تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با خانم فروغ چیت ساز مخترع دستگاه تقویت ماهیچه های معلولین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه کاربر تبیان با خانم چیت ساز

اینجانب ایمان چیت ساز از كاربران سایت تبیان می باشم كه در پی اطلاع رسانی سایت در خصوص مسابقه نوروزی سایت در خصوص مصاحبه با نخبگان علمی كشور بر آن  شدم كه مصاحبه ای را با یكی از مخترعان جوان كشور در تعطیلات نوروزی امسال ترتیب دهم كه متن این مصاحبه در ادامه می آید:

مصاحبه

- با سلام خدمت شما مخترع جوان و عزیز ایرانی.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید متولد چه سالی هستید ؟ رشته تحصیلی تان چیست و چطور شد که تصمیم به اختراع محصول گرفتید؟

- سلام . فروغ چیت ساز هستم متولد سال 61 و فارغ التحصیل کارشناسی در رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکز هستم.

در ابتدا لازم هست که این توضیح را بدهم که رشته طراحی صنعتی ، طراحی در زمینه های مختلفی هست که در زندگی روزمره و برطرف کردن نیازهای مختلف کاربرد دارد و خلاقیت و ابتکار و نوآوری از مشخصه های این حرفه است و من هم از وقتی که شروع به تحصیل در این رشته کردم بدنبال خلاقیت و طراحی محصولات جدید و کاربردی بودم.

- لطفاً برای ما راجع به اختراعتان توضیح بدهید و موارد استفاده و کاربرد آن را شرح بدهید.

- محصولی كه طراحی شده به منظور تقویت ماهیچه ها و عضلات پا در معلولین پاراپلژیك که فقط از ناحیه دو پا فلج هستند می باشد ، كه باعث جلوگیری از آتروفی عضلات و حتی بازگشت توان اولیه ماهیچه و قدرت حركت در افرادی كه اعصاب حركتی آنها كاملاً از بین نرفته، میباشد. محصول طراحی شده با توجه به ناتوانی حرکتی معلولین ، درجهت به حرکت درآوردن پا ی معلول ازطریق مکانیکی است .

اختراع

- بفرمایید که عملکرد این محصول به چه شکل هست و از نظر فنی چه عملکردی دارد؟

- در قسمت بالای محصول دسته ها برای قرارگیری دستها و در قسمت پایین پدال ها برای فیکس کردن و حرکت دادن پاها قرار دارند . فرد معلول که از ناحیه دست سالم است با چرخش دسته ، نیروی ماهیچه را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده که بصورت حرکت چرخشی درآمده و پدال ها را که پا بر روی آنها فیکس شده است به حرکت درمی آورد و موجب چرخش جریان خون در ماهیچه پا میشود .

- لطفاً راجع به فرم این محصول برای ما صحبت کنید و اینکه تا چه حد از نظر روانی به فرد معلول توجه شده؟

- بدنه این دستگاه دارای فرمی ارگانیک هست که تمام اصول ارگونومی در آن رعایت شده و توجه زیادی به اصول ایمنی و راحتی برای این قشر خاص شده و در طراحی آن سعی شده که به استقلال فردی شخص معلول توجه بشه و فرم آن به گونه ای است که بدون نیاز به کمک دیگران شخص معلول با ویلچرش جلوی دستگاه میرود و خودش پاهایش را روی پدالها فیکس کرده و حرکت لازم را انجام میدهد که این تاثیر زیادی در روحیه و حفظ استقلال شخصی فرد معلول دارد همچنین از نظر فرم کلی و رنگبندیهای محصول نیز به این امر توجه زیادی شده است.

اختراع

- آیا اختراع شما ثبت شده است ؟

- بله این اختراع به ثبت رسیده و در جشنواره مهرآفرین جزو طرحهای برگزیده بوده و در جشنواره نوآوری و اختراعات هم در مرحله داوری است.

- هدف شما برای آینده چیست؟

- قصد ثبت اختراعات دیگر در آینده را دارم و همچنین امسال در جشنواره ملی جوان ایرانی و جشنواره جوان خوارزمی نیز شركت خواهم نمود.

 با تشکر از شما و آرزوی موفقیت برای شما

تهیه کننده: ایمان چیت ساز

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی