تبیان، دستیار زندگی
دبیرستان شایستگان با داشتن 11 پروژه با عنوان های: ساخت بالن، ساخت حباب های غول آسا، اندازه گیری جرم مشتری، نقش اقتصادی پرورش زنبور عسل، بررسی سلامت و کیفیت آب، تغذیه و تناسب اندام و ساخت کالری متر، استخراج پکتین از پوست مرکبات، ساخت صابون، استخراج عصاره ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دبیرستان شایستگانبا داشتن 11 پروژه با عنوان های: ساخت بالن، ساخت حباب های غول آسا، اندازه گیری جرم مشتری، نقش اقتصادی پرورش زنبور عسل، بررسی سلامت و کیفیت آب، تغذیه و تناسب اندام و ساخت کالری متر، استخراج پکتین از پوست مرکبات، ساخت صابون، استخراج عصاره رزماری و ساخت پماد، استخراج روغن اوژنول از میخک و رابطه ماداران شاغل یا رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان شرکت کرده بودند. دانش پژوهان عزیز این پروژه ها را با راهنمایی های خانم ها: شاه حسینی ، کاوه ، معماری و خالصی انجام داده اند لازم به ذکر است که گروه بررسی سلامت و کیفیت آب این دبیرستان به عنوان یکی از غرفه های برتر این دوره انتخاب گردید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

ساخت صابون

صابون از نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب گوناگون تشکیل شده است. پیه ماده اصلی در صابون سازی است. مقدار پیه مصرفی حدود سه چهارم کل روغن ها و چربی های مصرفی صنایع صابون سازی است و مخلوطی است از گلیسریدهایی که از آب کردن چربی جامد گاوی یا بخار بدست می آید. کف از نظر شیمیایی یک امولسیون هواست که در آن حجم هوا در مایع بیشتر از مایع می باشد. عواملی که در تشکیل کف دخالت دارند بسیارند؛ از جمله این عوامل می توان به کم شدن کشش سطحی، افزایش ویسکوزیته سطحی غلظت محلول و درجه حرارت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این پروژه می توانتید بروشور این عزیزان را ببینید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

استخراج عصاره رزماری و ساخت پماد

رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی معطر است که برای اولین بار در اروگوئه مدیترانه کشف شد. این گیاه دارای خواص گوناگون از جمله خواص خوراکی، داروئی و ... می باشد. از نظر طبی و داروئی اکلیل کوهی اثر ضد عفونی کننده و معرق داشته و جریان خون را در اندام های شکمی افزایش می دهد و در تحریک میزان ترشح شیره های گوارشی و صفرا بسیار مفید است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

این گیاه شفا بخش برای معالجه رماتیسم، فلج، سستی اعضا، تشنج، اختلات عصبی و تنفسی و همچنین نارسایی کبد و کیسه صفرا مفید است. در کشورهای لروپایی این گیاه جایگاه ممتازی در آشپزخانه دارد و در تهیه سس ها و هنگام خوردن گوشت کباب وجود آن ضروری است. برای مشاهده شرح آزمایش این پروژه می توانید بروشور تهیه شده توسط دانش آموزان این دبیرستان را مطالعه کنید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

استخراج پکتین از پوست مرکبات

پکتین یک پلی ساکارید مهم است که در صنایع غذایی، داروئی و ... مصرف فراوان پیدا کرده است. اهمیت این ماده در صنعت غذایی به خاطر توانایی تشکیل ژل در حضور یون های کلسیم با محلول هایی با ph پایین می باشد. صنایع عمده تولید پکتین شامل تفاله مرکبات، تفاله سیب و ... است. پکتین علاوه بر آن به عنوان یک جزء در فرآورده های داروئی از قبیل: ضد اسهال و سم زداها به کار می رود. همچنین پکتین موجب کاهش کلسترول خون می شود. برای آشنایی با روش کار تهیه پکتین اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان شایستگان در پنجمین جشنواره دانش آموزی

استخراج روغن اوژنول از میخک

درخت میخک، بومی جزائر اندونزوی اقیانوسیه است، البته در مناطق سردسیر نیز در گل خانه ها و گرو خانه نگهداری می شود. در قدیم میخک ادویه گران قیمتی بود که فقط پادشان می توانستند از آن استفاده کنند. از فواید آن می توان به موارد زیر اشاه کرد: رفع دندان درد، گوش درد و سر درد، تقویت کننده مغز، درمان کننده سرطان، برطرف کردن فلج و لقوه، تقویت کننده اعصاب، رفع تنگی نفس، مقوی معده و جهاز هاضمه و تقویت کننده کبد و کلیه.

برای آشنایی با این پروژه نیز می توانید بروشور این عزیزان را مشاهده کنید.

برای دیدن عکس  پروژه های این دبیرستان اینجا کلیک کنید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی