تبیان، دستیار زندگی
بالاخره مسابقات فوتبال لیگ در ایران آغاز شد. مسابقات لیگ دهم حرفه‌ای در ایران یكی از فراگیرترین و مهم‌ترین مسابقات برگزار شده در تاریخ فوتبال ایران است ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 خصوصیت منحصر به فرد لیگ ایران

لیگ برتر فوتبال

بالاخره مسابقات فوتبال لیگ در ایران آغاز شد. مسابقات لیگ دهم حرفه‌ای در ایران یكی از فراگیرترین و مهم‌ترین مسابقات برگزار شده در تاریخ فوتبال ایران است. لیگی كه البته نواقص و مشكلات متعددی هم دارد. ویژگی‌هایی كه برخی از آنها فقط در فوتبال ایران رخ می‌‌دهد.

1- لیگ فوتبال ایران از جمله لیگ‌هایی است كه برخی از تیم‌های آن نام اسامی بازیكنان خود را در هیات فوتبال یك شهر ثبت می‌كنند و در شهر دیگری بازی‌های خودشان را انجام می‌دهند. مثال می‌خواهید؛ «پیكان».

2- لیگ فوتبال ایران از جمله لیگ‌هایی در فوتبال دنیاست كه بعضی از تیم‌هایشان در شهری تمرین می‌كنند و بازی‌های خودشان را در شهر دیگری انجام می‌دهند. دو تیم فوتبال صبا و پیكان چنین وضعیتی را دارند. صبا و پیكان در تهران تمرین و در شهرهای قم و قزوین بازی می‌كنند.

3- لیگ فوتبال ایران به نوبت بهره‌مندی از سهمیه تیم‌ها را به شهرهای مختلف محول می‌كند. دو سال قبل ما در لیگ فوتبالمان شیراز را با دو تیم داشتیم. در همین زمان، مشهد هم دو تیم در مسابقات لیگ داشت. امروز دیگر در شیراز و مشهد تیمی از لیگ نداریم و به جای آن تیم‌هایی به لیگ آمده‌اند كه دو سال قبل اصلا در لیگ نبوده‌اند. مشهد و شیراز دو سال قبل در لیگ صاحب دو تیم بودند اما امسال یك تیم هم ندارند. در عوض شهر تبریز، دو سال قبل در لیگ نماینده نداشت اما امسال در این عرصه صاحب دو نماینده است! تا دو سال قبل وزارت نفت در لیگ تیم نداشت اما امسال در این عرصه صاحب دو تیم فوتبال شده است. به عبارتی، مشهد و شیراز از دو سال قبل به امروز جای خود را به تبریز و وزارت نفت داده‌اند!

 مسابقات لیگ برتر

4- از مهم‌ترین معایب لیگ برتر ایران آن است كه تمركز و قدرت مدیریتی در تیم‌ها اندك است. چنانچه مدیرعامل یك تیم سال گذشته مدیرعامل تیم دیگری بوده است. در خارج از ایران مدیریت باشگاه تحت سازمانی است، مدیریت منسجمی كه اختیار عملش مشخص است، مدیر تیم‌ها انتخابی است و ... اما اینجا مدیری مثل حسین هدایتی در یك سال رییس هیات مدیره یك تیم است و در سال آینده همان مدیر، مدیریت یك تیم دیگر را برعهده دارد. این شرایط در تیم‌های دیگر هم صادق است. مثل ناصر شفق (ابومسلم، تراكتورسازی، پاس)، حسین كفعمی (ذوب‌آهن و پیكان) كریم ملاحی (ابومسلم، پاس، تراكتور)، محمدحسن انصاری‌فرد (پرسپولیس و راه‌آهن)، كاظم اولیایی (استقلال و پاس همدان)، مصطفی آجورلو (پاس و استیل‌آذین‌) و... اما در هیچ كجای دنیا اتفاق اعجاب‌آور معادلی دیده نمی‌شود.

5-فقط در ایران است كه یك مدیر بدون آنكه انتخاب شود، دو یا سه بار به سمت مدیر یك تیم انتصاب می‌شود، حالا خوب یا بد فرق نمی‌‌كند، عقل می‌گوید اگر خوب بود چرا كنارش گذاشتند و اگر بد بود چرا دوباره منصوبش می‌كنند! مصداق بارز این امر، علی فتح‌ا...‌زاده مدیرعامل استقلال است كه فرصت سه باره حضور در تیم فوتبال استقلال نصیب او شد، اتفاقی كه واقعا حیرت‌آور است.

6- فقط در ایران است كه تیم‌ها به صورت گلخانه‌ای از یك شهر به شهر دیگری می‌روند. در كجای دنیا سراغ دارید كه مثلا یك شبه تیم بایرن‌مونیخ، تبدیل به بایرهامبورگ شود یا مثلا هرتابرلین یك شبه تبدیل به هرتااشتوتگارت شود؟ فقط در ایران است كه رفتن پاس تهران به همدان بعد از 44 سال حضور در تهران ممكن می‌شود. فقط در ایران است كه پیكان تهران و صبای تهران تبدیل به پیكان قزوین و صبای قم می‌شوند. این انتقال اگر در جهت پیشرفت فوتبال در این شهرهاست كه خوشبختانه یا متاسفانه می‌بینیم كه هیچ تغییری در فوتبال این شهرها ایجاد نشده است. نه تماشاگر بیشتر نه ساخت و ساز بهتر.

لیگ برتر

7- فقط در فوتبال ایران است كه لیگ 16 تیمی تنها به خاطر شكایت یك تیم باشگاهی 18 تیمی می‌شود. لیگ 86 را می‌گوییم كه قرار بود با 16 تیم آغاز شود اما به خاطر شكایت تیم صنعت نفت آبادان كارش را با 18 تیم آغاز كرد تا برنامه‌های لیگ اینهمه به هم بریزد.

8- فقط در لیگ ایران است كه مسابقات لیگ هر سال 10 روز جلو می‌رود، تقویم لیگ ایران است كه به جای سال رایج آن یعنی سال شمسی منطبق و معادل با سال قمری پیش می‌رود. باعث تاسف است كه لیگ ایران در 28-27 دوره‌اش حدود 30 تغییر داده است،‌ فقط در لیگ ایران است كه قوانین رایج و حاكم بر آن سال به سال دچار تغییر می‌شود. فقط در لیگ ایران است كه پیش‌بینی هر اتفاق عجیبی امكان‌پذیر است. فقط در لیگ ایران است كه هیچ قانونی ضمانتی برای اجرا ندارد!

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری    منبع: گل