تبیان، دستیار زندگی
چروکیدگی و پیری زودرس در پوست ‌های نازک پلک ‌ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورا بنفش نور خورشید است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی

خاکستری، بهترین و آبی، بدترین رنگ برای عینک آفتابی است

عینک آفتابی قهوه ای

چروکیدگی و پیری زودرس در پوست ‌های نازک پلک ‌ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورا بنفش نور خورشید است.

دکتر محمد کریم اسماعیلی متخصص و جراح چشم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: چروکیدگی و پیری زودرس در پوست نازک پلک ‌ها و سرطان پوست از عوارض اشعه ماورابنفش نور خورشید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوارض دیگر نورمستقیم خورشید روی چشم ها به ایجاد ناخنک و آب مروارید و آسیب قرنیه به خصوص در جوشکارها، اسکی بازها و کوهنوردان و همچنین آسیب شبکیه به خصوص استحاله ماکولا و کوری ناشی از کسوف اشاره کرد و گفت: امواج فرابنفش طول موج 400 تا100 نانومتر دارند و حدود 5 درصد انرژی خورشیدی را تشکیل می ‌دهند و مضرترین قسمت انرژی خورشیدی برای انسان است.

وی ادامه داد: امواج فرابنفش به 3 دسته امواج فرابنفش A,B,C تقسیم می ‌شوند. اشعه فرابنفش B که طول موج 320 تا290 نانومتر دارند حدود 10 درصد امواج فرابنفشی را که به زمین می ‌رسد، تشکیل داده و مضرترین امواج برای چشم هستند.

این متخصص و جراح چشم گفت: بهترین روش برای محافظت از چشم ها، روش های ساده ‌ای مثل استفاده از عینک آفتابی، کلاه لبه دار و در افرادی که از عینک های طبی استفاده می ‌کنند عینک فتوکروم است، البته عینک آفتابی توام با کلاه لبه دار برای محافظت چشم‌ ها موثرتر است.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت: یک عینک آفتابی مناسب باید 95 درصد امواج فرابنفش B و60درصد امواج فرابنفش A را جذب کند. اکثر عینک‌ های آفتابی و حتی انواع بسیار ارزان این عینک ‌ها توانایی جذب این میزان را دارند.

وی افزود: البته به طور کلی استفاده از عینک آفتابی در تابستان و در موارد نور شدید آفتاب برای همه اشخاص مفید است اما با توجه به اینکه میزان اشعه فرابنفش در ساعات میانی روز، بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر از مواقع دیگر بیشتر است. کسانی که در این ساعات در فضای آزاد به سر می ‌برند، نیاز بیشتری به عینک آفتابی دارند.

عینک اسکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کسانی که به تناسب شغل در معرض نور فرابنفش قرار دارند، مثل جوشکاران و کودکانی که ساعات متمادی در محیط‌ های آفتابی مشغول بازی هستند، کوهنوردان و اسکی بازها از جمله افرادی هستند که استفاده از عینک آفتابی در مورد آن ها ضروری است.

دکتر اسماعیلی بر لزوم استفاده از عینک آفتابی در تابستان و مناطق گرمسیری، ارتفاعات، کنار دریا تاکید و اظهار داشت: به دلیل اینکه ابرها جاذب امواج فرابنفش نیستند در روزهای ابری هم باید از عینک آفتابی استفاده شود.

این فوق تخصص پیوند قرنیه تصریح کرد: کسانی که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته ‌اند و یا آب مروارید دارند و افرادی که برخی داروهای حساس کننده به نور، مثل تتراسایکلین، استفاده می‌ کنند و مبتلایان به ناخنک، بیشتر از افراد عادی به عینک آفتابی نیاز دارند و استفاده از عینک آفتابی برای این گروه الزامی است.

این متخصص و جراح چشم با بیان اینکه عینک‌ های آفتابی استاندارد در رنگ های خاکستری، سبز، قهوه ‌ای، کهربایی و زرد و صورتی تهیه می ‌شوند، اظهار داشت: عینک‌ های آفتابی قرمز و آبی استاندارد نیستند.

عینک آفتابی قرمز

دکتر اسماعیلی گفت: رنگ خاکستری بهترین رنگ برای عینک آفتابی است؛ زیرا رنگ اشیا و محیط اطراف را تغییر نمی ‌دهد و بعد از آن رنگ قهوه ‌ای نیز برای استفاده مناسب است. هم چنین بدترین رنگ برای عینک آفتابی رنگ آبی است به دلیل این که بیشترین اختلال رنگ را می ‌دهد.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت: عینک‌ های قهوه ‌ای برای رانندگی طولانی مطلوب هستند و عینک‌ های سبز رنگ سبب کاهش درک نورهای قرمز و زرد در چراغ راهنمایی می ‌شوند و از این نظر مناسب نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یک عینک آفتابی استاندارد باید از تیرگی مناسب برخودار باشد، این تیرگی باید به حدی باشد که شخص در نور آفتاب احساس راحتی کرده و دچار خیرگی نشود.

وی ادامه داد: یک روش ساده برای درک تناسب تیرگی عینک این است که وقتی در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه می‌ کنیم، قادر به رویت چشم‌ های خود نباشیم.

دکتر اسماعیلی افزود: جذب اشعه فرابنفش توسط مولکول های کروموفور موجود در عدسی عینک انجام می ‌شود و این مولکول ها تاثیری در تیرگی و رنگ عینک ندارد. رنگ و یا تیرگی عینک آفتابی تاثیری در جذب فرابنفش ندارد و حتی عینک‌ های شفاف هم فرابنفش را جذب می‌ کنند.

وی ادامه داد: هر چه عینک به چشم نزدیک تر باشد موثرتر است. بنابراین عینک آفتابی خوب باید به طور کلی چشم‌ ها را بپوشاند؛ به طوری که نور از اطراف عینک وارد چشم نشود از این جهت فریم ‌های دارای حفاظ جانبی موثرتر هستند.

دکتر اسماعیلی در مورد استفاده از انواع مختلف عینک‌ های آفتابی گفت: عینک‌های آفتابی تزیینی فقط جنبه زیبایی دارند هرچند تا حدود 70 درصد از فرابنفش B را جذب می ‌کنند. عینک‌ های عمومی حدود 95 درصد فرابنفش B را جذب می‌ کنند و برای استفاده عموم افراد طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: عینک‌ های اختصاصی هم برای مشاغل خاص و ورزش های خاص مثلا در جوشکارها و یا اسکی بازها بکار می‌ روند و تا 99 درصد امواج فرابنفش را جذب می ‌کنند. عینک ‌های فتوکرومیک هم برای محافظت چشم از اشعه‌ های مضر فرابنفش بکار می ‌روند. در روشنایی به رنگ تیره و در تاریکی، روشن می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این عینک ‌ها وقتی در معرض نور قرار می ‌گیرند، سریعا تیره می‌ شوند ولی وقتی در تاریکی قرار می ‌گیرند با سرعت کمتری روشن می ‌شوند. بنابراین استفاده از آن ها برای کسانی که به طور متناوب از روشنایی به تاریکی می ‌روند و همچنین رانندگی در مسیرهای دارای سایه و تونل مناسب نمی‌ باشد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

انواع عینک های آفتابی

چه کسانی باید عینک آفتابی بزنند؟

چرا عینک آفتابی استفاده کنیم؟

برخی از عینك‌های آفتابی مضرند

چه عینکی؟ چه رنگی؟

چرا چشم شما قرمز می شود؟

در انتخاب عینك دقت كنید ، زیرا ...

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم

رژیمی برای تقویت چشم‌ها

از چشم ها مراقبت كنیم

مراقب چشمان خود باشید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.