عرضه نرم‌افزارهای قرآنی، 343 ناشر كتاب داخلی و 15 ناشر كتاب بین‌المللی در زمینه قرآن و عترت، در برپایی این نمایشگاه مشاركت داشته‌اند.

16 اجرای نمایش خیابانی، 108 تئاتر صحنه‌ای با موضوعات خانواده و نوجوان، 160 شب شعر، افطاری در نمایشگاه و عرضه بلیت برنامه شب‌های آفتابی كه تلفیقی از تئاتر و موسیقی و برنامه‌های سینمایی با موضوعات قرآنی است، از دیگر مواردی است كه حسینی ضمن اشاره به آنها افزود: 111 ترجمه قرآنی، هزار و 200 اثر تابلویی فاخر با موضوعات قرآنی به نمایشگاه عرضه شده است كه از میان آنها 200 تابلو به نمایش در خواهد آمد.

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حسینی همچنین از انجام رصد نجومی با تلسكوپ‌های تخصصی در حیاط نمایشگاه خبر داد و گفت: علاوه بر آن مسابقات مخصوص كودك و نوجوان، جدول‌های قرآنی، نمایش‌های سایه‌ای و دیگر برنامه‌های متنوع، روزانه و در طی برگزاری نمایشگاه در حاشیه آن اجرا خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی از پیامبر مكرم اسلام (ص) كه در آن توصیه به رجوع به قرآن در مواقع «فتنه» فرموده‌اند، گفت: بر این مبنا در بخش‌های ویژه، آیات مربوط به دشمن‌شناسی، نفاق، جنگ نرم و ناتوی فرهنگی بررسی و علاوه بر آن 12 نشست دانشگاهی در رابطه با پایان‌نامه‌های قرآنی نیز برگزار خواهد شد.

حسینی همچنین از اهتمام ویژه خبرنگاران به مسائل قرآنی تشكر كرد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن سالانه از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی و نمایشگاهی پس از نمایشگاه بین‌الملل كتاب است.

وی سپس در تشریح فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تنوع موجود در موضوعات و سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه كه به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند، گفت: علاوه بر مركز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كه مسؤولیت حمایت و سیاست‌گذاری مؤسسات قرآنی را بر عهده دارد سازمان اوقاف و امور خیریه علاوه بر برگزاری مسابقات قرآن در سطح شهرستان، استان و سراسر كشور مسؤول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم است.

حسینی در ادامه با اشاره به فعالیت 14 دانشكده علوم قرآنی با هدف تربیت نیروی قرآنی گفت: علاوه بر آن طی سفرهای استانی دولت تاكنون 18 مورد درخواست برای راه‌اندازی دانشكده‌های علوم قرآنی داشته‌ایم كه آن‌ها نیز در دست بررسی است.

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وی اعزام قاریان به خارج از كشور توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را از دیگر فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: امسال علاوه بر اعزام 50 قاری بین‌المللی با هدف خنثی‌سازی دسیسه‌های وهابیت و دشمنان اسلام در رابطه با كشورمان 20 گروه همخوانی هم به خارج از كشور اعزام خواهند شد.

حسینی همچنین از طرحی جدید در سازمان اوقاف و امور خیریه خبرداد كه براساس آن مأموریت تعریف «نخبه قرآنی» به این سازمان واگذار شده است.

فعالیت ستاد عالی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در ترغیب و تشویق به قرائت قرآن در قالب طرح «تلاوت نور» كه طی آن هر شب پس از نماز مغرب و عشاء یك صفحه قرآن در مساجد تلاوت می‌شود و در برخی از مساجد نیز تفسیر یكی از آیات بیان می‌شود از دیگر فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه حسینی ضمن اشاره به آن افزود: امسال در 30 كشور جهان با برگزاری نمایشگاه‌ها، قرائت قرآن و اجرای برنامه توسط گروه‌های همخوانی، هفته‌های قرآنی را برگزار خواهیم كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره‌های آموزشی تعریف شده در مؤسسات قرآنی وابسته به وزارت ارشاد را بیش از 20 عنوان اعلام كرد و با اشاره به اینكه این دوره‌ها نقش خوبی در تربیت نیروی انسانی دارند، گفت: نقش مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در رابطه با این مؤسسات تصدی‌گری نیست بلكه نقش‌های حمایتی و سیاست‌گذاری، از صدور مجوز تا تأمین مكان و تجهیز این مؤسسات را بر عهده دارد.

وی تشكیل شبكه اساتید برجسته حوزه‌های قرآنی، پیوند زدن بین قرآن و هنر و تجلیل از چهره‌های قرآنی را از فعالیت‌های جدید و مثبت این مركز عنوان كرد و در این رابطه افزود: در ماه مبارك رمضان 30 برنامه با موضوع تقدیر از 30 بانوی فعال قرآنی در 30 استان كشور از شبكه سوم سیما پخش خواهد شد.

وی بخش دیگر فعالیت‌های مثبت این مركز را مربوط به پیوند زدن آموزه‌های قرآنی و هنری دانست و با اشاره به اینكه در حال تولید بازی‌های رایانه‌ای قرآنی هستیم دریافت بیش از 12 هزار بلوتوث قرآنی را در قالب جشنواره قرآنی آیات و تولید پیامك‌های ادبی و نرم‌افزارهای قرآنی را از نشانه‌های بارز این فعالیت برشمرد.

حسینی همچنین از نامگذاری 300 میدان در 300 شهر كشور به نام قرآن و نصب نمادهای قرآنی در آن‌ها خبر داد.

وی قرآن‌های چاپ شده از ابتدای سال تاكنون را بیش از 500 هزار جلد اعلام كرد و گفت: این میزان تا پایان سال به یك میلیون جلد قرآن خواهد رسید.

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

در ادامه حجت‌الاسلام حمید محمدی؛ قائم مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، با اشاره به وسعت و تنوع موجود در این نمایشگاه از آن به عنوان افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران یاد و آن را در میان فعالیت‌های مشابه در سایر كشورهای جهان بی‌مثال دانست.

محمدی با بیان اینكه به دنبال عرضه آثار سال در نمایشگاه بوده‌ایم، گفت: با حضور و تربیت نمایندگان 114 ملیت جهان در داخل كشور و تربیت آن‌ها بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی را ایجاد كرده‌ایم تا با اهتمامی جدی ارتباط بین ملل اسلامی را به مرحله ظهور برسانیم.

وی اهتمام ویژه به بخش نوجوان را با عنوان پشتوانه شخصیتی انسان، از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم یاد كرد.

تجلیل از خادمان قرآن در نیمه ماه مبارك رمضان، در نمایشگاه قرآن با حضور رئیس جمهور و نصب نماد منشور توسعه فرهنگ قرآنی كشور در یكی از بهترین‌ مكان‌های نمایشگاه، از دیگر اخباری بود كه محمدی ضمن اشاره به آن افزود: با توجه به مفاد این منشور بخش آموزش نمایشگاه به وزارت آموزش و پرورش و بخش پژوهش آن به حوزه علمیه قم واگذار شده است.

نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

وی همچنین از توصیه‌های انجام شده به عرضه‌كنندگان محصولات قرآنی برای عرضه محصولات مناسب خبر داد و گفت با هرگونه مظاهر خرافه و انحراف برخورد جدی خواهد شد.

تنظیم: هومن بهلولی