تبیان، دستیار زندگی
بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، ساعت 19 روز گذشته مرداد ماه با حضور آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام فاكر، مدیر بخش حوزوی نمایشگاه قرآن افتتاح شد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه قرآن كریم افتتاح شد

نمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، ساعت 19 روز گذشته مرداد ماه با حضور آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام فاكر، مدیر بخش حوزوی نمایشگاه قرآن افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، عصر روز گذشته با حضور آیت الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام فاكر، مدیر بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه قرآن كریم و مسئولان غرقه‌های بخش حوزوی و همچنین اساتید حوزه و دانشگاه در سالن شماره یك نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام فاكر، مدیر بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، با بیان اینكه بخش حوزوی از سال 86 در نمایشگاه قرآن حضور دارد، اظهار كرد: از سال 86 كه بخش حوزوی وارد نمایشگاه قرآن شد بسیاری از حوزوی‌ها و حتی عموم مردم كه وارد این بخش می‌شدند و آثار حوزوی را در عرصه قرآن‌دانی، قرآن‌خوانی و قرآن‌پژوهی می‌دیدند در اولین واكنش خود شگفت‌زده می‌شدند و از فعالیت‌های قرآنی حوزه كه تا آن زمان چندان بازتاب خارجی نداشته متعجب می‌شدند.

نمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

وی با بیان اینكه حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم یك رقابت توأم با رفاقت است، افزود: در نمایشگاه بین‌المللی قران كریم علاوه بر اینكه تمامی غرقه‌های حاضر در بخش‌ها با هم به رقابت می‌پردازند بخش‌های مختلف نمایشگاه نیز نسبت به یكدیگر چنین احساسی دارند.

حجت‌الاسلام فاكر، ادامه داد: مؤسسات و حوزه‌هایی كه در بخش حوزوی حاضر هستند مانند حوزه‌های علمیه قم، مشهد، تهران، حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه فعالیت‌های قرآنی بسیاری انجام داده‌اند و در این دوره از نمایشگاه نیز حضور فعال و گسترده‌ای دارند.

وی با اشاره به اینكه فعالیت‌های قرآنی حوزویان هنوز تجمیع نشده است، گفت: در این دوره از نمایشگاه تنها شاهد بخشی از فعالیت‌های قرآنی حوزویان هستیم اما به هر حال تمامی تلاش ما این است كه امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر و بهتر در خدمت قرآن باشیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود، با بیان اینكه قرآن پس از انقلاب در بخش‌های مخلتف از مهجوریت خارج شده است، اظهار كرد: هر چند كه قرآن در بخش‌های مختلف از مهجوریت خارج شده اما این مهجوریت هنوز در ابعاد دیگری باقی مانده است و البته این مهجوریت‌ها باید از قرآن زودوده شود.

نمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآننمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

گزارش ایكنا حاكی است، آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، با بیان اینكه در این مراسم در مورد سه حوزه دیروز، امروز و فردای حوزه‌های علمیه صحبت می‌كنم، به دیروز حوزه‌های علمیه اشاره كرد و گفت: نكته اول در بخش دیروز حوزه‌های علمیه این است كه در برخی از اظهار نظرها گفته می‌شود كه در گذشته اقبالی نسبت به قرآن وجود نداشت، اما این افراد باید بدانند كه حتی علمای حوزوی 10 قرن پیش نیز اهتمام خاصی به قرآن داشتند و البته این مسئله در مباحث فقهی احكامی كه نوشته شده است به خوبی مشهود است.

وی نكته دوم در مورد دیروز حوزه‌های علمیه را بحث تفسیر قران دانست و عنوان كرد: حوزه‌های علمیه در گذشته در بحث تفسیر قرآن درخشیده‌اند و البته تفسیرهای بسیاری در گذشته از سوی اساتید حوزه نگارش شده كه نشان از اهمیت تفسیر در بخش حوزوی است.

نمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

آیت الله خاتمی، نكته سوم در دیروز حوزه‌های علمیه را درس تفسیر قرآن دانست كه این درس در نیم قرن اخیر در حوزه‌های علمیه به عنوان یك درس مطرح بوده و البته آغازگر آن مرحوم علامه طباطبایی بوده است .و از قبل از انقلاب اسلامی تا كنون درس تفسیر قرآن به عنوان یك درس رایج مطرح بوده است كه البته در این زمینه نیز باید دو نكته مورد توجه قرار گیرد.

این استاد تفسیر حوزه، در مورد دو نكته‌ای كه باید در مورد درس تفسیر قرآن مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نكته اول این است كه باید اهتمام بیشتری به قرآن به وجود آید و دیگر اینكه باید متون تفسیری بیشتری در حوزه‌های علمیه وجود داشته باشد.

نمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآننمایی از افتتاح بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

یادآوری می‌شود، امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود به بیان نكاتی در مورد امروز و آینده حوزه‌های علمیه پرداخت و پیشنهاداتی برای هر چه بهتر شدن فعالیت حوزه‌های علمیه ارائه كرد.

تنظیم: هومن بهلولی