تبیان، دستیار زندگی
امی بریز وبه پاش نیست یزدانی خرم به ورزش بانوان اعتقادی ندارد موبایل‌های دوربین‌دار كنترل می‌شود مصاحبه‌ی مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی چهارمین دوره‌ی بازی‌های اسلامی زنان با حضور فائزه هاشمی رییس فدراسیون بازی‌های اسلامی زنان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فائزه هاشمی درجمع خبرنگاران:

هزینه برگزاری مسابقات زنان اسلامی بریز وبه پاش نیست
یزدانی خرم به ورزش بانوان اعتقادی ندارد
موبایل‌های دوربین‌دار كنترل می‌شود


مصاحبه‌ی مطبوعاتی، رادیو و تلویزیونی چهارمین دوره‌ی بازی‌های اسلامی زنان با حضور فائزه هاشمی رییس فدراسیون بازی‌های اسلامی زنان و رییس برگزاری این دوره از مسابقات برگزار شد .

به گزارش (ایسنا)، فائزه هاشمی كه در جمع خبرنگاران پیرامون چگونگی برگزاری این دوره از مسابقات سخن می‌گفت، در رابطه با چگونگی پوشش تصویری و خبری مسابقات اسلامی زنان توضیح داد: با توجه به سیاست‌ها و مواضع اسلامی كشورمان پوشش تصویری این مسابقات متاثر از همین موضوع است. اما مراسم پرچم كه طی روزهای 29 ، 30 و 31 شهریور ماه در آكادمی ملی المپیك برگزار می‌شود، افتتاحیه‌ی مسابقات در استادیوم تنیس، برگزاری كنگره‌ها، توزیع مدال‌ها به غیر از رشته‌های ورزشی شنا، دوومیدانی و ژیمناستیك، كلیه‌ی مسابقات گلف، تیراندازی و تیر و كمان هیچ كدام مشكل پوشش تصویری ندارند، این در حالی است كه پیشنهاد شده بود برای برخی رشته‌های ورزشی برای دقایقی ورزشكاران پوشش داشته باشند و از آنها تصویر گرفته شود، اما این قضیه باید در جلسات فنی ما مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، به اطلاع مدیران سازمان تربیت بدنی و مراجع ذیربط برسد و در صورت موافقت آن را اعلام خواهیم كرد.

وی در رابطه با این كه آیا همیشه ایران میزبان مسابقات كشورهای اسلامی خواهد بود گفت: پس از این كه ایران اولین دوره‌ی این مسابقات را برگزار كرد، بی‌نظیر بوتو اعلام كرد كه پاكستان آماده‌ی برگزاری این مسابقات است، اما پس از تغییر و تحولات سیاسی در این كشور گفتند كه توانایی انجام این كار را ندارند برای دوره‌ی سوم «اینسه الحتمی» رییس ورزش بانوان قطر اعلام آمادگی كرد كه با همزمانی میزبانی مسابقات آسیایی دوحه، قطر نیز از میزبانی عذرخواهی كرد؛ تا این كه چهارمین دوره را نیز خودمان میزبانی كردیم، از طرفی ما نمی‌دانیم اگر این مسابقات به كشور دیگری برود آیا امكان برگزاری مسابقات با شكل اسلامی كامل وجود دارد یا خیر. برای ما مهم است كه به دلیل خلا حضور زنان مسلمان در مسابقات جهانی، اصالت برگزاری این مسابقات حفظ شود. چرا كه هر كشوری اسلام را به نوعی تفسیر می‌كند. ما كشوری نداریم كه اسلام را مانند ایران بداند. تنها كشوری كه با ما برابری می‌كند، عربستان است، این كشور نیز آنقدر در اسلام تندرو است كه اصلا ارزشی برای ورزش زنان قایل نیست. بنابراین اگر مسابقات فوق به كشور دیگری برود و ماهیت خود را از دست بدهد دوباره به همان مشكل اولیه بازمی‌گردیم شاید به دلیل همین مشكل جدی به دنبال این نبودیم كه میزبانی را به كشور دیگری بدهیم. به علاوه میزبانی این مسابقات می‌طلبد كه تعداد زیادی زن مسوولیت كادر اجرایی را بر عهده داشته باشند در حالی كه در میزبانی‌های دیگر دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد.

رییس برگزاری چهارمین دوره‌ی بازی‌های اسلامی زنان در پاسخ به انتقادهایی كه نسبت به هزینه كرد برگزاری این مسابقات شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست‌هایی دارد كه برای ادامه‌ی آن هزینه‌ای را پرداخت كند. ما نمی‌توانیم بگوییم بانوان این پوشش را داشته باشند اما شرایط رشد را برایشان فراهم نكنیم. برگزاری این بازی‌ها هزینه ی سیاست‌های كشور ما است البته چنین سیاست‌هایی تنها خاص ایران نیست، به طور مثال مسابقات جهانی معلولان پنجاه سال است كه به میزبانی انگلستان و در شهر «استوك مندیل» برگزار می‌شود، یا مسابقات جام فجر كه پس از انقلاب همه ساله برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه در مراسم افتتاحیه مسابقات برنامه‌ی رقص پیش بینی شده است گفت: در افتتاحیه‌ی رقصی نداریم، برنامه‌ی ما حركات موزون است كه در افتتاحیه‌ی قبلی نیز برگزار می‌شد.

در ادامه میر فخرایی كه مسوولیت كارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه را بر عهده دارد خطاب به خبرنگاران گفت: برنامه‌ی ما حركات موزون است نه رقص. این برنامه‌یی است كه در هر افتتاحیه‌ای آن را می‌بینید. ما سوژه‌ای را تصویب كردیم كه گویای بخشی از فرهنگ كشور خودمان است همان طور كه در افتتاحیه‌های آتن، آتلانتا و سیدنی شاهد آن بودیم. داستان افتتاحیه‌ی ما نیز سوژه‌ای قرآنی و نشات گرفته از زندگی آدم و حوا است.

در ادامه‌ی این نشست مطبوعاتی، فائزه هاشمی به دلایل شركت نكردن رشته‌ی والیبال در این مسابقات و دیدگاه یزدانی خرم نسبت به این قضیه كه مورد سوال برخی خبرنگاران بود پرداخت و گفت: در آستانه‌ی برگزاری این مسابقات، با مهرعلیزاده وارد مذاكره شدم كه آیا فدراسیون اسلامی زنان برگزار كننده این مسابقات باشد یا خیر. مهرعلیزاده تاكید كرد كه فدراسیون برگزار كننده باشد. بنابراین مدیریت كار به عهده‌ی ما گذاشته شد. این در حالی است كه یزدانی خرم می‌گوید شما نباید برگزار كننده‌ی بازی‌ها باشید، فدراسیون‌ها برگزار كننده باشند. اما تصور می‌كنم این برنامه‌ریزی خوبی نباشد. چرا كه تمركز، انسجام و مدیریت یك اصل اساسی در برگزاری چنین مسابقاتی است. اگر یزدانی خرم در خصوص این مساله مشكلی دارد اعتراضش را به مهرعلیزاده بدهد و با او به توافق برسد. خود ما از این كه ایران برگزار كننده‌ی مسابقات والیبال است و تیم نمی‌دهیم بسیار ناراحتیم.

هاشمی در ادامه‌ی صحبت‌هایش و این كه چه میزان اعتبار به برگزاری این مسابقات اختصاص یافته است گفت: ما میزبان دو هزار مهمان برای برگزاری مسابقات در هجده رشته‌ی ورزشی هستیم. در حالی كه تنها یك میلیارد تومان به ما اختصاص داده شده است. ایران در سال 2009 میزبان مسابقات همبستگی كشورهای اسلامی زنان و مردان است، در حالی كه 12 میلیارد تومان برای آن بودجه خواسته است. من برگزاری مسابقات پایتخت‌های كشورهای اسلامی را قبول دارم، اما این مسابقات نیز در 12 رشته و با اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان برگزار شد. بنابراین اگر استانداردهای جهانی را در نظر بگیریم، اعتباری كه به ما اختصاص داده شده است اصلا بریز و پاش نیست.

رییس برگزاری چهارمین دوره‌ی مسابقات اسلامی زنان در پاسخ به سوال دیگری كه چرا مقداری از بودجه‌ی برگزاری این مسابقات را صرف آماده كردن تیم‌های ملی نمی‌كنید گفت: هنگامی كه بودجه تصویب می‌شود، برای همه چیز تعریف وجود دارد. آماده كردن تیم‌های ملی بانوان وظیفه‌ی ما نیست و در بودجه‌ی ما پیش بینی نشده است. بودجه‌ی آمادگی تیم‌ها در بودجه‌ی كمیته‌ی ملی المپیك و فدراسیون‌های ورزشی پیش بینی شده، اگر یزدانی خرم زورش نمی‌رسد از ما اعتباری برای آمادگی تیم والیبال بگیرد می‌تواند برود و از جای دیگر این اعتبار را تامین كند. هفده فدراسیون دیگر از كجا اعتبار می‌گیرند، مشكل اینجاست كه یزدانی خرم به ورزش بانوان اعتقادی ندارد. بعد از ادغام، یك ریال هم برای ورزش زنان خرج نكرده، در حالی كه سازمان تربیت بدنی با این هدف كه به زنان كمك شود اعتبار زنان و مردان را با یكدیگر ادغام كرد. بی‌تردید اگر وی یك درصد به ورزش بانوان اعتقاد داشت این مشكل پیش نمی‌آمد.

وی در پاسخ به این سوال كه دورنمای این مسابقات را با توجه به تغییر و تحولات سیاسی رخ داده در كشور چگونه ارزیابی می‌كند و آیا برگزاری این مسابقات وابسته به فائزه هاشمی است گفت: جایگاه این بازی‌ها و فدراسیون اسلامی ورزش زنان قانونی است، جایگاه آن در كمیته‌ی ملی المپیك دیده شده و بودجه دارد و روند برگزاری مسابقات با هر گونه تغییر و تحولی ادامه خواهد داشت، من در این زمینه مشكلی نمی‌بینم، این در حالی است كه هدف برگزاری این مسابقات تنها حفظ موازین اسلامی است اگر تاثیر برگزاری این مسابقات را در دنیا می‌بینیم كه زنان محجبه را در دنیا فعال كرده است، این همان صدور ارزش‌ها و سیاست‌های ما بوده است، من هدف پایه‌ی این كار را در تعارض با سیاست‌های فعلی نمی‌بینم. از طرفی در شرایط فعلی دلیلی برای تغییر و تحول مدیریتی نمی‌بینم، خودم قصدی برای رفتن ندارم، این درحالی است كه ما انتخابات داریم. اگر در این انتخابات، برگزیده شدم، همین مسابقات با این سیاست‌ها ادامه خواهد یافت. اما از طرفی برخی نگرانی‌ها درست است چرا كه هنوز در جامعه‌ی ما خیلی مسایل وابسته به افراد است و سیستم‌ها عادت نكرده‌اند طبق قانون حركت كنند، حتی اگر موضوعی در قانون دیده شده باشد، اگر فردی پرتوان در راس كار نباشد، كار به خوبی پیش نخواهد رفت، اما ما پی این كار را به تن خود مالیده‌ایم و تا آخر می‌جنگیم. اگر جمهوری اسلامی تشخیص دهد این مسابقات برگزار می‌شود، شاید بودن و نبودن من نیز تنها قوت و ضعف كار را تحت تاثیر قرار خواد داد.

هاشمی در پاسخ به این سوال كه نبودن رییس در راس سازمان تربیت بدنی مشكلی در كار شما ایجاد نكرد گفت: این دوره كه مهرعلیزاده ابقا شود و یا فرد دیگر در راس سازمان تربیت بدنی قرار بگیرد دوره‌ی برزخی برای ورزش خواهد بود، اما تاكنون با هیچ مشكلی مواجه نشده‌ایم و همه چیز طبق روال اصلی خود پیش رفته است.

رییس برگزاری مسابقات در ارزیابی خود از سطح برگزاری این دوره از مسابقات گفت: این مسابقات كاملا برای ما جدی است؛ از هجده رشته، پانزده رشته‌ی ورزشی ما در تقویم فدراسیون‌های جهانی به عنوان رشته‌های ورزشی با كیفیت و خوب قرار گرفته است. برای برگزاری مسابقات نیز داورانی بی‌طرف، ناظران فنی و مدرسان خوبی را برای كلینیك‌های داوری با درجه‌ی معتبر در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است كه از 48 كشور شركت كننده، 42 تیم، با تیم‌های ملی خود به این مسابقات می‌آیند كه شش تیم جز كشورهایی هستند كه مسلمانان جز اقلیت‌های كشورهایی مانند انگلیس، فیلیپین، كره‌ی جنوبی، سنگاپور، روسیه و آمریكا محسوب می‌شوند.

وی در رابطه با حمایت كننده‌های مالی این مسابقات نیز خطاب به خبرنگاران گفت: تنها اسپانسر خارجی ما شركت سامسونگ است، با توجه به این كه ایران شرایط اسلامی دارد و رقابت‌های آن پشت درهای بسته برگزار می‌شود، اسپانسرها بر خلاف دیگر مسابقات جهانی دیگر اقبالی به حمایت مالی از آن ندارند. بنابراین بازی‌های ما هیچ اسپانسری را ارضا نمی‌كند. اما تصور می‌كنم، وقتی جمهوری اسلامی، سیاستی اسلامی را در پیش گرفته است، باید بودجه‌ی بیشتری را نیز در نظر بگیرد. اما در رابطه با بودجه‌ای كه از طریق اسپانسرها به صورت نقدی و غیر نقدی به دست می‌آوریم بعد از پایان مسابقات آن را اعلام خواهیم كرد.

