تبیان، دستیار زندگی
آقای مهندس قلی زاده لطفا خود را معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید و به چه دلیل این رشته را انتخاب کردید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از زمین رو به آسمان

مدیر انجمن انگلیسی

مصاحبه با آقای مهندس قلی زاده مدیر انجمن انگلیسی (رو به آسمان)

قسمت اول


1. لطفا خود را معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل می کنید و به چه دلیل این رشته را انتخاب کردید؟

با نام و یاد خدای مهربان؛ سلام و عرض ادب

رضا قلیزاده هستم، متولد سال 1365 ساکن اردبیل، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی مهندسی برق گرایش قدرت. از آنجایی که بسیار به درس های فیزیک و ریاضی علاقه داشتم از بین رشته های مهندسی، رشته ی مهندسی برق را انتخاب کردم ولی به خاطر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تنها گرایش قدرت را ارائه می داد توفیق اجباری بود که در این گرایش تحصیل کنم، ولی به مرور علاقه من به این رشته و گرایش بیشتر شد.

2. لطفا از دانشگاه محل تحصیل خود و نیز افتخاراتی که کسب نموده اید نیز توضیح دهید.

بهمن ماه سال 1387 بود که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم، به لطف خدا سربلند از این آزمون بیرون آمدم و به عنوان یکی از پنج دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق–قدرت دانشگاه تربیت معلم تبریز در حال ادامه تحصیل هستم.

در مورد زبان انگلیسی، تابستان سال 1384 بود که با ثبت نام در یک موسسه زبان در اردبیل یادگیری جدی زبان انگلیسی را از سطح elementary آغاز کردم و تا سطح upper-intermediate و در نتیجه IELTS که حدود سه سال طول کشید، در آنجا گذراندم. همین جا از استاد خوبم جناب آقای پناهی که طی این سه سال بسیار از ایشان آموختم تشکر کنم. در سال 1387 نیز به عنوان صاحب مفیدترین مطالب در سایت تبیان شناخته شدم.

3. موضوع پایان نامه ی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با اندکی توضیح بیان بفرمایید.

"مدیریت گرفتگی خطوط انتقال با استفاده از ادوات FACTS در محیط تجدید ساختار یافته" موضوع پایان نامه ی کارشناسی من است. روند تجدید ساختار در صنعت برق از سال 1980 در کشور های اروپایی و آمریکا (و از سال 1383 در کشور ایران) آغاز شد، به این مفهوم که بخش تولید و توزیع برق از دست دولت خارج و به بخش خصوصی سپرده می شود.

در پی این تغییر خطوط انتقال بسیار مورد توجه قرار می گیرند چرا که ربط دهنده ی دو بخش تولید و توزیع هستند. انتقال توان بیش از حد مجاز از خطوط موجب پرشدگی (congestion) یا گرفتگی می شود. برای حل این مسئله ادوات FACTS که با سرعت در حال پیشرفت هستند پیشنهاد می شود. اگر بخواهم خیلی ساده توضیح بدهم می توانم بگویم، شما فرض کنید یک خیابان دارای ترافیک سنگین است حالا برای حل این مسئله تعدادی مامور پلیس اقدام به هدایت اتومبیل ها و کاهش ترافیک خیابان می کنند این دقیقاً همان کاری است که ادوات FACTS در خطوط انتقال پرشده انجام می دهند.

موضوع پایان نامه ی کارشناسی ارشد بنده هنوز قطعی نشده، ولی به احتمال زیاد روی "نحوه ی به کارگیری بهینه ی خطوط HVDC در شبکه های AC برای کاهش اثرات اختلالات شدید (cascading disturbances) که منجر به خاموشی های بزرگ در شبکه می شوند" کار خواهم کرد، که با مفهوم grid segmentation در سال 2003 مطرح شده است.

4. اگر به عقب برگردید، باز هم برق را انتخاب می کنید؟

بله. علاقه من به این رشته خیلی بیشتر از پیش شده و اگر به عقب برگردم مطمئناً دوباره این رشته را انتخاب می کنم.

5. سابقه آشنایی شما با تبیان و روند مدیریت انجمن زبان انگلیسی را بفرمایید.

آشنایی من با تبیان برمی گردد به تابستان سال 1385 که از طریق لینک یکی از سایت های ایرانی وارد قسمت اجتماعی تبیان شدم. کم کم با قسمت های مختلف آن آشنا شدم. ابتدا در بخش ثبت مطلب روزانه فعالیت می کردم.مدتی بعد در اسفند ماه سال 1386 فعالیت جدی خودم را در بخش انجمن های تبیان آغاز کردم. با انجمن زبان انگلیسی آشنا شدم. فعالیتم را در انجمن با شرکت در طرح های مکالمه آنلاین و تکالیف انجمن آغاز کردم. تا اینکه پیشنهاد جانشینی را به مدیریت وقت انجمن ها ارائه دادم که موافقت شد. و بعد از حدود دو سال و کناره گیری دوست خوبم جناب آقای داراب مدیر سابق انجمن، مدیریت انجمن انگلیسی به بنده سپرده شد.

مدیر انجمن انگلیسی

6. رو به آسمان چه تصویری قابل مشاهده است که آقای قلیزاده "رو به آسمان" رو انتخاب کرد؟

تصویری که قبل از انتخاب این نام بیشتر در آسمان می دیدم، تصویر آسمان شب بود، آسمانی بس شگفت انگیز. آسمانی که دارای نظمی باورنکردنی است. چنانکه اگر سیاره ای مقداری از مدار فرضی خود خارج شود شاید کل نظام کنونی آسمان به هم بخورد و این نشانه ای است برای ما انسان ها که خدایی هست که خالق آسمان ها و زمین است.

7. آیا شما خود را فرد موفقی می دانید؟ از دیدگاه شما مشخصه های فرد موفق چیست؟

بستگی دارد موفقیت را چگونه تعریف کنیم. استناد می کنم به این جمله ی معروف success is a journey not the destination به این معنا که موفقیت تلاش برای رسیدن به قله است نه بودن در خود قله! همین الان که دارم تلاش می کنم که به اهداف خودم برسم پس انسان موفقی هستم.

از دیدگاه من، مشخصه های یک فرد موفق می تواند موارد زیر باشد:

1- داشتن اهداف مشخص و واضح  2- برنامه ریزی برای به رسیدن به اهداف 3- تلاش خستگی ناپذیر برای رسیدن به اهداف براساس برنامه ریزی ها البته با انعطاف پذیری 4- داشتن مطالعه در مورد راه های مدیریت بر خود (personal development) از جمله مدیریت زمان و ... 4- از همه مهمتر  توکل به خداوند.

8. وبلاگ دارید؟ (اگر وبلاگ دارید، در مورد موضوعات مورد بحث در وبلاگ خود توضیح بفرمایید و اینکه وبلاگ چه نقشی در انتقال و پیشرفت علم دارد؟)

وبلاگ دارم، ولی تنها پست اول را زدم و به دلایل مختلف امکان پیگیری آن برای من نبوده است. در حال حاضر بسیاری از مطالب را از طریق وبلاگ ها بدست می آورم و یقین دارم که وبلاگ ها موجب پیشرفت می شوند اگر با برنامه و هدف هدایت شوند. البته قصد دارم در آینده ای نزدیک یک وبلاگ یا حتی یک سایت شخصی هدفمند را راه اندازی و مدیریت نمایم.

9. رابطه "رو به آسمان" با آسمان و نجوم و رصد شبانه و در نهایت انجمن نجوم تبیان چگونه است؟

نجوم را خیلی دوست دارم و نیز علاقمندم یک رصد شبانه را تجربه کنم ولی تاکنون این امکان برای بنده فراهم نشده است. قبلاً در انجمن نجوم فعالیت کردم و به نظر من انجمن نجوم از جمله ی موفق ترین ها در انجمن های تخصصی تبیان است در حال حاضر به خاطر اولویت های دیگری که در زندگی دارم کمتر امکان پرداختن به نجوم و در نتیجه حضور در انجمن نجوم را پیدا می کنم.

10. آیه ای در مورد رعد و برق و آسمان بیان بفرمایید.

خداوند متعال در آیه 12 سوره رعد مى‏فرماید: «هُوَ الَّذى یُریكُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ یُنْشِأُ السَّحابَ الثِّقالَ»؛ او (خداوند) كسى است كه برق را به شما نشان مى‏دهد، كه هم مایه ترس است و هم مایه امید؛ و ابرهاى سنگین باران زا را ایجاد مى‏كند.

11. اهل ورزش هستید و اگر اهل ورزش هستید چه رشته ای و چرا؟

بله، اهل ورزش هستم. ولی نه به صورت حرفه ای. از بین ورزش ها تنیس روی میز را خیلی دوست دارم و از دوران راهنمایی تا الان به صورت تفریحی در این ورزش فعالیت کردم. البته سعی می کنم ورزش صبحگاهی را هم در برنامه هایم داشته باشم.

12. رابطه ی شما با شعر و شاعری چگونه است؟ شعر نو را ترجیح میدهید یا سنتی را؟

مدیر انجمن انگلیسی

رابطه ی خوبی با شعر دارم البته فقط شعر می خوانم. شعر سنتی را ترجیح می دهم. اخیراً خیلی به گلستان سعدی علاقه پیدا کردم و سعی می کنم هر روز نگاهی به آن داشته باشم.

دوست دارم حکایتی از شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی را اینجا بیاورم:

اسکندر مقدونی را پرسیدند دیار مشرق و مغرب به چه گرفتی که ملوک پیشین را خزائن و عمر و ملک و لشکر بیش ازین بوده است و ایشان را چنین فتحی میسّر نشده. گفتا بعون خدای عزّ و جلّ هر مملکتی را که گرفتم رعیّتش نیازردم و نام پادشاهان جز بنکویی نبردم. بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد.

13. با توجه به اینکه این تابستان با محدودیت هایی در میزان انرژی برق مواجه هستیم علت قطعی برق را  با ذکر دلایل این مشکل کارشناسی بفرمایید.

قطعی برق کشور دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از جمله:

1- کمبود آب پشت سد نیروگاه های آبی به دلیل بارش باران کم.

2- افزایش عمر و فرسوده شدن تجهیزات نیروگاه های حرارتی که حدود نود درصد برق کشور را تامین می کنند.

3- همچنین افزایش عمر و فرسوده شدن تجهیزات مورد استفاده در شبکه ی انتقال و توزیع کشور.

4- افزایش مصرف برق و در نتیجه وارد نکردن نیروگاه های جدید به شبکه تولید برق کشور.

5- گرمای شدید هوا و در نتیجه استفاده ی بیش از حد از دستگاه های برقی.

14. لطفا در مورد این عبارات یک جمله توصیفی بفرمایید:

* ادیسون

او 1114 بار آزمایش كرد، تا یك رشته ای (فیلامان) پیدا كند كه درون لامپ روشن بماند. او 1113 بار شكست خورد. توماس ادیسون گفته است: ”هر زمانی كه شكست خوردم، چیزی یاد گرفتم“.

* گازی که تبدیل به برق می شود

نیروگاه های گازی به دلیل سرعت بالا در وارد شدن به شبکه برق بسیار مورد توجه هستند، ولی باید در نظر داشته باشیم که روزی انرژی های فسیلی پایان خواهد یافت. پس باید به فکر استفاده ی گسترده از نعمت انرژی های تجدید پذیر در کشور باشیم.

* هندزفری جادویی

اخیراً شنیدم که عینکی آفتابی ساخته شده که قابلیت فیلم برداری و پخش موسیقی را داراست، شاید هندزفری جادویی هم امکاناتی این چنینی داشته باشد.

* ارتباط کاراگاه گجت با gadget

Gadgetدر لغت به یک ابزار هوشمند و بسیار سودمند اطلاق می شود و طبیعی است که اسم کاراگاه گجت که کلکسیونی از ابزار هوشمند را با خود به همراه داشت، از آن گرفته شده است.

* خودکار جادویی

شاید خودکاری باشد که هر چیزی با آن نوشته می شود در حافظه اش ثبت می شود.

مدیر انجمن انگلیسی

* چراغ آسمان

بی شک چراغ آسمان، مهتاب درخشان است.

* سد

هر سد و مانعی در زندگی را هدیه ای از سمت خدا در نظر بگیریم.

* موبایل ژنراتور دار

با پیشرفت برق آسای علم و تکنولوژی کاملا قابل قبول است.

* لامپ کم مصرف

برای مقابله با مشکل افزایش بی رویه مصرف برق باید از آن استفاده کنیم.

* برق از سر پریدن

در ادبیات واژگان و اصطلاحات مورد استفاده توسط بنده این اولین بار است که درباره ی این اصطلاح فکر می کنم. اصطلاح جالبی است شاید معادل انگلیسی آن catch somebody by surprise باشد.

ادامه دارد...


مصاحبه با مدیر انجمن گرافیک

مصاحبه با مدیر انجمن معارف

مصاحبه با مدیر انجمن دانش آموزی

مصاحبه با مدیر انجمن طنز و سرگرمی

مصاحیه با مدیر انجمن بهداشت و سلامت

مصاحبه با مدیر و جانشین انجمن فرهنگ پایداری


واحد امور کاربران سایت تبیان