تبیان، دستیار زندگی
حمام مکان مناسبی برای رفع خستگی و پاکیزگی جسم و البته تعدیل دمای بدن خصوصا در گرمای تابستان است، اما ‌آیا تا به حال به این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهداشت حمام

دوش حمام

حمام مکان مناسبی برای رفع خستگی و پاکیزگی جسم و البته تعدیل دمای بدن خصوصا در گرمای تابستان است، اما ‌آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که عدم توجه کافی به رعایت بهداشت و پاکیزگی محیط حمام ممکن است این مکان آرام بخش را به محلی مملو از آلودگی ‌ها تبدیل کند؟

آلودگی حمام موجب گسترش باکتری‌ ها و قارچ‌ ها از داخل حمام به محیط خانه می‌ شود. با توجه به این که اکثر حمام ‌های خانگی مکانی مشترک برای افراد خانواده هستند و خصوصا در روزهای گرم سال تقریبا هر روز استفاده می ‌شوند، بنابراین رطوبت بالا و تهویه نامناسب می‌ تواند عوامل مهمی برای رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌ها در حمام به شمار ‌آید.

میکروب ‌های سمج

باکتری‌ ها و قارچ‌ هایی که در محیط تاریک و مرطوب حمام رشد می‌ کنند نسبت به حرارت، آب داغ و حتی برخی شوینده ‌ها مقاوم هستند و دیرتر از سایر میکروب‌ ها از بین می‌ روند. بر این اساس اگر پس از هر استحمام حمام خشک نشود و همچنان مرطوب بماند، این میکروارگانیسم‌ ها خصوصا بین کاشی‌ ها رشد کرده و بسیاری از بیماری ‌های قارچی، پوستی و حتی چشمی را به انسان منتقل می ‌کنند. از این رو سوزش چشم، لک، زخم پوست سر و بدن، زگیل کف پا، بیماری‌ های قارچی انگشتان، گردن و کشاله ران همگی از جمله مشکلاتی هستند که از حمام غیربهداشتی منتقل می ‌شوند. در این میان زگیل، کورک و زخم عوارضی هستند که به راحتی به اعضای خانواده منتقل می ‌شود.

بنابراین، توصیه می‌ شود پس از هر استحمام تهویه به مدت 2 ساعت روشن نگه داشته شود تا حمام کاملا خشک شود. در صورتی هم که حمام پنجره ‌ای جهت تابش نور و تهویه نداشته باشد لازم است چراغ آن به عنوان نور مصنوعی برای مدتی روشن بماند تا از رشد میکروب ‌ها و قارچ ‌ها پیشگیری شود.

از آن جایی که متخصصان، نور مستقیم خورشید را عاملی برای ضدعفونی کردن اشیا و محیط می‌ دانند لازم است همواره وسایل داخل حمام پس از استحمام از جمله لیف، کیسه و حوله کاملا شسته و در مقابل نور آفتاب قرار گیرند.

صابون ‌های ناقل انگل

بد نیست بدانید صابون ‌های جامد و لیف ‌ها از جمله وسایلی هستند که میکروب ‌ها به راحتی به آن ها منتقل شده و در سطح آن ها باقی می ‌مانند و گاهی نیز دیده شده که صابون ‌های جامد ناقل تخم انگل به افراد هستند.

بهتر است به جای صابون جامد از نوع مایع و از شامپو بدن استفاده کنید. از طرفی حوله ی مرطوب هم می‌ تواند مناسب‌ ترین مکان برای رشد میکروب ‌ها و قارچ ‌ها باشد و سبب بروز اگزما و آلرژی ‌های دردسرساز پوستی شود.

بنابراین از انداختن حوله مرطوب به داخل سبد لباس ‌های چرک اجتناب کنید.

پرده حمام

از همه بدتر عادت غلطی است که برخی افراد مسواک ‌های خود را درون لیوان در حمام قرار می ‌دهند. این کار غیر بهداشتی است و می ‌تواند موجب انتقال میکروب‌ ها از سطوح اطراف به سایر مسواک ‌ها و در نهایت زمینه ‌ساز بروز عفونت‌ های دهان و دندان و آفت ‌های ناحیه دهانی شود. از این رو بهتر است که مسواک در جایی خشک مانند آشپزخانه نگهداری شود.

پرده های بدبو

در چند سال اخیر پرده ‌های نایلونی رنگارنگ و مدرنی در بازار عرضه می‌ شوند که بیشتر افراد به دلیل زیبایی و برای تنوع بیشتر، آن ها را خریده و در حمام خود استفاده می ‌کنند ولی به گفته ی محققان این پرده‌ های جدید دارای مواد شیمیایی ای هستند که با گرم شدن فضای حمام از آن ها بوی خاص و غیرسالمی به مشام می ‌رسد که اغلب ما با این بوها آشنایی داریم. این بوها اثرات مخربی برسلامت افراد داشته و در کوتاه مدت منجر به سردرد و تهوع و در دراز مدت می ‌تواند به بافت کبد، سیستم تنفسی، عصبی و تولید مثلی صدمه وارد کنند.

فاخره بهبهانی – جام ‌جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی!

‌راه‌کارهایی برای خانه تکانی سالم

مبارزه با میکروب های بدن با رعایت...

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

182 نوع باکتری روی پوست هستند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.