تبیان، دستیار زندگی
ایران" علی خسروی داور خوب و تحصیل کرده کشورمان در مصاحبه تلفنی با سایت تبیان در خصوص داوری روزتی گفت: بنده به عنوان کسی که در حال حاضر داوری می کنم، نمی خواهم خیلی نقد داوری کنم. اما چون سایت تبیان قصد دارد کارشناسانه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"گفتگوی تلفنی تبیان در خصوص داوری روزتی با علی خسروی داور ملی ایران"

علی خسروی داور خوب و تحصیل کرده کشورمان در مصاحبه تلفنی با سایت تبیان در خصوص داوری روزتی گفت: بنده به عنوان کسی که در حال حاضر داوری می کنم، نمی خواهم خیلی نقد داوری کنم.

اما چون سایت تبیان قصد دارد کارشناسانه و علمی برخورد کند ، خودم را مؤظف می دانم و در خدمت شما هستم.

در ابتدا باید بگویم این دربی با سایر دربی های قبل دو فرق کلی داشت، یکی برگزاری آن در تبریز به جای تهران بود و دیگری فاصله امتیازی این دو تیم با صدر جدول از دلایلی بود که حساسیت های زیاد این دربی را کم کرده بود . به اعتقاد من بهترین فرصت برای هنرنمایی داوران ایرانی بود که متأسفانه باز مظلوم واقع شدیم. وی گفت: مانند داوران اروپایی قبلی مثل دکتر مرک آلمانی، رودو مونتی ازایتالیا و کوشتا از پرتقال که با اهدافی شبیه به هم قضاوت کردند، آقای روزتی نیز با اهدافی کاملاً مشخص به ایران آمده بود.

در کل فکر می کنم داوران اروپایی، فوتبال ایران را خیلی دست کم گرفته اند و به نوعی ، تمسخر آمیز به آن نگاه می کنند. اما وقتی به ایران می آیند و 10 دقیقه از بازی می گذرد، آنوقت احساس می کنند که کار سختی در پیش رو دارند و و  بازی چیزی از دربی های مهمکشورخودشان کمتر ندارد.

در کل داوران اروپایی در قضاوت های خود این موارد را لحاظ می کنند.

1.مدیریت روانشناسی( یعنی از دادن کارت زرد و اخطار در اوایل بازی حدوداً 10 الی 15 دقیقه اول خودداری می کنند و اوایل بازی را کاملاً مراعات می کنند.

2.از دقایق ابتدایی به بعد تا آخر نیمه اول برخورد می کنند و کارت می دهند . باز در شروع نیمه دوم کارت می دهند و در دادن آن هم کمی عجله می کنند و هر چه بیشتر به دقایق پایانی نزدیک شویم، آنگاه تمام تلاش خود را در جهت حفظ روند بازی و نتیجه می کنند.

به نظر من داوران آسیایی بی شیله و بی پیله تر داوری کرده اند . در نهایت امیدوارم که داوران اروپایی فوتبال ایران را جدی بگیرند و به دیده تمسخر نگاه نکنند. در مورد روزتی باید بگویم در کل مؤفق بود، اما اگر بخواهیم سخت گیرانه و موشکافانه عملکرد او را نقد کنیم، داوری او متعادل بود و 75 درصد مؤفق عمل کرد . نقطه اوج او گرفتن پنالتی بود، چرا که هم جاگیری درستی داشت و هم اینکه تکل نیکبخت با دو پا کاملاً خطا و حرکت ناشیانه ای بود . در مورد اکبرپور و پاشازاده می توانست از دادن کارت زرد خودداری کند .

از همه مهم تر چهره زیبا و فیزیک مناسبش بود که در کاراو تاثیر بسیاری داشت، او واقعاً خوش سیما و مانند هنرپیشه های خارجی است.

مورد مهم دیگر، ضعف کمک داورهای او بودند که در ارائه حرکات و علائم ، بسیار ابتدایی عمل کرده و علایم داوری را بسیارقدیمی مانند 40 سال گذشته نشان می دادند. افسوس که بازی صحنه مهمی که کمک داورها را محک بزند نداشت ، ولی در کل ابتدایی عمل می کردند . ای کاش من روزی در فوتبال ایران پستی داشتم و آن وقت کمک داورعالی جهان را از ایتالیا، یعنی آقای پیسارتو را به ایران می آوردم تا هم کلاسی برای همه و شاه کارهایش برای بینندگان جذاب باشد.

در پایان امیدوارم روزی بتوانم حق جامعه مظلوم داوری ایران را بگیرم و سخت در تلاشم تا با کمک افرادی ، چه در فوتبال و چه در ورزش دانشگاه مانند آقای دکتر زارع و دکتر قدیمی مسئولان دانشگاه آزاد، وجهه و اعتبار داوری را همراه با علم به آن احیاء کنم ، داوری و این شغل را عزت بیشتری بخشم ، در رده مشاغل مهم و اصلی جامعه جلوه دهم و به همکاری کارشناسان و مسئولان ، در تربیت داوران جوان و تحصیل کرده تلاش کنم.

به امید مؤفقیت برای بینندگان سایت تبیان و آرزوی سلامتی برای آنها . امیدوارم در آینده در این سایت شاهد بحث های بیشتری از داوری باشیم و بتوانم در ایجاد فضای داوری و نقد آن کمک کنم.