تبیان، دستیار زندگی
استاد ادبیات دانشگاه تهران از انتشار سروده‌های تغزلانه آیینی، عرفانی و اجتماعی‌اش در قالب كتاب «خاكستر آیینه» خبر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشعار محمدرضا ترکی در «خاكستر آیینه»

محمدرضا ترکی

استاد ادبیات دانشگاه تهران از انتشار سروده‌های تغزلانه آیینی، عرفانی و اجتماعی‌اش در قالب كتاب «خاكستر آیینه» خبر داد.

«محمدرضا تركی»، استاد ادبیات دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایكنا، از كتاب شعرش كه به تازگی و به كوشش انتشارات انجمن شاعران ایران منتشر شده است، با عنوان «خاكستر آیینه» خبر داد.

وی با بیان این مطلب افزود: اشعار این مجموعه به برگزیده سروده‌های دو سال اخیر (87 و 88) اختصاص دارد كه در مجموع شامل 80 قطعه شعر می‌شود.

به گفته این شاعر، سبك غالب اشعار این مجموعه غزل است كه در حدود 40 قطعه شعر را شامل می‌شود. این اشعار با مضامین تغزلی سروده شده‌اند. همچنین 15 قطعه شعر نو، 5 قطعه شعر سپید و چند دوبیتی، تك‌بیتی و رباعی هم در این میان به چشم می‌خورند.

تركی با یادآوری این كه اشعارش چند زبان محاوره را در خود دارد، افزود: برخی از اشعار این مجموعه در قالب طنز سروده شده‌اند. با این حال می‌توان گفت كه حال و هوای اغلب اشعار تغزلی و سپس مضامین فكری، آیینی، عرفانی و فلسفی است.

سبك غالب اشعار این مجموعه غزل است كه در حدود 40 قطعه شعر را شامل می‌شود. این اشعار با مضامین تغزلی سروده شده‌اند

وی با اشاره به این كه برخی از اشعار این مجموعه كه بخش كوچكی از سروده‌های آن را به خود اختصاص می‌دهد، رویكردی اجتماعی دارد، گفت: حجم این بخش از اشعار زیاد نیست و بیشتر قالب سروده‌های این مجموعه تغزلی است.

تركی، از سخت بودن مرزبندی سبك‌ها و رویكردهایی كه اشعار بر اساس آنان سروده شده است، یاد كرد و ادامه داد: بر این اساس می‌توان گفت كه نگاه فكری و عرفانی نیز در اشعار تغزلی دور از ذهن نیست.

این استاد دانشگاه اظهار كرد: برای انتخاب گزیده اشعاری كه طی دو سال اخیر سروده و در این مجموعه آورده‌ام، با برخی از صاحب‌نظران حوزه ادب مشورت كردم و از نظرات آنان در این باره استفاده كردم. به همین دلیل فرصت زیادی برای گردآوری این اثر صرف نشد.

کتاب های "پارسای پارسی"، "از واژه تا صدا"، "پرسه در عرصه کلمات"، "فصل فاصله"، "هنوز اول عشق است" و... از دیگر آثار محمدرضا ترکی است.

خاكستر آیینه در 149 صفحه، به بهای 2500 تومان و شمارگان 1100 نسخه به چاپ رسیده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی