تبیان، دستیار زندگی
و یکمین جشنواره فیلم فجر خبر داد : 47 کشور در بزرگترین رویداد سینمای ایران بیست و یکمین جشنواره بین المللی فجر، با حضور 47 کشور جهان در تهران برگزار می شود. در این خصوص "محمد مهدی عسگرپور" دبیر این جشنواره که د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دبیر بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر خبر داد :

47 کشور در بزرگترین رویداد سینمای ایران

بیست و یکمین جشنواره بین المللی فجر، با حضور 47 کشور جهان در تهران برگزار می شود.

در این خصوص "محمد مهدی عسگرپور" دبیر این جشنواره که در جمع اهالی مطبوعات سخن می گفت، ضمن بیان این مطلب افزود: آغاز سومین دهه جشنواره فیلم فجر با تغییراتی در برگزاری و شیوه اهدای جوایز همراه خواهد بود.

وی در خصوص بخشهای مختلف جشنواره گفت: بخش رقابتی جشنواره در دو بخش مسابقه سینمای ایران شامل فیلمهای بلند، آثار کوتاه، مستند و فیلم های اول خواهد بود و بخش بین الملل نیز در دو رشته مسابقه فیلمهای بلند و کوتاه برگزار می شود.

عسگرپور افزود: همچنین بخشهای دیگری نیز مثل بخش نمایشهای ویژه، جشنواره جشنوارها، میهمان، بزرگداشت ها، ده فیلمساز قرن و زنگ سینما ، در این دوره از جشنواره پیش بینی شده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر درادامه گفت: در بخش بزرگداشت ها مرور آثار داریوش مهرجویی (کارگردان) ، سعید پور صمیمی و حمیده خیر آبادی (بازیگر) ، مهرداد فخیمی و محمد داوودی (فیلمبردار) ، و منوچهر طیاب (مستند ساز) از سینمای ایران قرار دارد و همچنین مرور آثار ریچارد دنیرو ( مستند ساز  سوئیسی)، آکی کوریسماکی(کارگردان فنلاندی)، ژاک پرند (کارگردان فرانسوی)، یاساجیرو ازو (فیلمساز ژاپنی) ، و چارلی چاپلین (فیلمساز آمریکایی انگلیسی تبار) در نظر گرفته شده است.

عسگرپور تصریح کرد: در بخش زنگ سینما که به مرور آثار جشنواره اصفهان اختصاص دارد، دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش در دو نوبت صبح در سینماهای جشنواره حضور پیدا می کنند.

وی افزود: در حاشیه جشنواره ، سه سمینار با عناوین صدا گذاری دیجیتال، بازاریابی و فروش در عرصه جدید و سینمای مستند برگزار می شود.

دبیر جشنواره بیست و یکم در خصوص داوری آثار بخش مسابقه گفت: حمید جبلی، کیانوش عیاری و بهمن قبادی ، داوری بخش مسابقه فیلمهای اول را بر عهده داشته و داوری بخش مسابقه مستند نیز توسط محمد رضا اصلانی، مهوش شیخ الاسلامی و فرهاد مهرانفر انجام خواهد شد.

وی داوران بخش مسابقه سینمای ایران را گلاب آدینه (بازیگر)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کامبوزیا پرتوی (فیلمنامه نویس و کارگردان)، رسول صدرعاملی(کارگردان)، مهرداد فخیمی (فیلمبردار)، مهرداد فرید (منتقد سینما) و محمد رضا جعفری جلوه (مدیر شبکه اول سیما) اعلام کرد . از داوران بخش بین الملل نیز حضور داریوش مهرجویی، رولند جافی (کارگردان انگلیسی)، سدومیر کلار (تهیه کننده بوسنیایی) ،  و تادسولاندز (کارگردان آمریکایی) قطعی شده است.

در بخش سینمای ایران که هیات انتخاب از 25 آذر ماه  کار خود را برای انتخاب فیلمها آغاز کرده بود ،  بالاخره فهرست اسامی 20 فیلم شرکت کننده در بخش مسابقه به مسوولان برگزاری جشنواره فجر اعلام شد.

اسامی فیلمهای شرکت کننده در بخش مسابقه سینمای ایران که اصلی ترین بخش جشنواره به شمار می آید عبارتند از: "صورتی" (به کارگردانی فریدون جیرانی)، "واکنش پنجم" (تهمینه میلانی)، "گاوخونی" (بهروز افخمی)، "ملاقات با طوطی" (علیرضا داود نژاد)، "اینجا چراغی روشن است" (رضا میر کریمی)، "فرش باد" (کمال تبریزی)، "رقص در غبار"(اصغر فرهادی)، "جایی دیگر" (مهدی کرم پور)، "آبادان" (مانی حقیقی)، "مزرعه پدری" (رسول ملاقلی پور)، "قطعه زمستانی" (فرهاد مهرانفر)، " تهران ساعت 7 صبح" (امیر شهاب رضویان)، "آواز در باران" (یدالله صمدی)، "عشق فیلم" (ابراهیم وحید زاده)، "شبهای روشن" (فرزاد مؤتمن)، "روز کارنامه" (مسعود کرامتی)، "نامه های باد" (علیرضا امینی)، "دیوانه از قفس پرید" (احمد رضا معتمدی)، "کولی" (علی شاه حاتمی) و "خاموشی دریا" (وحید موسائیان).

شایان ذکر است در صورتی که فیلمهای "گاوخونی" ، "اینجا چراغی روشن است" ، "مزرعه پدری" و "جایی دیگر" که در مراحل فیلمبرداری یا فنی قرار دارند به جشنواره نرسند، فیلمهای دیگری که در فهرست ذخیره قرار دار د جایگزین آنها خواهند شد.

گفتنی است که شش فیلم از میان فیلمهای موجود (شبهای روشن، نامه های باد، خاموشی دریا، روز کارنامه، کولی و دیوانه از قفس پرید) در این جدول پیش از این توسط دبیر جشنواره معرفی شده بودند.

در مورد فیلم های بخش بین الملل، مدیر جشنواره اظهار داشت: در بخش خارجی نیز حضور فیلمهای "مرد بدون گذشته" (از آکی کوریسماکی)، "پسر" (ژان ولوک پیرداردن)، "بولینگ برای کلمباین" (مایکل مور)، "دخالت الهی" (الیا سلیمان) و "مجوز عبور" (برتراند تاورنیه) قطعی شده است. همچنین فیلمهای کوتاه "زیر خاکستر" (ساخته پرند زاهدی)، "شالیزه" (اعظم نجفیان ) و "... و عشق" (فرشید نوابی) در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه بین المللی به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر جشنواره فیلم فجر سینماهای نمایش دهنده فیلمهای جشنواره را بدین شرح معرفی کرد: فرهنگ، صحرا، سپیده، عصرجدید (با 3 سالن)، فلسطین (با 3 سالن) ، کریستال ( با 2 سالن) و آفریقا (برای هنرمندان)، استقلال (برای اهالی مطبوعات ) و سروش (برای نهادها).

عسگرپور در خصوص تلاشهای انجام شده برای ارتقای بخش بین الملل جشنواره فجر در سطح جهانی، گفت: واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر را نباید با جشنواریی مثل کن و برلین مقایسه کرد، اما بنا به گفته مهمانان جشنواره سال گذشته، جشنواره فجر بیشترین تماشاگران را داشته و این برای ما یک نقطه قوت محسوب می شود. از سوی دیگر میهمانان ما معمولاً بسیار شاخص هستند و جشنواره هایی مثل نانت و مونترال در خصوص برگزاری ، بسیار عقب تر از ما می باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با راه اندازی یک بازار فیلم منطقه ای که جای آن در خاورمیانه خالی است، می توان به اعتبار و توجه جهانی جشنواره افزود؟ گفت: بازار فیلم، گسترده تر از آنچه که برگزار کردیم، برای ما مقدور نیست، از سوی دیگر برگزاری چنین بازاری ما را ناچار به ایجاد محدودیت می کند که مناسب یک جشنواره گسترده نمی باشد .

وی در خصوص جذب تماشاگران و مخاطبان بیشتر نسبت به سالهای گذشته تاکید کرد: در حال طراحی سیستمی هستیم که به طور نیمه مکانیزه تماشاگران بیشتری را در سینما پذیرا باشیم، از سوی دیگر روی بحث تبلیغات شهری- میدانی بیشتر کار کردیم و انتظار داریم صدا و سیما نیز امسال توجه بیشتری به برنامه های جشنواره داشته باشد.

به نقل از روزنامه ایران