تبیان، دستیار زندگی
حضرت امام (ره) دو مرتبه پس از پیروزی انقلاب و قبل از رفتن به تهران، به مسجد مقدس جمكران مشرّف شدند و در یكی از تشرّفات با چند نفر كه از طرف مسجد به حضورشان رسیدیم، هدیه‌ای به عنوان تبرّك مرحمت فرموند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد جمکران از نگاه بزرگان
e3,/ ,e©1'f

برخلاف شايعه‌هاي بي‌اساس مبني بر عدم تشرّف بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره) به مسجد مقدس جمكران، مدارك و شواهد قابل اعتماد و مستندي داريم كه نشان دهنده عنايت ويژه ايشان به اين مكان مبارك مي‌باشد.

در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام رضوان الله تعالي‌عليه تعدادي از اعضاء جامعه محترم مدرسين را مأمور رسيدگي به وضع مسجد مقدّس جمكران نمودند.

اين آقايان پس از بررسي همه جانبه و تبادل نظر با هيأت امناي مسجد، با توجه به اهميت اين مكان مقدس پيشنهاداتي را تهيه و براي تصويب نهايي طي نامه‌اي در تاريخ 17/2/1358 به محضر حضرت امام( قدس‌سره) تقديم كردند.

مناسب مي‌دانيم به دو فراز از نامه اشاره داشته باشيم:

- با توجه به اقبال روزافزون مردم به مسجد صاحب‌الزمان در جمكران، بايد حفاظت و رفاه زائران بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و طرحهاي جالب و اصلاحي بسيار كامل...به فوريت با رعايت الاهم فالاهم به اجرا درآيد.

- با توجه به اينكه مسجد مقدس جمكران يادگاري عظيم از حضرت ولي‌عصر(ارواحنافداه) بوده و آن سرور امر به ساختن مسجد و توجه شيعيان به آن نموده‌اند-طبق روايت مرحوم شيخ صدوق(رضوان‌الله‌عليه)- بنابراين وقف عام محسوب شده و امر توليت آن با حاكم شرع بوده و اداره آن زير نظر حاكم شرع با هيأتي از عدول مؤمنين و ثقات مطلع امين و علاقه‌مند به آن جناب(ع) بايد باشد و كليه اموال و عوايد حاصله بايد با حفظ مصالح مسجد دقيقا صرف عمران و توسعه و رفع نيازمنديهاي آن مكان شود...

امضاء كنندگان گزارش مذكور علاوه بر هيأت امناي مسجد، بزرگاني از حوزه شامل حضرات آيات: محمد محمدي گيلاني-  حسين راستي كاشاني، علي مشكيني ،  محمد يزدي و يك امضاي ناخوانا مي‌باشند.

حضرت امام در ذيل اين گزارش چنين مرقوم فرمودند:

بسمه تعالي

آنچه را حضرات آقايان مدرسين تصويب كرده‌اند، مورد تأييد اينجانب مي‌باشد.

روح الله الموسوي الخميني

صحيفه امام، جلد 7، صفحه 195

***

يكي از چهره‌هاي خوشنام و خدمتگزار به ساحت مقدس حضرت وليعصر(عج) نقل مي‌كند:

حضرت امام (ره) دو مرتبه پس از پيروزي انقلاب و قبل از رفتن به تهران، به مسجد مقدس جمكران مشرّف شدند و در يكي از تشرّفات با چند نفر كه از طرف مسجد به حضورشان رسيديم، هديه‌اي به عنوان تبرّك مرحمت فرموند.

***

برادر فاضل و متعهّد حضرت حجت الاسلام محمودي نقل مي‌كرد: «در اوايل انقلاب كه حضرت امام هنوز در قم مستقر بودند، پدرم به قصد زيارت ايشان به قم مشرّف شد. با هم به مكان استقرار امام رفتيم ولي به خاطر كثرت جمعيت و ازدحام زياد توفيق شرفيابي به محضرشان را پيدا نكرديم، پدرم كه دلشكسته بود به من گفت: براي جبران اين خسارت حتما بايد جمكران برويم. با هم به جمكران مشرّف شديم، پدرم براي تجديد وضو رفت، من نزديك درب ورودي مسجد در انتظار او بودم، ناگهان اتومبيلي را مشاهده كردم كه آنجا توقف كرده، درباره آن سوال كردم پاسخ دادند: اتومبيل حضرت امام خميني (ره) است.

ايشان براي نماز به مسجد رفته بودند؛ در اين اثنا پدرم آمد، جريان را كه فهميد گفت: همين جا بايستيم تا حضرت امام را زيارت كنيم. طولي نكشيد كه ايشان از مسجد بيرون آمدند. پدرم و من دست ايشان را بوسيديم، امام حركت كردند و پدرم با خوشحالي تمام براي اداي نماز به مسجد رفت.

***

حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاى شيخ على اصغر احمدى خمينى فرمودند: اينجانب از زمانى كه وارد حوزه علميه قم شدم، روزهاى جمعه به مسجد جمكران مى آمدم و نمازهاى اين مسجد را انجام مى دادم و مى ديدم زوار بسيار در اين مسجد مى آمدند و طلب حاجت مى كردند، حتى در اوائل هم يك روز اهالى جمكران از امام خمينى (رحمه الله) دعوت كردند و ايشان هم قبول كردند و من هم با آقايان ديگر در خدمتشان به جمكران رفتيم و در آن مسجد مقدّس نماز بجا آوردند، اميد است مؤمنين اين مكان را بيشتر مورد توجه قرار دهند.


تنظیم گروه حوزه علمیه

منبع حوزه نت