تبیان، دستیار زندگی
پوست و بیماری های آن ( قسمت چهارم) در قسمت قبل در مورد علل به وجود آورنده ی چروک صورت و راه های درمان آن پرداختیم. اینک در ادامه می خوانیم... اشعه ماوراء بنفش خورشید اثرات ثابت شده ای بر روی افزایش انواعی از سرطان های پوست ،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

پوست و بیماری های آن  ( قسمت چهارم)


در قسمت قبل در مورد علل به وجود آورنده ی چروک صورت و راه های درمان آن  پرداختیم. اینک در ادامه می خوانیم...

اشعه ماوراء بنفش خورشید اثرات ثابت شده ای بر روی افزایش انواعی از سرطان های پوست  ، تـسـریـع و تـشـدید پـیری ( چروک ) پوست و بـدتـر شــدن بـرخـی از بـیماری های پـوسـتی و ایجاد و تشدید لک صورت و کک و مک دارد. به موادی که بتوانند از نـفـوذ اشعـه ماوراء بـنـفـش به قسمت های عـمقی اپیدرم ( روی پوست ) و درم ( لایه ی زیر پوست ) جـلوگـیری کـنند محـافـظ یا ضـدآفـتاب  می گـویـند. نحـوه ی اثر این ضد آفتاب ها ، جذب یا انعکاس اشعه ماوراء بنفش است و از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلوگیری می کنند.

پس از غوطه ورشدن در آب مجدداً باید از ضدآفتاب استفاده کرد. به دنبال ورزش و فعالیت های بدنی که تعریق بدن سبب پاک شدن ضدآفتاب می گردد باید دفعات استفاده از این فرآورده را افزایش داد.

ضدآفتاب ها دو گونه هستند :

1 - ضدآفـتاب های فـیـزیکی:

که با انعـکاس اشـعه ، از رسیـدن آن به پـوسـت جـلوگـیری می کنند. هـر مانـع فـیـزیکـی کـه این عمل را انجام دهد از این گروه می باشد مانند پمادهای حاوی اکسید زینک ( روی ) و یا کلاه لبه دار و حتی نقاب.

2 - ضدآفتاب های شیمیایی:

این گروه از ضدآفتاب ها از طریق جذب اشعه ، از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلو گیری می کنند .

عـیار محافظتی ضد آفتاب ها : مقـدار جذب اشعه توسط ضدآفتاب را عیار محافظتی آفتاب یا SPF می گویند . هر چه این عـیار بالاتر باشد مقدار جذب اشعه نیز بیشتر می شود. در آب و هوای ایران عـیار محافـظـتی بالاتر از20% نیاز است . هر چه اشعه در ناحیه ای مسـتـقـیم تر بتابد باید عیار را بالاتر انتخاب کنیم . ضد آفتاب های با 15= SPF از حدود 93% از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند و انواع با 30=SPF این محافظت را تا حدود 97% بالا می برند. SPF های بالاتر از این در مجموع مقدار ناچیزی به درصد محافظت اضافه می کنند. در عین حال میزانی که توسط FDA ( اداره ی کل غذا و داروی آمریکا) مورد تأیید قرار گرفته است تا 30% است. هر نوع ضد آفتاب با هر عیاری بیشتر از سه ساعـت روی پوست مؤثر نیست و باید بعد از 3 ساعت تکرار شود. بیشترین مقدار اشعه در فاصله زمانی 10 صبح تا 3 بعد از ظهـر به زمـیـن می رسد. در این فاصـله زمانی از قرار گـرفـتن به طور مستـقـیم در برابر اشعـه آفـتاب اجـتـناب شود. افرادی که پوست  روشن دارند بیشترین صدمه را از اشعـه می گـیرند و نیاز است بیشتر مراقب باشند. در فعالیت های روزمره از قبیل کوهنوردی- شنا - اسکی- فوتبال و ... حتماً از ضدآفتاب استفاده شود.

چگونه ضدآفتاب را به کار ببریم؟

ضدآفتاب باید به تمام نقاط باز بدن ماسیده شود. به خصوص صورت ، گوش ها ، گردن قسمت های فوقانی سینه ، پشت دست ها ، قسمت های بدون موی سر در مردان.

هر نوع ضد آفتاب با هر عیاری بیشتر از سه ساعـت روی پوست مؤثر نیست و باید بعد از 3 ساعت تکرار شود. بیشترین مقدار اشعه در فاصله زمانی 10 صبح تا 3 بعد از ظهـر به زمـیـن می رسد. در این فاصـله زمانی از قرار گـرفـتن به طور مستـقـیم در برابر اشعـه آفـتاب اجـتـناب شود.

پس از غوطه ورشدن در آب مجدداً باید از ضدآفتاب استفاده کرد. به دنبال ورزش و فعالیت های بدنی که تعریق بدن سبب پاک شدن ضدآفتاب می گردد باید دفعات استفاده از این فرآورده را افزایش داد. ایده آل است که حدود 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضدآفتاب استفاده شود تا زمان لازم برای نفوذ ماده به درون لایه کراتینی پوست فراهم باشد.

حفاظت بینی

بینی بیشتر از همه در معرض نور آفتاب  است و خطر بالایی برای ایجاد آسیب های خورشیدی در آن وجود دارد ، پس باید بیشتر به وسیله ی ضد آفتاب محافظت شود.

در کـودکـان  ، از سن 6 ماهـگی به بعـد به راحـتی می توان از ضـدآفـتاب های شیمیایی استفاده کرد. ترکیبات موجود در ضـد آفـتاب می تواند در بعـضی افراد حسـاسـیـت ایـجـاد کـند و بایـد نوع ضدآفتاب در این مواقع عوض شود. افرادی که جوش صورت دارند باید از ضـدآفـتاب هـای فاقد چربی استفاده کنند؛ چون ضدآفتاب های معمولی که چرب می باشند باعث بدتر شدن جوش صورت  می گردند.

توجـه :

استـفـاده از ضد آفتاب ها به معـنی ایـمـنی 100% نـیـست و باید سایر موارد محافظتی را رعایت نمود . استفاده از ضد آفتاب نه تنها اثرات سوء برای پوست ندارد بلکه مفید نیز هست ولی انتخاب نوع و مارک ضدآفتاب و درجه محافظتی برای هر پوستی و منطقه ای بسیار مهم است.

ادامه دارد...

در قسمت بعد به معرفی و راه درمان جوش صورت یا آکنه  می پردازیم.

منبع: اینترنت

گردآوری : بخش اجتماعی تبیان

کارشناس مشاوره پزشکی : دکتر میثم شیرزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.