تبیان، دستیار زندگی
نخستین خودروی لندکروزر لیموزین توسط یک تیم ایرانی در کشور ساخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امپراطور... لیموزین به سبک وطنی

نخستین خودروی لندکروزر لیموزین توسط یک تیم ایرانی در کشور ساخته شد.

14 تیر ماه گذشته خبر رونمایی از اولین لیموزین تشریفاتی ایرانی توجه بسیاری از علاقه مندان صنعت خودرو و دوستداران اتومبیل را به خود معطوف ساخت. از این خودرو در مجموعه کاخ سعدآباد رونمایی شد.

تیم فنی شرکت «خودروسازان جنوب» به عنوان یک مجموعه خصوصی و بنا به اظهار مدیریت آن به عنوان نماینده انحصار شرکت The One Auto ایالات متحده با تغییر ابعادی یک دستگاه تویوتا لندکروزر نسل قبل، اقدام به ساخت نمونه ای 5/8 متری از این خودرو نموده اند.

لیموزین

اگر بخواهیم به سابقه تولید این مدل خودروها در دنیا نگاهی گذرا داشته باشیم بی شک خواستگاه اصلی آن را باید ایالات متحده دانست. چرا که شرکت های متعددی در این کشور با انجام تغییراتی این چنین روی خودروهای سدان لوکس و SUV های متوسط و بزرگ از خودروهای استاندارد نمونه های طویل ساخته و همانطور که از صورت مسئله پیداست خریداران این نمونه خودروها افراد خاص و در اکثر موارد ستارگان سینما، موسیقی، ورزش و... را شامل می شود.

در روز رونمایی مدیرعامل شرکت سازنده با تأکید فراوان بر اولین بودن این لیموزین در ایران بار دیگر قصه تلخ اولین های تکراری را در ذهن شنوندگان یادآور می شود، چرا که تا پیش از این سه خودروی پیکان به صورت دست ساز، پژو 405 و «سمند سریر» تجربه لیموزین ایرانی به چه علت روی یک «تویوتا لندکروزر» جا خوش کرده خود داستانی جداست.

در طراحی بدنه لیموزین «امپراطور» هیچ نکته خاص و پراهمیتی به چشم نمی خورد، جز آنکه علیرغم پروتایپ بودن (نمونه پیش تولید) آن کیفیت ساخت از بسیاری نمونه های کارخانه ای رونمایی شده بهتر و بالاتر بود. سبک کار در لیموزین لندکروزر همانند دیگر خودروهای SUV این چنینی از کشیده شدن شاسی و اصطلاحاً Stretch Limou پیروی می کند، روشی که بیش از سه دهه است که در ایالات متحده و بعضاً اروپا از آن سود می برند.

اگر بخواهیم در مقایسه آزمایش های انجام گرفته روی این سبک لیموزین ها را با نمونه های دیپلماتیک و مهندسی شده دقیق همانند مرسدس«پولمان» و یا مدل های Binz مقایسه نماییم با توجه به استانداردهای مورد نظر برای نمونه های مذکورکه به طرز باور نکردنی سخت گیرانه و حساس بوده نمونه هایی Streltch بسیار ساده تر و از پیلیدگی کمتری در ساخت برخوردار است.

فضا سازی داخلی در امپراطور همانند دیگر همکلاسان آن کاملاً اغواگرانه و منطبق بر نوع کاربری آن بوده و نوآوری خاصی در آن به چشم نمی خورد، اما نکته حائز اهمیت قیمت تمام شده امپراطور است که بنا به اظهار سازندگانشان حدود 150میلیون تومان برآورد شده است و این نسبت به مشابه خارجی با حداقل قیمت تمام شده 500 میلیون تومان رقمی مناسب محسوب می شود.

لیموزین

در روز رونمایی قصه تکراری بی برنامگی، عدم توجه به وقت مدیون، تغییرات مکرر زمان رونمایی، تعاریف و تمجیدهای زائد و ... در نهایت عدم وجود یک برنامه ریزی حرفه ای همانند اکثر مراسم این چنینی در رونمایی یک خودرو به گونه ای که نسبت به بسیاری از کشورها در این بخش از تقاوت آشکاری بر خوردار هستیم، باعث گردید تا شیرینی دیدار یک خودروی دست ساز داخلی که توسط تیمی با ذوق ساخته و پرداخته شد جای خود را به خستگی و... بدهد، نکته ای که کم و بیش در اکثریت مراسم این چنین معمول و متداول است هر چند این بار از شدت بالایی برخوردار بود و ای کاش حداقل این بار که شرکت خصوصی اقدام به برگزاری چنین مراسمی می نمود کمی از نمونه های حرفه ای این گونه رونمایی ها در آن سوی آب ها الهام می گرفت.

به هر تقدیر، تلاش این تیم تازه کار ایرانی در ساخت یک خودرو لیموزین بر پایه «تویوتا لندکروزر» برای اولین بار در ایران قابل ارزش است و امید آن داریم تا صنعت گران و متخصصانمان بیش از پیش موجب سربلندی این مرزو بوم گردند.

مشخصات فنی لیموزین تشریفاتی امپراطور L350

پیشرانه :   8 سیلندر 32 سوپاپ 7/4 لیتری

حداکثر قدرت:   300 اسب بخار

حداکثر گشتاور:   450 نیوتن متر

حداکثر سرعت:   120 کیلومتر

ظرفیت باک بنزین: 110 لیتر

حداقل شعاع گردش: 6/11 متر

وزن خالص:   3200 کیلومتر

سایز تایر جلو و عقب:  22R 45/305

طول× عرض× ارتفاع: 8530×2170×1770 میلی متر

ظرفیت تعداد سرنشین: 36

منبع: مجله ماشین

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی