تبیان، دستیار زندگی
استقبال مردم از این مجموعه و دو مجموعه جذاب دیگر سیما، مثل سریال «تاوان» و «زیر هشت»، ثابت كرد كه در صورت وجود یك اثر دیدنی ، استقبال از شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان كاهش می‌یابد و این آموزه و سرمشق كوچكی در تقابل با تجاوز امواج مزاحم و نانجیب ماهواره‌ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«فاصله‌ها»؛ اثری موفق در تقابل با امواج نانجیب و مزاحم

فاصله ها

نقد مجموعه مجموعه‌های روی آنتن؛

یك منتقد گفت: استقبال مردم از این مجموعه و دو مجموعه جذاب دیگر سیما، مثل سریال «تاوان» و «زیر هشت»، ثابت كرد كه در صورت وجود یك اثر دیدنی ، استقبال از شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان كاهش می‌یابد و این آموزه و سرمشق كوچكی در تقابل با تجاوز امواج مزاحم و نانجیب ماهواره‌ای نیست!

«پژمان كریمی» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد سریال «فاصله‌ها» ساخته حسین سهیلی‌زاده، اظهار داشت: سریال «فاصله‌ها» یك نمونه دیگر موفق از مجموعه‌های تلویزیونی موفق خانوادگی است.مجموعه‌ای كه توانست در همان قسمت‌های نخست خود به عنوان اثری كاملا جدی و جذاب در پیش نظر مخاطب خودنمایی كند.

وی در ادامه تاكید كرد: سریال «فاصله‌ها»، روایت شكاف اعتقادی و باوری در دو نسل است كه كاملا روشن، ملموس و با پرهیز از مصلحت‌سنجی‌های بی‌اهمیت شكل پذیرفته است.

كریمی تصریح كرد: «محسن» (دانیال حكیمی) پدری است كه در نبود همسرش، تلاش می‌كند دو فرزند جوان و نوجوان خود را مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بار آورد اما به سبب شیوه نامطلوب تربیتی، نبود مادر، تأثیرات خانوادگی و محیطی، به موفقیت نرسیده چنان كه آثار مثبت تربیتی را بر فرزند ارشد خود شاهد نیست.

این منتقد در ادامه به فارس، گفت: «سعید» (شاهرخ استخری) پسر بزرگ «محسن» (دانیال حكیمی) مایل است به شیوه جوانان تابع اقتضائات روز رفتار ‌كند و مستقل ظاهر شود اما در این مسیر، با مشكلاتی خودساخته روبرو می‌شود. باید گفت ناتوانی «محسن» در تربیت فرزندان و درد سرهای خانوادگی و اجتماعی «سعید»، كاملا بر اساس رابطه علی و معلولی شكل یافته و همین ویژگی از مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها» اثری پذیرفتنی ساخته است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: به طور مثال خودخواهی كودكانه «سعید» به آنجا می‌رسد كه وی برای كمك نخواستن از پدر، رو به رباخواری می‌آورد تا به نوعی اتكا به نفس خود را نیز به اثبات برساند. می‌بینیم كه در تشریح این بخش از ماجرای «سعید» تا چه اندازه نویسنده بر پایه رابطه‌ای منطقی و علی و معلولی، آشكار شده است.

كریمی در ادامه افزود: خوشبختانه نویسنده (مسعود بهبهانی‌نیا) در كار پی‌ریزی داستان‌های حاشیه‌ای، مثل داستان زندگی توام با شكست «فرهاد» (حسن جوهرچی) نیز موفق وارد میدان شده و متناسب با خوی سطحی‌نگر، احساسی و منطق گریز و كینه‌ای وی، اتفاق‌ها و روند داستان را به درستی عمل كرده است.

او گفت: «حسین سهیلی‌زاده» در كارگردانی مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها» نیز ثابت كرد هنرمندی است كه رسانه و مخاطب تلویزیون را به خوبی می‌شناسد و به بایستگی‌های رسانه ملی و اقتضائات كار تلویزیونی كاملا مسلط است. او حالا می‌تواند به عنوان كارگردانی صاحب سبك مدعی شود. انتخاب زوایای درست دوربین (از حیث تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، ایجاد ضرباهنگ سریع، روایت ساده و به دور از تكلف) از ویژگی‌های «حسین سهیلی‌زاده» است.

این منتقد در ادامه به ضعف‌های سریال «فاصله‌ها» نیز اشاره كرد و افزود: اما در میان این ویژگی‌ها طرح مسائل علمی و دینی با لحن و حالت مستقیم _مانند صحنه «مذمت رباخواری» به ساختار و مسیر انتقال پیام صدمه زده است.

كریمی در پایان این گفت‌و‌گو نیز خاطرنشان كرد: باید تأكید كنم كه در این مجموعه باز «دانیال حكیمی» (محسن) نمونه‌ای از بازی‌های خوب در نقش شخصیت‌های آرام اما روبه تنش است. استقبال مردم از این مجموعه و دو مجموعه جذاب دیگر سیما، مثل سریال «تاوان» ساخته «شهرام شاه‌حسینی» و «زیر هشت» ساخته «سیروس مقدم»، ثابت كرد كه در صورت وجود یك اثر دیدنی ، استقبال از شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان كاهش می‌یابد و این آموزه و سرمشق كوچكی در تقابل با تجاوز امواج مزاحم و نانجیب ماهواره‌ای نیست!

منبع : فارس

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی