تبیان، دستیار زندگی
غذاهای زیادی می توانند سبب سردرد شوند. اما این بدان معنا نیست که فقط غذاهای خاصی باعث سردرد می شوند ، بلکه عادات غذایی هم در این میان نقش تعیین کننده ای دارد. روزه داری ، تشنگی یا عدم مصرف یک وعده غذایی نیز سبب سردرد می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای مرتبط با سردرد


غذاهای مرتبط با سردرد

غذاهای زیادی می توانند سبب

سردرد  شوند. اما این بدان معنا نیست که فقط غذاهای خاصی باعث سردرد می شوند ، بلکه عادات غذایی هم در این میان نقش تعیین کننده ای دارد. روزه داری ، تشنگی یا عدم مصرف یک وعده غذایی نیز سبب سردرد می شوند. با دنبال کردن روند سردرد ممکن است بتوانید تشخیص دهید که چه غذاهایی سبب سردرد  شما می شوند.

مواد غذایی حاوی تیرامین ، الکل ، غذاهای سرد و تعدادی مواد غذایی دیگر باعث سردرد می شوند. روزه داری ، تشنگی یا عدم مصرف یک وعده غذایی نیز سبب سردرد می شوند.

تعدادی از غذاها ، نوشیدنی ها و افزودنی هایی که به طور معمول با سردرد در ارتباط می باشند ،عبارتند از :

پنیر کهنه و سایر غذاهای حاوی تیرآمین

تیرآمین ماده ای است که به طور طبیعی در تعدادی از غذاها وجود دارد. این ماده در اثر شکستن زنجیره ی پروتئینی غذاهای مانده به وجود می آید. معمولاً هر قدر ماده ی غذایی پروتئینی مانده تر باشد، حاوی تیرآمین بیشتری نیز می باشد. میزان تیرآمین در پنیر، با توجه به نوع فرآیند، نوع تخمیر، قدمت، نوع فساد و حتی نوع آلودگی باکتریایی متفاوت است. پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی تیرآمین مانند پنیر مانده ، نوشیدنی های الکلی ، برخی گوشت های فرآیند شده و غذاهای ایجاد کننده ی

فشار خون  ، به خصوص برای افرادی که از داروهای بازدارنده ی مونوآمین اکسیداز برای درمان سردرد خود استفاده می کنند، ضروری به نظر می رسد.

پنیرهای ذکر شده در زیر دارای بیشترین میزان تیرآمین می باشند :

- پنیر آبی (نوعی پنیر که قارچی آبی رنگ روی آن می نشیند) ، چدار، استیلتون (نوعی پنیر انگلیسی)، فتا ، موزارلا، پارمزان، سوئیسی و پنیر پرورده .

غذاهای مرتبط با سردرد

الکل

هنگام مصرف الکل، خون بیشتری به سمت مغز می رسد. بسیاری از دانشمندان عامل ایجاد کننده ی سردرد را ناخالصی موجود در الکل یا محصول فرعی ناشی از سوخت و ساز الکل در بدن می دانند.

غذاهای سرد

غذاهای سرد نیز در برخی افراد سبب سردرد می شود. زمانی که درجه ی حرارت بدن، به دلیل ورزش یا حرارت بالای محیط افزایش یافته باشد و ماده ی غذایی سردی مصرف شود، دردی که در ناحیه ی پیشانی حس می شود حداقل 60-25 ثانیه و حداکثر برای دو دقیقه به طول می انجامد. بیش از 90 درصد افرادی که از

میگرن  رنج می برند، حساسیت به بستنی و مواد غذایی سرد را اظهار کرده اند.

سایر مواد غذایی ایجاد کننده سردرد

بادام زمینی  ، کره ی بادام زمینی ، سایر مغرها نظیر پسته  و گردو و بادام  ، پیتزا ، چیپس سیب زمینی  ، جگر مرغ یا سایر قسمت های گوشت ، ماهی دودی ، نان  ، کراکر و دسرهای حاوی پنیر، موز  رسیده ، میوه های اسیدی مانند مرکبات  ،  آلو  قرمز، تمشک  ، کیوی  ، آناناس ، انواع میوه های خشک مانند  انجیر  خشک ، کشمش ، خرما ، سوپ تهیه شده با عصاره ی گوشت یا سوپ رقیق (به جز آب گوشت تهیه شده در منزل) ، فرآورده های شیری پرورده نظیر خامه ی ترش ، سرشیر ، ماست  ، کافئین موجود در شکلات  ، کاکائو و نوشیدنی هایی مانند قهوه  ، چای  و نوشابه های  غیرالکلی گازدار و همچنین کافئین موجود در برخی داروها ، آسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی .

منبع : ماهنامه دنیای تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.