تبیان، دستیار زندگی
مادها، مردمانی آریایی نژاد بودند. در نسب آریایی ها تاریخ چنین می گوید: درزمانهای قدیم دسته ای از مردم به دو بخش بزرگ تقسیم شدند. گروهی به هند رفتند و گروه دیگر عزم فلات ایران کردند. آن قسمت که در خاک ایران ساکن شدند، خود را آریا (دوست، باوفا، نجیب) نامیدن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردمانی آریایی نژاد
مردمانی آریایی نژاد

مادها، مردمانی آریایی نژاد بودند. در نسب آریایی ها تاریخ چنین می گوید: در زمان های قدیم دسته ای از مردم به دو بخش بزرگ تقسیم شدند. گروهی به هند رفتند و گروه دیگر عزم فلات ایران کردند. آن قسمت که در خاک ایران ساکن شدند، خود را آریا (دوست، باوفا، نجیب) نامیدند. کلمه ی ایران نیز از همین نام آریا گرفته  شده است.

در سال های بعد آریایی ها سه دسته تقسیم شدند؛ مادها، پارت ها و پارس ها. این سه دسته، هر کدام قسمتی از خاک پهناور ایران را در اختیار گرفتند (در این میان عده ای هم از راه آسیای مرکزی، به طرف اروپا رفتند). مادها برای زندگی، سرزمین های جنوبی آذربایجان و اطراف همدان را انتخاب کردند.

قبایل مختلف ماد در برابر تجاوزهای پی در پی شاهان آشور متحد شده، در سال 708 یا 701 قبل از میلاد دولت ماد را تأسیس کردند و همدان را پایتخت خود قرار دادند. در طول مدت حکومت مادها اختلاف است، برخی مورخان 150 سال و برخی دیگر 300 سال ذکر کرده اند.

این دولت، اصول کشور داری و فنون نوین جنگ را به وجود آورد. تشکیل دولت ماد از آن جهت اهمیت دارد که برای نخستین بار از میان نژاد آریا، دولتی شکل گرفت که زمینه ساز سلسله ی بزرگ هخامنشی شد.

دولت ماد میان مردم همبستگی ایجاد کرده بود. خصوصاً در جنگ ها و دفع دشمنان، این وحدت ملی جلوه ی خاصی پیدا می کرد. توجه و اهمیت به مشاغلی مثل دامپروری و کشاورزی سبب شد تا مردم نسبت به آب و خاکشان دلبستگی پیدا کنند.

اجرای قانون باعث شد برخی حاکمان ماد در میان مردم به درجه ای خاص از احترام برسند؛ از همین رو بود که توجه به قانون را از جمله ویژگی های رهبرشان تعریف می کردند.

مردمانی آریایی نژاد

حکومت مادها همان گونه که توجه به امور اجتماعی مردم داشتند توجه به دشمنان خارجی هم داشتند؛ به همین دلیل سپاه منظم و کارآزموده را تشکیل دادند یکی ازحاکمان نظامی «هووخشتره» نام داشت او در شکست دشمنان و ایجاد سپاهی نوین نقشی اساسی داشت. با این همه، قدرت طلبی برخی حاکمان ماد سبب شد تا میان اقوام مختلف اختلاف بیفتد و زمینه های اتحاد از بین برود، به همین جهت جامعه ای آسیب پذیری به وجود آمد تا جایی که دیگر دفع فتنه ی دشمنان خارجی به سادگی امکان پذیر نبود و به همین دلیل دوره حکومت آنان تمام شد.

با اندکی تغییر بر گرفته از کتاب از صفر تاچهارده صفر چهار

گروه کودک و نوجو ان سایت تبیان_مینو خرازی

مطالب مرتبط

افتخاراتی برای ایرانیان

تاریخچه پیدایش ارتش در ایران

آخر یونانیها دروغگویند یا راستگو؟!

اهرام مصر

سرخپوستان چشم خاکستری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.