تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان ایتالیا می ‌گویند؛ ماده ‌ای که در پرتقال خونی، گیلاس، توت فرنگی و سایر خوراکی ‌های قرمز و بنفش رنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی قرمز ـ بنفش یعنی چه؟

رژیم قرمز و بنفش

دانشمندان ایتالیا می ‌گویند؛ ماده ‌ای که در پرتقال خونی، گیلاس، توت فرنگی و سایر خوراکی ‌های قرمز و بنفش رنگ یافت می ‌شود، ممکن است میزان خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط را کاهش دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا از خوزستان، تاکنون انواع مختلفی از رژیم‌ های غذایی ویژه ی لاغری به بازار آمده است که در همه ی آن‌ ها ادعا شده رعایت آن‌ ها باعث می ‌شود افراد وزن کم کنند.

اکنون دانشمندان در ایتالیا می ‌گویند؛ مردم باید برای کم کردن وزن و اجتناب از بیماری ‌های قلبی به رژیم غذایی " قرمز و بنفش رنگ " روی بیاورند.

ماده‌ ای که در این دست از خوراکی‌ ها به طور طبیعی پیدا می ‌شود " آنتوسیانین " (Anthocyanin)، نام دارد. این ماده در همه ی گیاهانی که قد می‌ کشند و اغلب گل ‌ها و میوه‌ ها دیده می‌ شود. هم‌ چنین در برگ ‌ها، ساقه‌ ها و ریشه‌ ها نیز پیدا می‌ شود. در این قسمت ‌ها، آنتوسیانین ‌ها عمدتا در غشای خارجی سلول ‌ها متمرکز است و مقدار آن نسبتا بالا است.

توت ها

برای مثال یک کیلوگرم تمشک حاوی حدود یک گرم و لوبیاهای قرمز و سیاه حدود 20 میلی ‌گرم آنتوسیانین دارند.

رنگ آنتوسیانین‌ ها بستگی به ساختار و میزان اسید ماده ی خوراکی دارد. بسیاری از آنتوسیانین ها در شرایط اسیدی قرمز رنگ‌ هستند و هر چه میزان اسیدیته کم‌ تر شود به رنگ آبی ـ بنفش نزدیک ‌تر می ‌شود. این ماده هم چنین در برخی ذرت‌ ها یافت می ‌شود.

ریاست این گروه تحقیقی بر عهده پرفسور تونلی بوده است. او می ‌گوید: وقتی گروه‌ او موش‌ های آزمایشگاهی را تحت رژیم غذایی " قرمز و بنفش " قرار داده است، آسیب به قلب این حیوانات به میزان 30 درصد کاهش یافته و چربی بدن آن‌ ها نیز کم شده است.

پرفسور تونلی می ‌گوید: مرحله بعدی کار او و گروهش، مطالعه تاثیر آنتوسیانین بر انسان‌ ها است.

او افزود: نتایج اولیه چشمگیر بوده و مردم نباید منتظر نتیجه آزمایش‌ های بعدی باشند و از هم ‌اکنون مواد گیاهی قرمز و بنفش را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

شاتوت، شاهِ توت‌ها

انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن

مواد مغذی موجود در انواع توت

اثر توت فرنگی در پیشگیری از بیماری های قلبی

توت فرنگی، نوبرانه ای خوشمزه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.