تبیان، دستیار زندگی
منوچهر آذری كه دهه 50 فعالیت خود را در تلویزیون آغاز كرده و سپس در رادیو مشغول شده است، می‌گوید: «تنگسیر» به كارگردانی رامین فرزاد در سال 1353 عنوان نخستین نمایشنامه رادیویی است كه در آن صداپیشگی كردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سلام شیر محمد»

منوچهر نوذری

گفت‌وگو با منوچهر آذری ـ كمدین برتر «طنز و تبسم»

منوچهر آذری كه دهه 50 فعالیت خود را در تلویزیون آغاز كرده و سپس در رادیو مشغول شده است، می‌گوید: «تنگسیر» به كارگردانی رامین فرزاد در سال 1353 عنوان نخستین نمایشنامه رادیویی است كه در آن صداپیشگی كردم.

به گفته آذری او برای ایفای نقش مسافری در اتوبوس در این نمایش رادیوی و برای گفتن تنها جمله‌ی «سلام شیر محمد»، یك ماه به رادیو رفته و تمرین كرده است.

آذری كه شامگاه هشتم مرداد ماه در جشنواره‌ی «طنز و تبسم» به عنوان هنرمند برتر طنز از نگاه مخاطبان معرفی شده است، از نقش آفرینان در كنار منوچهر نوذری در «صبح جمعه با شما» بوده ، با بیان این مطلب كه پیشكسوت‌ها احساسی هستند به خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا می‌گوید: نسل ما بیشتر به دنبال كار بودند و با كار صیقل داده می‌شوند و سرزنده هستند و با كمترین توجهی هم خوشحال می‌شوند.

این هنرمند از این كه كمدینی مثل او، بعضا ماه‌ها بیكار درخانه می‌ماند و توجهی به توانایی او و امثال او از سوی برنامه‌سازان و فیلمسازان نمی‌شود، انتقاد كرد.

وی در این زمینه كه آیا منت حضور پیشكسوتان برای حضور در تلویزیون، رادیو و جامعه هنری باید كشیده شود؟ اظهار می‌كند: تهیه‌كنندگان و برنامه‌سازان اصیل و واقعی خودشان از هنرمندان پیشكسوت دعوت كرده و به آن‌ها احترام می‌گذارند. اما اگر كسی خودش در كار هنر نباشد نمی‌تواند مشكلات آن را درك كنند.

منوچهر آذری، با تاكید بر آموزش فن بیان و گذراندن دوره‌های مختلف برای حضور در رادیو به خبرنگار ایسنا متذكر می‌شود: مراحل مختلف عرصه هنر در رادیو باید پله پله طی شود. اما متاسفانه این مسیر عجولانه و سریع در رادیو و تلویزیون طی می‌شود.

این كمدین «جمعه ایرانی » رادیو ایران در ادامه یادآور می‌شود: من در رادیو برای نقش یك مسافر اتوبوس برای گفتن «سلام شیر محمد» در نمایش تنگسیر یك ماه به رادیو می‌رفتم و تمرین می‌كردم چرا كه كارگردان معتقد بود كه من باید در جریان داستان قرار بگیرم اما الآن گاهی اوقات می‌بینیم كه فردی به راحتی در رادیو كارگردان و یا تهیه‌كننده می‌شود.

آذری در پایان درباره‌ی ضرورت شكل‌گیری مجمعی برای صداپیشگان و گویندگان رادیو به ایسنا می‌گوید: زمانی كه به رادیو وارد شدم بر تصمیم گیری چنین انجمنی تصمیم گرفته شد. اما فكر نمی‌كنم چنین اتفاقی بیفتد. در صورت شكل‌گیری چنین انجمنی، اگر فردی بخواهد در زمینه صدا كاری انجام دهد باید به تایید اعضای انجمن برسد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی