تبیان، دستیار زندگی
مغر ما کمتر از 1500 گرم وزن دارد که بیشتر آن هم آب است. کاری که بقیه مغز می‌شود انجام داد باورنکردنی‌ست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مغزهای شگفت انگیز دنیا

مغز ما کمتر از 1500 گرم وزن دارد که بیشتر آن هم آب است. کاری که بقیه مغز انجام می‌دهد باورنکردنی‌ست.

مغزهای شگفت انگیز دنیا

100میلیارد نورون

1 کوادریلیون سیناپس که می تواند در هر ثانیه 10 محرک را پردازش کند

سریعترین کامپیوتر دنیا توانایی پردازش ۱٫۷۵پتافلاپ با ۷ میلیون وات انرژی را دارد

تخمین زده شده مغز انسان توانایی پردازش 100 پتافلاپ با انرژی 20 را دارد

حالا با این مغز چه کارهایی می‌شود انجام داد؟!

Chao Lu

مغزهای شگفت انگیز دنیا

در سال 2005 آقای Chao Lu توانست 67.890 رقم عدد پی (Pi) را بدون اشتباه از حفظ بگوید. مدت زمانی که طول کشید وی این ارقام را از حفظ بگوید 24 ساعت و 4 دقیقه طول کشید. در واقع وی برای گفتن هر رقم به طور میانگین 1.2 ثانیه زمان داشت. او برای حفظ کردن 100.000 رقم یک سال وقت صرف کرد که اشتباه او در رقم 67.891 باعث شد نتواند رکورد 100.000 رقم را بدست بیاورد.

او در رقم 67.891 به جای رقم "0" رقم "5" را نام برد.

Ramon Campayo

مغزهای شگفت انگیز دنیا

این آقای اسپانیایی سریعترین ذهن دنیا را دارد. او می تواند 17 رقم را در نیم ثانیه و 46 رقم باینری را در یک ثانیه به خاطر بسپارد.

46 رقم باینری چیزی شبیه این است:

00110111010100111010001011101001001010100100011

شما در مدت یک ثانیه چند رقم از عدد باینری بالا را حفظ می کنید؟!

Daniel Tammet

این یکی خیلی عجیب است. آقای Daniel Tammet اعداد را شبیه رنگ می‌بیند. این ویژگی که Synesthesia نامیده می‌شود فقط در مورد اعداد نیست بلکه افرادی مشاهده شده‌اند که صدا را به صورت رنگ می‌بینند. توضیح دادن این حالت برای افرادی که درکی از موضوع ندارند مشکل است. خیلی سخت می‌شود تصور کرد عده ای صداها را به صورت رنگ ببینند یا اعداد را به صورت رنگ حس کنند و اعمال ریاضی را مانند ترکیب رنگ انجام دهند.

مغزهای شگفت انگیز دنیا

این فرد با استفاده از همین ویژگی می تواند ریشه سوم صدها مرتبه اعشاری ارقام را بدون هیچ تلاشی محاسبه کند و 22.514 رقم از عدد پی را در 5 ساعت بگوید.

وی به 10 زبان زنده دنیا مسلط است و در کمتر از یک هفته توانسه ایسلندی را به زبانی سلیس و روان صحبت کند.

این درحالی است که او در چهار سالگی دچار حملات صرع میشد و در بیست و پنج سالگی معلوم شد دچار سندرم اسپرگر (نوعی در خود ماندگی که در مرحله ضعیفی قرار دارد و تشخیص آن سخت است) است.

وی موضوع فیلم The Boy With The Incredible Brain (پسری با مغزی باورنکردنی) نیز است که در سال 2005 پخش شد.

Orlando Serrell

مغزهای شگفت انگیز دنیا

او هیچ توانایی خاصی قبل از اینکه سرش در 17 آگوست 1979، در سن ده سالگی با چوب بیس بال برخورد کند نداشت. روی او هیچ معاینه پزشکی انجام نشد چون او به پدر و مادرش در مورد ضربه ای که هنگام بازی به سرش وارد شده بود نگفت و مدتها سر درد را تحمل کرد. اما سر انجام سر درد وی تمام شد و او فهمید قابلیت عجیبی در محاسبات تقویمی دارد. او حتی می تواند آب و هوا و تفاوت درجه دمای روزها را به خاطر بیاورد.

اورلندو در حال حاضر سرایدار WalMart است.

Derek Paravicini

او در 25امین هفته (حاملگی طبیعی 40 هفته است) حاملگی مادرش با وزنی حدود 700 گرم، نابینا و مبتلا به اوتیسم (در خود ماندگی) به دنیا آمد.

مغزهای شگفت انگیز دنیا

درک نمی تواند سمت چپ و راست خودش را بشناسد، حتی قادر نیست تا 10 بشمارد ولی وی نابغه موسیقی ست. او می تواند هر قطعه موسیقی را بدون اشکال با پیانو بنوازد.

Kim Peek

ظاهرا نابغه‌های عجیب و غریب بیشترشان مبتلایان به اوتیسم هستند. فیلم Rain Man (مرد بارانی) را دیده‌اید؟ بازی داستین هافمن شاهکار است.

اگر فیلم را دیده‌اید باید بگویم داستین هافمن نقش Kim Peek را بازی می‌کند و شخصیت Raymond Babbitt الهام گرفته از وی است. داستین هافمن برای ایفای هرچه بهتر نقش با پیک ملاقات می‌کند و نتیجه آن فیلمی‌ست که توانست اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی ،بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را نصیب خود کند.

کیم پیک کیست؟ وی متولد 11 نوامبر 1951 و لقب "نابغه بزرگ" رو از آن خود کرده است.

مغزهای شگفت انگیز دنیا

وی دارای حافظه تصویری یا فوتوگرافیک است. او تمام کد پستی‌های آمریکا را حفظ است. وی می تواند همزمان دو صفحه کتاب را بخواند. در واقع هر صفحه را یک چشم می‌خواند و خواندن هر صفحه حدود 8 ثانیه برایش وقت می برد. به همین ترتیب او 12000 کتاب را در طول عمر خود خوانده است.

البته باید گفت او به اوتیسم گرفتار نبوده بلکه به نوعی نارسایی ذهنی شبیه به اوتیسم مبتلا بوده است.

پیک در 19 دسامبر 2009 در سن 58 سالگی فوت کرد.

منابع

ویکیپدیا: یک / دو / سه / چهار/ پنج

Smarter

تهیه و ترجمه برای تبیان: فاطمه مجدآبادی