تبیان، دستیار زندگی
اثر سلاح های شیمیایی بر نسل بشر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر سلاح های شیمیایی بر نسل بشر

یک روزنامه غربی در گزارشی نوشت: بر اساس یک مطالعه جدید شمار مرگ و میر و ابتلا به سرطان خون در میان نوزادان شهر فلوجه عراق بسیار بیشتر از بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 توسط آمریکا است.

این تحقیق جدید از افزایش چهار برابری ابتلا به انواع سرطانها در میان بزرگسالان و افزایش 12 برابری ابتلا به سرطان در میان کودکان پایین تر از 14 سال خبر داد.

جانباز

در این تحقیق که 4 هزار و 800 کودک اهل فلوجه شرکت کرده بودند، مشخص شد که مرگ و میر نوزادان شهر فلوجه چهار برابر بیشتر از نوزادان اردنی و هشت برابر نوزادان کویتی است.

به نوشته ایندیپندنت، در پی کشته شدن چهار کارمند شرکت امنیتی بلک واتر و سوزاندن جسد آنها، تفنگداران آمریکایی شهر فلوجه در 30 مایلی غرب بغداد را در آوریل 2004 محاصره و بمباران کردند. نیروهای ایالات متحده بعدها اعتراف کردند که از فسفر سفید و همچنین دیگر مهمات در این منطقه استفاده کرده بودند.

بر اساس این تحقیق از هر هزار نوزاد عراقی 80 نفر در ابتدای تولد خود می میرند، این درحالیست که در مقایسه با نوزادان مصری، اردنی و کویتی این ارقام به ترتیب 19 ، 17 و 9.7 گزارش شده است.

همچنین محققان از افزایش 38 برابری در میزان ابتلا به سرطان خون و افزایش 10 برابری میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان و افزایش چشمگیر ابتلا به تومور غدد بافت لنفاوی و مغزی خبر داده اند.

در همین حال والدین کودکان ناقص الخلقه عراقی دولت انگلیس را متهم به نقض قوانین بین الملل، جنایات جنگی و عدم پیشگیری از وقوع جنگ در این کشور کردند و وکلای عراقی خواستار افشای نقش دقیق ارتش انگلیس در حملات فلوجه، استفاده از سلاح های ممنوعه و پیشنهاد ارائه شده به "تونی بلر" نخست وزیر وقت در زمان جنگ شده اند.

در پی شکایت ها درباره همدستی بریتانیا با آمریکا در استفاده از سلاح های شیمیایی در حملات فلوجه در پاییز سال 2004 و جنایات جنگی در عراق، وزارت دفاع انگلیس هم اکنون در حال انجام تحقیقات در این باره است.

گذری بر استفاده از سلاح های شیمیایی

با آغاز قرن بیستم و پیشرفت علم شیمی همواره  بیم آن می رفت که بشرعقل‌ و دانش‌ خود را در خدمت‌ نیت‌های‌ نادرست‌ قرار دهد با این حال برخلاف قرارداد منع كاربرد سلاح شیمیایی، این جنگ افزار مخوف در مقیاس گسترده ای طی جنگ جهانی اول ،زمانی كه آلمانی ها در اكتبر 1914 در نوشاپل گلوله های حاوی گاز اشك آور به سوی فرانسوی ها پرتاب كردند، آغاز شد.

و از آن به بعد با پیشرفت روزافزون علم کاربرد چنین جنگ افزارهایی که طبیعتا صدمات جبران ناپذیری را  به بار می آوردند افزایش یافت . از جمله فاجعه آمیزترین اینها بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا انجام گرفتند.

جنگ هشت ساله ایران و عراق از دیگر جنایات جنگی است که عراق در سال 1980 توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی به سلاح های شیمیایی مجهز شد.

در اوایل جنگ تحمیلی، در منطقه ی شلمچه رژیم عراق برای اولین بار به طور محدود اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی كرد و برای دومین بار در منطقه ی میمك تكرار شد.

عراقی ها از آذر سال 1361، به طور پراكنده از عوامل شیمیایی كشنده استفاده كردند. ابتدا مقدار محدودی از سولفورموستارد (عامل تاول زا) را به منظور درهم شكستن سازمان رزمی رزمندگان ایران در تك های شبانه مورد استفاده قرار دادند.

در سال 1362، عراق به كاربرد جنگ افزارهای شیمیایی در پیرانشهر و حوالی پنجوین مبادرت ورزید. ایران حادثه ی پنجوین را «جنایت جنگی» نامید . در اواخر 1363، عراق به دو علت از كاربرد جنگ افزارهای شیمیایی موقتاً منصرف شد:

1- در رابطه با اعتراض های قبلی اروپا.

2- علنی شدن ابعاد گسترده ی كاربرد این جنگ افزارها در جنگ با ایران.

پروتكل 1925 ژنو كه طی قطعنامه ی 2161 (21)B سازمان ملل متحد مجدداً به تصویب رسیده است، صراحتاً استعمال سلاح های شیمیایی را منع می كند

استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی در بُعد وسیع توسط عراق از اوایل زمستان 1364 كه رزمندگان ایران توانستند شهر فاو را تصرف نمایند، مجدداً آغاز شد.

در اوایل سال 1366، عراق بار دیگر از جنگ افزارهای شیمیایی به طور انبوه در جبهه ی مركزی سومار استفاده كرد.

بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط عراق در هفتم تیر 1366 فجیع ترین و وحشتناك ترین تهاجم از این نوع بود كه سبب كشته و مجروح شدن عده ی بسیاری از مردم غیر نظامی شد. جمهوری اسلامی ایران شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته ای هیروشیما نامید.

وحشیانه ترین مورد استفاده در اسفند 1366، در حلبچه بوده است كه وسیع ترین مورد استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی از زمان جنگ جهانی اول تاكنون به شمار می رود كه حداقل 5000 تن از مردم كُرد و مسلمان این شهر را كشته و 7000 تَن دیگر را مجروح كرد.فاجعه ای كه در حلبچه رخ داد بدون شك با فجایعی همچون بمباران اتمی شهرهای «هیروشیما و ناكازاكی» ژاپن به دست امریكا، قابل مقایسه است.

به كارگیری سلاح های شیمیایی از سوی عراق، در حالی صورت می گرفت كه این كشور جزو 120 كشور امضا كننده ی پروتكل ژنو راجع به منع استفاده از سلاح های سمی، خفه كننده و تركیبات باكتریولوژیك قرار داشت. پروتكل 1925 ژنو كه طی قطعنامه ی 2161 (21)B سازمان ملل متحد مجدداً به تصویب رسیده است، صراحتاً استعمال سلاح های شیمیایی را منع می كند. قسمت هایی از پروتكل 1925 ژنو به شرح زیر است:

امضا كنندگان تام الاختیار زیر به نام دولت های خود اعلام می دارند:

«نظر به این كه در موقع جنگ، استعمال گازهای خفه كننده و مسموم یا امثال آن ها و هم چنین هر قسم مایعات و مواد یا عملیات شبیه به آن حقاً مورد تنفر افكار عمومی دنیای متمدن است،دوَل متعاهد تقبل می نمایند ممنوعیت استعمال گازهای خفه كننده و مسموم شبیه آن را به موجب این اعلامیه به رسمیت شناخته و هم چنین تعهد می نمایند كه ممنوعیت مزبور را شامل وسایل جنگ میكروبی نیز دانسته و خود را ملزم به رعایت مدلول مراتب فوق بدانند.»

و هنوز هم جلوی دیدگان مجامع بین المللی خصوصا سازمان ملل افرادی که دم از حقوق بشر می زنند از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی علیه مردم بی دفاع و مظلوم استفاده کرده و توجیهی برای اعمال خود ندارند و این در حالی است که هیچ کس آنها را به خاطر اعمال زشت و پلیدشان باز خواست نمی کند . آنچه خواندید گذری کوتاه بر سلاح های کشتار جمعی و گوشه ای از تحقیقات بدست آمده در این زمینه است .

اما باید پرسید آینده این سلاح ها چیست و ماهیت سلاحهای جدید چه خواهد بود؟

آیا ممکن است آینده ای رویایی در پیش رو داشته باشیم که در آن کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی از نظر وجدان تمامی افراد کاری غیرقانونی باشد؟

آیا ممکن است آیندگان روزهای سیاه گذشته را به دست فراموشی بسپارند؟

دانلود فیلم های مربوط :

هرکدام از لینک های زیر مربوط به مجموعه فیلم هایی از جانبازان شیمیایی و بمباران شیمیایی حلبچه است :

فریاد نفس

رنج خاموشی

حلبچه در آتش

مطالب مرتبط :

چرا قربانی سلاح های شیمیایی شدیم؟

خاطرات ویژه از بمب های شیمیایی

گفتگو با یک جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس

کابوسی با طعم خردل

هدیه بهاری صدام به مردم کشورش

و چه می‌دانیم گاز خردل چیست؟

و ناگهان بمباران شیمیایی

خاطرات سوخته

سندی محکم بر جنایات آمریکا در جنگ 8 ساله

سلاح های شیمیایی و میکروبی عکس

زینب سیفی

بخش هنرمردان خدا