هاشمی در پاسخ به این سوال كه اكثر خبرنگاران برای ورود به سالن مسابقه با مشكل حراست مواجه بوده‌اند، در مسابقات امسال وضعیت به چه صورت است گفت: كارت‌های شناسایی را برای خبرنگاران در نظر گرفته‌ایم كه آنها با این كارت‌ها وارد تمامی سالن‌های مسابقات (به غیر از عكاسان و فیلم بردارها) بشوند. این در حالی است كه موبایل‌های دوربین‌دار در آستانه‌ی در ورودی به سالن مسابقه به شدت كنترل می‌شود. همه‌ی افراد باید قبل از ورود از گیت كنترل عبور كنند. از طرفی ستاد خبری ما در هتل آزادی مستقر است و اطلاعات لازم را به خبرنگاران می‌دهد و مكانی نیز برای مصاحبه در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر دو طرف وظایفشان را به خوبی عمل كنند، مشكلی بوجود نخواهد آمد.

وی در رابطه با كاروان ورزشی آمریكا نیز گفت: آمریكا تنها با یك ورزشكار دوومیدانی كار در این مسابقات شركت خواهد كرد.

هاشمی در رابطه با شیوع برخی بیماری‌های واگیردار در ایران و تدابیر اتخاذ شده برای حضور كشورهای مختلف در ایران توضیخ داد: ما این قضیه را از بدو شیوع برخی بیماری‌ها مد نظر داشتیم؛ بنابراین نامه‌ای را برای تایید سلامت ایران به سازمان بهداشت جهانی ارجاع كردیم. البته در مرزها و فرودگاه‌ها نیز همه نوع پیش بینی ‌های لازم برای رسیدگی به هر بروز هر نوع مشكل احتمالی اندیشیده شده است. البته ما یك ماه پیش نسبت به مساله‌ی هسته‌ای و بیماری و با نگرانی‌هایی داشتیم اما هم اكنون آنقدر تعداد شركت كننده‌ها بیشتر شده است، نگرانی خاصی برای عدم حضور كشوری نداریم.

رییس چهارمین دوره‌ی برگزاری مسابقات به هم زمانی برگزاری پنجمین دوره‌ی این مسابقات با دومین دوره‌ی مسابقات همبستگی كشورهای اسلامی در سال 2009 و امكان ادغام این دو مسابقه با یكدیگر اشاره كرد و افزود: دكتر قراخانلو پیشنهاد برگزاری همزمان این مسابقات را به من داد. در صورت انجام این كار صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های افتتاح و اختتام مسابقات و بسیاری از هزینه‌های جانبی دیگر صورت می‌گرفت. در این رابطه قراخانلو نامه‌ای را به احمدی‌نژاد ارایه داده بود كه بازی‌های مردان در 12 رشته‌ و بازی‌های زنان در هشت رشته‌ی ورزشی برگزار شود. اما در این نامه هیچ اشاره‌ای به پنجمین دوره‌ی مسابقات اسلامی زنان اشاره نشده بود در حالی كه مسابقات همبستگی كشورهای اسلامی برای دومین دوره است كه برگزار می‌شود. در طول تمام این سال‌ها ما سیر توسعه‌ای را طی كرده‌آیم، برگزاری مسابقات زنان در هشت رشته‌ی ورزشی برای ما یك افت محسوب می‌شود. در حالی كه چنین مسابقاتی نمی‌تواند بدون مدیریت زنان باشد و در این نامه به این موضوع نیز اشاره‌ای نشده است.

ما این روند را دنبال نخواهیم كرد. از طرفی هیچ گاه با فدراسیون همبستگی ادغام نمی‌شویم چرا كه عربستان به ورزش زنان اصلا اعتقادی ندارد. با تمام این تفاسیر ما دوست داریم مسابقات ما با همبستگی هم زمان برگزار شود اما باید به موارد مورد نظر ما به دقت توجه شود.

وی در پایان مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود در توضیح بودجه یك میلیاردی مسابقات به اعتبار برگزاری مسابقات اسلامی زنان اشاره كرد و گفت: این بودجه‌ برای ما خیلی كم است و از آنجا كه مسابقات اسلامی زنان 4 سال یك بار برگزار می‌شود و هر 4 سال یك بااین اعتبار به ما داده می‌شود. هیچ گاه در فاصله‌ی برگزاری این مسابقات بودجه‌ای برای زنان صرف نمی‌شود. مطمئن باشید اگر همین 4 سال یك بار نیز این مسابقات برگزار نمی‌شود، این اعتبار اختصاص نخواهد یافت. در پایان من ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌یی را لازم و ملزوم هم می‌دانم. این بودجه در همه‌ی ابعاد به ورزش زنان كمك می‌كند. بنابراین ضرورت ندانستن مسابقات اسلامی زنان و بریز و بپاش دانستن بودجه آن منطقی نیست.

 قهرمان شنای اروپادرچهارمین دوره بازیهای زنان اسلامی