تبیان، دستیار زندگی
شما هم به دنبال شادی هستید؟از راه های مختلفی می توان به آن رسید اما در این مقاله روشی کاربردی و ماندگار را به شما پیشنهاد می کنیم..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرص شادی آور ،آنلاین!

شادی

چه کاری شما را خیلی خوشحال می کند؟ سرچشمه ی این رضایت و خوشحالی کجاست؟ اگر معنی واقعی شادی را بفهمید و آن را به کار بگیرید، کم کم درهای موفقیت را یکی یکی به روی خودتان و خانواده ی تان باز خواهید کرد.

شادمانی می تواند به عنوان «احساس ناشی از پیشرفت اهداف خوش آیند و مطلوب» تعریف شود. برای پی بردن به این نکته به آخرین هدفی که در آن به نتیجه ی مطلوب رسیده اید، فکر کنید. ولی اگر اهداف جدیدی در برنامه ریزی آینده ی تان وجود نداشته باشد به زودی این رضایت خاطر جایش را به ملالت و خستگی خواهد داد. این چیز خوش آیندی نیست که انسان در زندگی به همه ی اهداف اش رسیده باشد و هدف جدیدی در سر نداشته باشد.

- فکر کردن به آخرین هدف

به آخرین هدفی که در آن به نتیجه ی مطلوب دست یافته اید فکر کنید، به هدفی که در گذشته به آن رسیده اید فکر کنید. به یاد بیاورید در روز عروسی تان یا در روز فارغ التحصیلی تان از مدرسه یا دانشگاه چه احساسی داشته اید؟ در هر مورد، شما به یکی از اهداف تان دست یافته اید. به یاد بیاورید چه زمان هایی در زندگی تان احساس رضایت مندی می کردید؟ شاید وقتی بوده که یک تجارت جدید را شروع کرده بودید یا شغلی جدید به شما پیشنهاد شده بود. شاید هم هنگامی که قرض های تان تمام و کمال پرداخت شد.

استفاده از مفهوم شادی، رسیدن به شادی را آسان می کند. به آسانی اهداف مطلوب تان را انتخاب کنید و آن ها را پیش ببرید.

هدف گذاری

- فکر کردن به اهداف جدید

رضایت خاطر جایش را به کسلی خواهد داد، اگر اهداف جدیدی در سر نداشته باشید. بدون هدف جدید شما کسل خواهید شد و کسلی شما را به سوی استرس سوق خواهد داد. برای مثال، برنامه ریزی برای تعطیلات هیجان انگیز است ولی خیلی از افراد در آخر تعطیلات اشک شان درمی آید به این دلیل که برنامه و هدف جدیدی ندارند.

بحث و مجادله در روزهای ماه عسل برای تازه عروس و تازه دامادهایی که هدفی برای ازدواج شان نداشته اند، امری اجتناب ناپذیر است. برنامه ریزی برای روزهای بازنشستگی هیجان انگیز است ولی لذت از آزادی سریعا" جایش را به کسلی و مرگ زودرس خواهد داد، اگر شما روی اهداف جدید کار نکنید.

- چگونه شاد باشیم؟

اگر قبول کنیم که «شادمانی یعنی احساس ناشی از پیشرفت اهداف مطلوب و خوش آیند»، آنگاه با استفاده از این مفهوم می توانیم به درک درستی از غم دست یابیم. آخرین باری که غمگین بوده اید، کی بوده؟ احتمالا" یا وقتی بوده که هدفی نداشته اید یا وقتی بوده که در راه رسیدن به هدفی تلاش می کرده اید که مطلوب و خواسته ی شما نبوده و یا وقتی بوده که هیچ برنامه ای برای پیش برد هدف تان نداشته اید.

- استفاده از مفهوم شادی

استفاده از مفهوم شادی، رسیدن به شادی را آسان می کند. رسیدن به هدف احساس شادی عمیقی ایجاد می کند.به آسانی اهداف مطلوب تان را انتخاب کنید و آن ها را پیش ببرید. مراحل بیان شده در زیر به شما کمک می کند بتوانید از مفهوم شادی استفاده کنید:

- اهدافی که هنوز به آن ها دست نیافته اید را لیست کنید. اهداف کوچک، بزرگ، قدیمی، به نتیجه نرسیده ها و اهداف جاری تان را در لیست جای دهید و لیستی کامل از آن ها درست کنید.

- دور اهدافی که به آن ها علاقه مندید دایره بکشید.

انتخاب بالاترین هدف ها

- اهدافی را که به آن ها علاقه ندارید از لیست حذف کنید زیرا تا زمانی که شما به هدف تان علاقه نداشته باشید به آن ها دست نخواهید یافت. اگرچه بعضی از اهداف با این که برای شما مطبوع نیستند ولی رسیدن به آن ها برای شما حیاتی است. در مورد این نوع اهداف راهی را پیدا کنید تا رسیدن به آن ها در شما هیجان ایجاد کند. مثلا" امتیازاتی که رسیدن به آن اهداف برای شما به همراه دارد را مشخص کنید و آن ها را برای خود مرور کنید. اگر هیچ امتیازی پیدا نکردید، آن هدف را حذف کنید.

- اهداف جدید و مطلوب تان را به لیست اضافه کنید.

- محدودیت هایی که برای خود ایجاد کرده اید را پاک کنید و اهدافی را که واقعا" آن ها را دوست دارید برای خود تنظیم کنید. مطلوب ترین خواسته ی تان چیست؟

- اگر از وقت و پول و پشتیبانی نامحدود بهره مند بودید دوست داشتید زندگی تان چه شکلی داشت؟ دوست داشتید چه کارهایی انجام می دادید و چه چیزهایی می داشتید؟

- اگر می دانستید به هر چیزی می توانید دست یابید، چه اهدافی را برای خود در نظر می گرفتید؟ این اهداف را به لیست تان اضافه کنید.

فرقی نمی کند که گام های کوچک بردارید یا گام های بزرگ. پیشرفت، پیشرفت است.

- اهداف تان را با نظمی منطقی ردیف کنید.

بهترین گزینه این است که اهداف تان را با یکدیگر هم تراز کنید. اهدافی که به هم نزدیک باشد، شما به آن ها دست خواهید یافت. برای مثال، اگر یکی از هدف های تان این باشد که امسال به یک مسافرت شش ماهه دور دنیا بروید و یکی دیگر از اهداف تان این باشد که در این سال بیش ترین درآمد را داشته باشید، احتمالا" به مشکل برخورد خواهید کرد. بنابراین اگر اهدف تان هم تراز باشند احتمال موفقیت تان بیش تر است زیرا تمرکز زمان پیوسته و مرتب است. مثالی از اهداف هم تراز این است: «دوره های آموزشی ام را تمام می کنم، پس می توانم حقوقی دوبرابر داشته باشم. می توانم به شوهرم کمک کنم تا قرض های مان را سبک کنیم، پس می توانیم بیش تر با بچه های مان باشیم»؛ «تمام مسئولیت فروشندگی را به مدیر فروش محول می کنم، پس می توانم شعبه ی جدیدی افتتاح کنم.»

برای کامل کردن شیوه ی مطرح شده و شادتر شدن، حال لازم است که شروع کنید به پیش برد مراحل اهداف تان:

- فرقی نمی کند که گام های کوچک بردارید یا گام های بزرگ. پیشرفت، پیشرفت است.

- برای هفته ی آینده برنامه ریزی کنید. برای شهریور ماه برنامه ریزی کنید. برای  سال آینده برنامه ریزی کنید. عادت هایتان را با اهداف تان هماهنگ کنید تا بتوانید توجه و تلاش هایتان را روی آن متمرکز کنید. هر روز صبح از خودتان بپرسید: «امروز چگونه می توانم باعث پیشرفت بیش تر هدف ام شود؟»

- هرچه بیش تر برای پیش برد اهداف مطلوب تان تلاش کنید، خوش حال تر و موفق تر خواهید بود و سال جدیدتان را بهتر خواهید ساخت.

منبع : آفتاب

گروه خانواده و زندگی تبیان .تهیه و تنظیم :نداداودی

مقالات مرتبط :  

شادی حقیقتی دست نیافتنی؟!

لذت ببر ،این یک دستور است!   

درونی سازی شادی

عوامل ایجاد شادی در زندگی

شاد بودن معجزه نمی خواهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.