تبیان، دستیار زندگی
شاید بسیاری از شما از عنوان «جمکران ثانی» متعجب شدید و از خودتان می پرسید مگر ما غیر از مسجد مقدس جمکران قم، جمکران دیگری هم داریم؟ در جواب باید بگوییم: بله، مسجدی که در میان مردم بابل و مازندران به جمکران ثانی مشهور است، مسجد مقدس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمکران ثانی

یا قائم آل محمد، یا مهدی

شاید بسیاری از شما از عنوان «جمکران ثانی» متعجب شدید و از خودتان می پرسید مگر ما غیر از مسجد مقدس جمکران قم، جمکران دیگری هم داریم؟

در جواب باید بگوییم: بله، مسجدی که در میان مردم بابل و مازندران به جمکران ثانی مشهور است، مسجد مقدس محدثین است. به بهانه نیمه ماه شعبان این بار به سراغ این مسجد شریف رفتیم. مسجدی که در محدوده مركزی شهر بابل، خیابان شیخ كبیر (افرا دار بن=زیر درخت افرا) واقع شده است. قدمت تاریخی بنای این مسجد 290سال است كه در زمان نادرشاه افشار به دستور امام زمان (عج) به دست عالم فرزانه «محمدنصیر بار فروشی» ملقب به ملا نصیرا بنا شده است.

یا قائم آل محمد، یا مهدی

مساجد متعددی اطراف مسجد مقدّس محدثین واقع شده است كه مانند حلقه انگشتر آن را احاطه نموده اند، این مسجد از شمال به مسجد كاظم بیك و از شمال شرقی به مسجد پیر علم و از شرق به مسجد موسی بن جعفر (ع) و از غرب به مسجد كوچك (شمشیر گر محله) و از جنوب به مسجد گلشن و از جنوب غربی به مسجد خاتم الاوصیاء«عج» (بیسر تكیه) می رسد كه میانگین فواصل این مسجد با مساجد دیگر حدود 300 متر است. به نقل معمّرین و کهنسالان از مؤمنین این محل، بنای قدیمی آن با ستون های چوبی بدون دیوار بود و سقف آن را با حصیر محلی می پوشاندند و اطراف آن را با همان حصیر حصار می كردند.

یا قائم آل محمد، یا مهدی

این مسجد دارای سه درب شرقی غربی و جنوبی است. جایگاه محراب مقدّس در نظر مردم بسیار مورد توجه بوده و مردم شهر بابل به محراب مقدسِ مسجدِ محدثین اعتقاد بسیار دارند. در نقل تشرف مرحوم «ملا نصیرا» آمده است که خشت زیرین محراب را وجود نازنین امام زمان (عج) تعیین کرده است.

برای آشنایی با علت تقدس این مسجد شریف و نامگذاری آن به "جمکران ثانی" و ارتباط آن با علامه ملانصیرا از مجتهدان فرزانه سرزمین مازندران می توانید در انجمن شمال با ما همراه باشید.


بخش امور کاربران سایت تبیان