تبیان، دستیار زندگی
نوای حماسی رضا سقایی برای رزمندگان استان‌های لرستان و خوزستان كه در ابتدای جنگ تحمیلی در یك ناحیه واحد مشغول رزم و پیكار با بعثیون متجاوز بودند،یادآور اعزام‌های پرشور غیورمردان رزمنده استان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای سقایی و نواهایش چه کردیم؟

نوای حماسی مرحوم «رضا سقایی» یادآور اعزام‌های پرشور و روزهای پیروزی تاریخ‌ساز در حماسه دفاع مقدس است. هر چند پیكر مرحوم استاد رضا سقایی حماسی‌خوان عشایری بر روی دوش مردم قدرشناس استان لرستان تشییع شد اما نمی‌توان از یاد برد كه بخش مهمی از آواها و نماهای حماسی دفاع‌مقدس در بخش عشایری مدیون این حماسی‌خوان است.

رضا سقایی

نوای حماسی رضا سقایی برای رزمندگان استان‌های لرستان و خوزستان كه در ابتدای جنگ تحمیلی در یك ناحیه واحد مشغول رزم و پیكار با بعثیون متجاوز بودند،یادآور اعزام‌های پرشور غیورمردان رزمنده استان لرستان و شمال استان خوزستان بود.

بعد از صدای گرم استاد كریمی علویجه در هنگام پخش مارش‌های حمله و سرودهای دلنشین استاد گلریز، ترانه‌های لری و آذری روحیه مضاعف به رزمندگان غیور اسلام و مردم سلحشور ایران زمین می‌داد.

خاطره اعزام سپاهیان محمد كه بخشی از آن با سروده «دایه دایه وقت جنگه» همراه بود بخشی از هنر مرحوم سقایی در خدمت به حماسه دفاع مقدس بود.

مرحوم سقایی با وجودی كه تركش در بدن داشت هیچگاه ادعای جانبازی نكرد و موسیقی محلی و نواهای تأثیرگذار لری را كه بخش وسیعی از عشایر غیور جبهه‌ها را شامل می‌شد در خدمت هنر موسیقی دفاع مقدس قرار داد.

بی‌تردید اگر نوحه،«سوی دیار عاشقان»،«این جبهه اسلام است» و«با نوای كاروان» آهنگران،«خجسته باد این پیروزی» استاد گلریز و سرود جانسوز «بچه‌های آباده» را در ردیف آواها و نماهای سرآمد جنگ بدانیم سرود «دایه دایه وقت جنگه» بر قله این یادگارهای موسیقی دفاع مقدس نشسته است. پس از این سرود بود كه چندین سرود زیبای دیگر از جمله «باقطار پرفشنگم» به مجموعه نواهای محلی دفاع مقدس پیوست.

در حالی با رضا سقایی وداع كردیم كه این اثر ماندگار او برای رزمندگان عملیات كربلای 5 در مسیر جاده خرمشهر به شلمچه تردد می‌كردند، برای رزمندگان گردان خاتم‌الانبیاء لرستان در تک ‌های دشمن پس از عملیات محرم و عملیات والفجر مقدماتی،برای غیورمردانی كه خرمشهر را در عملیات بیت‌المقدس آزاد كردند، رزمندگانی كه مزدوران دشمن را در كمین‌گاه مرصاد به دام انداختند، در اعزام پرشور سپاهیان محمد و سپاه قدس و در جای جای واحدهای تبلیغات جبهه و جنگ در مناطق عملیاتی صدای تأثیرگذار رضا سقایی یادآور نبرد با دشمن بعثی بود.

برای آن مرحوم علو درجات آرزومندیم و بر ارگان‌های ذیربط یادآوری می‌كنیم تا این بخش مهم موسیقی و هنر دفاع‌مقدس را با یاد و خاطره او زنده نگاه دارند.

خواننده‌ی نغمه‌ی ماندگار «دایه دایه وقته جنگه» 27 تیر ماه سال جاری در بیمارستانی در تهران از دنیا رفت.

مراسم تشییع پیكر رضاسقایی، خواننده وهنرمندنامی لرستان، پس از بدرقه‌ی پنج‌شنبه گذشته از مقابل تالار وحدت در تهران ، روزشنبه 2مرداد با حضور مسئولان استان و جمعی از مردم از محل تالارشهیدآوینی این شهرستان برگزار شد.

دراین مراسم فرماندار خرم‌آباد با اظهار تاسف از درگذشت رضا سقایی طی سخنانی اظهارداشت: این هنرمند پرآوازه چهره ملی وبزرگ موسیقی لرستان به حساب می‌آید.

حسن شریعت‌نژاد ادامه داد: آثار سقایی به‌حدی شیوا و رساست که خیلی‌ها را مجذوب و شیفته خود می‌کند.رضا سقایی اگر پس از انقلاب نیز می‌توانست هنرنمایی کند، قطعا خیلی تاثیرگذار می‌شد.

وی با بیان اینکه مردم لرستان با حضور پرشور در مراسم تشییع قدرشناسی خود را نسبت به این خواننده اعلام داشتند، ادامه داد: هنر و موسیقی لرستان، پرمعنی، مفهوم و بیانگر زندگی وفرهنگ این مردم است. امید می‌رود هنرمندانی همچون سقایی درآینده‌ای نزدیک درموسیقی و هنر لرستان ظهورکنند.

پیکر رضا سقایی در قطعه هنرمندان آرامستان خضرخرم‌آباد به خاک سپرده شد.

خواننده‌ی نغمه‌ی ماندگار «دایه دایه وقته جنگه»  27 تیر ماه سال جاری در بیمارستانی در تهران از دنیا رفت.

برگرفته از ایسنا