تبیان، دستیار زندگی
کفش‌ های پاشنه بلند، موجب خستگی و درد کمر می‌ شود. یک جراح و متخصص ارتوپدی گفت: استفاده از کفش ‌های پاشنه بلند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كفش‌ های پاشنه بلند در سنین رشد

کفش پاشنه بلند ، نوک تیز

یک جراح و متخصص ارتوپدی گفت: استفاده از کفش ‌های پاشنه بلند به مرور زمان موجب خستگی و درد کمر می ‌شود.

سید حسین میراسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، با بیان اینکه کفش‌ های پاشنه بلند موجب ایجاد شیب در ناحیه مچ پا می ‌شود، اظهار کرد: در پی ایجاد این شیب، جهت حفظ تعادل، زانو و مفصل لگن مقداری خم می ‌شود و سیستم بدن به سمت جلو تا می ‌خورد.

وی افزود: به دنبال این امر، فرد برای حفظ تعادل خود به ناچار تا حدی سر و سینه و به طور کلی بالا تنه خود را به سمت عقب متمایل می‌ کند، لذا قوس کمر افزایش می‌ یابد.

میراسماعیلی با بیان اینکه تغییر در قوس ناحیه کمر ستون فقرات موجب افزایش انحنای ستون فقرات می ‌شود، تصریح کرد: این امر موجب افزایش فشار بر روی رباط‌ ها و عضلات شکم و کمر شده و در مجموع باعث خستگی و درد ناحیه کمر به ویژه در افرادی می ‌شود که از عضلات شکمی و کمری ضعیف ‌تری برخوردارند.

این ارتوپد، کفش ‌های دارای پنجه تنگ و باریک را نیز برای سلامتی و ترکیب پا نامناسب دانست و متذکر شد: کفش‌ های دارای پنجه تنگ و باریک به ویژه در صورتی که دارای پاشنه بلند نیز باشند، موجب وارد آمدن فشار به ناحیه انگشتان پا می‌ شود.

انحنای انگشت پا

میراسماعیلی با بیان این که کفش‌ های پنجه باریک موجب انحنای انگشت شست پا به سمت بقیه انگشتان می‌ شود، ادامه داد: به دنبال این امر، درد روی قاعده انگشت شست و انگشت کوچک پا متمرکز و چنانچه فشار وارده خیلی شدید باشد، موجب دردناکی، پینه بستن و ایجاد میخچه در پا می‌ شود.

وی ضمن یادآوری اینکه پاشنه‌ های خیلی کوتاه نیز به پا آسیب وارد می ‌کنند، گفت: طول پاشنه کفش باید  2/5  تا 3 سانتی متر و پنجه کفش نیز پهن باشد.

این متخصص ارتوپدی با تأکید بر لزوم خرید کفش دارای استانداردهای لازم، اضافه کرد: مدل کفش باید به گونه‌ ای باشد که روی قوس کف پا تغییر ایجاد نکند، همچنین دارای بالشتکی نرم در ناحیه کف کفش باشد.

میراسماعیلی انتخاب کفش مناسب به ویژه در سنین رشد و بلوغ را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: گاه انحراف شست پا به سمت سایر انگشتان به ویژه دخترانی که در مادر خود شاهد چنین حالتی هستند، مشاهده می ‌شود.

لذا به افراد توصیه می‌ شود از پوشیدن کفش‌ های پاشنه بلند و نوک تیز به ویژه در سنین رشد خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: انحراف بیش از حد انگشت شست ممکن است موجب دردناکی و نیاز به جراحی عارضه شود.

این ارتوپد با بیان اینکه کودکان تا حدود یک سالگی دارای کف پای صاف هستند، یادآور شد: صافی کف پا به تدریج در افراد از بین می ‌رود، اما در برخی از افراد باقی می ‌ماند. اما این حالت تا زمانی که فرد دچار عارضه‌، درد پا، کمر و زانو نشده باشد نیاز به درمان ندارد.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

زنان و کفش های پاشنه بلند

قابل توجه خانم های علاقمند به كفش...

قبل از پوشیدن صندل باید ...

نقش پا در سلامت بدن

راهنمای خرید کفش

پنج نکته در خرید کفش

چه کفشی بپوشیم، چه کفشی نپوشیم؟

استفاده از کفی‌های طبی کفش

5 مُد‌ ضد سلامت

کفش، به قیمت سلامت

دشمنی برای پاها

پای شما، قلب دوم شما

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.