تبیان، دستیار زندگی
زندگی بخشی حضرت مهدی چه آثار و پیامدهایی بر جهان پیرامون انسان ها می گذارد و با حاکمیت آن چه تحولی در جهان طبیعت رخ می دهد. برای روشن شدن این موضوع کلیک کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار تحقق حیات طیبه

پوستر امام زمان علیه السلام

زندگی بخشی حضرت مهدی  چه آثار و پیامدهایی بر جهان پیرامون انسان ها می گذارد و با حاکمیت آن چه تحولی در جهان طبیعت رخ می دهد.

برای روشن شدن این موضوع لازم است به برخی از آیاتی که در آنها به نوعی رابطه حیات معنوی و مادی انسان ها و تأثیر تقوا و پاکدامنی بر افزایش بهره مندی آدمیان از نعمت های این جهان، اشاره شده است:

1. در نخستین آیه، خداوند متعال به صراحت تمام اعلام می کند که اگر مردم آنچنان که باید ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه می کردند، دروازه های برکت آسمان و زمین بر آنها گشوده می شد:

و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین برایشان می گشودیم ولی تکذیب کردند، پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنها را گرفتیم. (سوره اعراف (7)، آیه 96)

2. در آیه دیگر نیز خداوند پایداری بر راه راست را موجب بهره مندی از آب گوارا دانسته، می فرماید:

و اگر [مردم] در راه راست پایداری ورزند قطعا آب گوارایی بدیشان نوشانیم تا در این باره آنان را بیازماییم و هرکس از یاد پروردگار خود دل بگرداند، وی را به قید عذابی [روز] افزون درآورد. (سوره جن (72)، آیه 17-16)

شایان ذکر است در ذیل این آیه، روایتی از امام محمدباقر (علیه السلام) نقل شده که در آن «استقامت بر ولایت علی بن ابی طالب و جانشینان او» به عنوان مصداق عینی «استقامت بر راه راست» یاد شده است:

یعنی «لو استقاموا علی» ولایه علیّ بن أبی طالب امیرالمؤمنین و الأوصیاء من ولده: و قبلوا طاعتهم فی أمرهم و نهیهم «لأسقیناهم ماءً غدقاً».1

یعنی اگر در راه ولایت علی بن ابی طالب، امیرمؤمنان و اوصیا، از فرزندان او، که بر آنها درود باد، پایداری ورزند و امر و نهی آنان را پذیرا شده و گردن نهند، قطعاً آب گوارایی به آنها نوشانیم.

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: امت من در زمان مهدی از نعمت هایی برخوردار می شوند که هرگز پیش از آن از آنها برخوردار نبوده اند؛ آسمان بر آنها باران پی درپی می فرستد و زمین همه گیاهانش را [برای آنها] می رویاند

3. در سومین آیه، خداوند متعال به نقل از حضرت نوح (علیه السلام) آمرزش خواهی را مایه نزول باران های پی درپی و فراوانی اموال و نعمت های گوناگون معرفی کرده، می فرماید:

امام زمان(عج )

و گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است ]تا [بر شما از آسمان باران پی در پی فرستد و شما را با اموال و پسران یاری کند و برایتان باغ ها قرار دهد و نهرها برای شما پدید آورد.) سوره نوح (71)، آیه 12-10)

با توجه به آیات یاد شده و آیات و روایات فراوان دیگری که در آنها تأکید شده همه نعمت های مادی دنیا برای انسان، به عنوان خلیفه خدا بر زمین، آفریده شده است.2

می توان گفت:با تحولی که در عصر ظهور در جهان جان انسان ها رخ می دهد، درهای زمین و آسمان گشوده شده و آنها با گشاده دستی تمام، همه نعمت های خود را بر آدمیان جاری می کنند؛ یعنی زمانی که انسان از در آشتی با خدای خود بر می آید و رابطه خود را با خدای خود اصلاح می کند، آسمان و زمین، گیاهان و جانوران، آب و خاک، ابر و باد، ماه و خورشید و دیگر مخلوقات خداوند در خدمت این انسان در می آیند و بی هیچ دریغی همه آنچه در توان دارند، به پای او می ریزند.

و این همان مطلبی است که در فرموده پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز بدان تصریح شده است:

امت من در زمان مهدی از نعمت هایی برخوردار می شوند که هرگز پیش از آن از آنها برخوردار نبوده اند؛ آسمان بر آنها باران پی درپی می فرستد و زمین همه گیاهانش را [برای آنها] می رویاند.3

بنابراین شاید بتوان گفت: همه تحولاتی که در عصر ظهور در جهان طبیعت رخ می دهند، همه برکاتی که در این عصر نازل می شوند، همه نعمت هایی که در این دوران بر مردمان عرضه می گردد و سرانجام همه رفاه و آسایش مادی که پس از ظهور رخ می نماید، چیزی جز آثار تحول انسان و نیل او به حیات طیبه، به عنوان مهم ترین فلسفه ظهور نیست.4

گروه دین و اندیشه تبیان


1. کلینی، محمد بن یعقوب، همان، ج 1، ص 220، ح1.

2. ر.ک. آیه 29 از سوره بقره که می فرماید: «هو الذّی خلق لکم ما فی الأرض جمیعاً؛ اوست آن کس که آنچه در زمین است، همه را برای شما آفرید».

3. مجلسی، محمدباقر، همان، ج 51. ص 83؛ یتنعّم أمّتی فی زمن المهدی نعمه لم یتنعّموا قبلها قطّ یرسل السّماء علیهم مدراراً و لا تدع الأرض شیئاً من نباتها إلاّ أخرجته.

4. برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: «انسان و جهان آینده»، گفت و گو با حجتالاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری، موعود، سال هفتم، شماره 41، بهمن و اسفند 1382، سال هشتم، شماره 42، فروردین و اردیبهشت 1384

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.