تبیان، دستیار زندگی
سپولیس" 1. هوشنگ نصیر زاده کارشناس داوری: هنگامی که روزتی اولین سوت را در ثانیه دهم بازی زد معلوم شد، می خواهد بازی را خفه کند. راه کاراداره مسابقات حساس و پر برخورد، یکی سوت زدن زیاد برای کند کردن حرکت تیم ها و دیگری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجماع نظرو تحلیل داوری در خصوص قضاوت روزتی داور ایتالیایی بازی استقلال و پرسپولیس

1. هوشنگ نصیر زاده کارشناس داوری:هنگامی که روزتی اولین سوت را در ثانیه دهم بازی زد معلوم شد، می خواهد بازی را خفه کند. راه کاراداره مسابقات حساس و پر برخورد، یکی سوت زدن زیاد برای کند کردن حرکت تیم ها و دیگری تذکرات شدید به بازیکنان خطا کار به عنوان پیش درآمد صدوراخطاراست.

قد بلند روزتی توانایی و تسلط او بر بازی را افزایش می داد . وی گام های بلندی داشت و در تمام طول بازی به خوبی حرکت
می کرد. ازلگد زدن هایش به توپ ، معلوم بود هنوز فوتبال بازی می کند. گاهی پس از فریاد به سر بازیکنان، می خندید این ها از سیستم اداره بازی های پر برخورد است که روزتی تند خود آنها را بلد بود . او از روی ناچاری بارها به بازیکنان دو تیم اخطار داد. تکل نافرجام پاشازاده، تکل تأثیرگذاراستیلی، خطای محمدوند و مؤمن زاده، همه را تنبیه کرد و تنها تکلی که از دست او خارج شد تکل انصاریان روی پای مؤمن زاده بود. داور یک بار خطای هند جباری را اشتباه اعلام کرد. یک پرچم بی موقع از کمک داور دوم ، آفساید اشتباهی از محمدوند را به داور اعلام کرد. روزتی دوبارهل دادن استقلالی ها را ندید که یکی از آنها به یک موقعیت خطرناک برای مؤمن زاده تبدیل شد .

روزتی برای اداره بازی های پر برخورد، کاندیدای خوبی است .او دارای رگ لجبازی است و از هیچ صحنه خطرناکی چشم پوشی نمی کند. چند اشتباهی که در بالا ذکرکردم زیاد مهم نبود، اما او در یک صحنه که 3 متر با آن فاصله داشت و حتی بهتراز دوربین تلویزیون دید داشت، تکل ازروبرو و بغل پای آشکارمدافع تیم استقلال ( نیکبخت واحدی ) که در یک موقعیت واضح ابتدا توپ رهبری فرد را زد و سپس مدافع پیش تاخته پرسپولیس روی او، سرنگون شد را پنالتی اعلام کرد. روزتی در روزی که تقریباً قضاوت خوبی داشت یک پنالتی غیر منتظره گرفت. امیدوارم او اشتباه کرده باشد ، اما اگر براساس نظر کخ بازی به مساوی احتیاج داشت ، درایران هم داور مساوی پیدا می شد . پرسپولیس هجومی ترین تیم ماست که در طول بازی ابداً دست به وقت کشی نمی زند، اما بحث ما یک امر کارشناسی است نه زیر سؤال بردن تیم پرسپولیس.

2. هادی دزفولی پیشکسوت و کارشناس داوری:روزتی با وجود این که حساسیت بازی زیاد بود، در مجموع قضاوت خوبی به نمایش گذاشت. اما اعتقاد راسخ دارم برخی از داوران ایرانی توانایی قضاوت این گونه دیدارها را دارند.

وی درگفت و گو با ایرنا گفت: در کشورهای اروپایی فدراسیون ها و تمامی سازمان های ذیربط ، از داوران حمایت های لازم را به عمل می آوردند که این امر موجب شخصیت دادن به داوران شده است . وی در کل قضاوت تیم داوری ایتالیایی را خوب و اداره کننده دانست.

3. محمود خوشخوان داور قدیمی فوتبال به خبر ورزشی گفت: من تقاضا دارم اگر برای این داوری تیتری می زنید از جانب من مرقوم بفرمائید( این داور اروپایی مرد قانون نبود او مرد مساوی بود) وقضاوتش را برای این انجام داد که مردمی که همیشه خواستار برد تیم محبوبشان هستند هیجان زده نشده و حاشیه ای ایجاد نکنند. در واقع این ایتالیایی طوری سوت زد که بازی مساوی شود . آنقدر اشتباه داشت که نمی توانم آنها را بشمارم و بزرگترین اشتباه روزتی در مورد صحنه پنالتی بود چرا که اصلاً خطا نبود.

4. محمد فنایی داور بین المللی و پیشکسوت کشورمان که در کلاس داوری در کیش به سر می برد و در حال آموزش بود به بخش ورزشی سایت تبیان گفت: در کل تیم داوری مؤفق عمل کرد و صحنه مشکوک ، مورد نظر و بحث کاملاً درست و پنالتی بود.

5. رضا غیاثی کارشناس داوری به جهان فوتبال گفت: به عقیده من روزتی قضاوت قابل قبول و آن طور که لازمه این گونه بازی ها بود، را ارائه کرد .  با تدبیر و درایت قضاوت خوبی را به نمایش گذاشت، به طوری که در کلیه صحنه های بازی ، خطاهایی که اتفاق افتاد از جمله پنالتی به درستی و بدون کوچکترین اشکال با آنها برخورد کرد . جرایم تیمی را به نحو احسن اعلام کرد ، وی در ادامه اظهار داشت : یکی از ایراد های مهم وارد بر کار قضاوت وی در رابطه با جرایم شخصی بازیکنان، نشان دادن کارت به آنها بود که در این مورد تا حدودی خود سانسوری می کرد. در حالی که به نظر من می توانست کارت های بیشتری را به بازیکنان نشان دهد. به هر صورت این گونه بازی ها که مشکلات حاشیه ای آن بیش از متن بازی است ، این طور قضاوتها را می طلبد.

6. امیر سعید فتاحی داور جوان ، تحصیل کرده و آتیه دار فوتبال:من با حضور بزرگان خیلی صلاح نمی بینم اظهار نظر کنم ، ولی در مورد پنالتی باید بگویم صحیح بود، چرا که تکل دو پا بود. در مورد اخطار اکبر پور باید بگویم ، اخطار وی به خاطر هندعمدی نبود، بلکه به خاطر ضربه زدن به توپ پس از سوت داور بود که به اشتباه هند عمدی دلیل کارت زرد جلوه داده شد.

در کل قضاوت مدبرانه و خوبی بود .هر چند که از پرسپولیس باید نفرات بیشتری اخطار می گرفتند.