تبیان، دستیار زندگی
براساس اعلام وزارت کشور ، مؤسسه خیـریه موسـوم به حمـایت از مستمنـدان تبریز بزرگترین تشـکل نیکوکاری و کمک رسانی به نیازمندان ایران است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر بدون متکدی!

براساس اعلام وزارت کشور ، مؤسسه خیـریه موسـوم به " حمـایت از مستمنـدان تبریز " بزرگترین تشـکل نیکوکاری و کمک رسانی به نیازمندان ایران است .

تبریز

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این موسسه را شماری از بـازاریان ، تـجار و کسبه با ایمان تبریز در سال 1351 هجری شمسی در تبریز تاسیس کردند .

هم اکنون حدود هزار و 600 خانواده نیازمند زیرپوشش خدمات مالی ، رفاهی و آموزشی این موسسـه است و علاوه بر آن این موسسه به 10 هزار نفـر از نیازمندان شهر 2 میلیون نفری تبریز کمک های مالـی و آموزشی اعطاء می کند .

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر هـدف از تشـکیل این موسسه را جمع آوری متکدیان در شهر بزرگ تبریز و کمک به نیازمندان واقعی بیان کرد.

خلیل محمدزاده افزود : بزرگترین کار ‌این موسسه که از افراد خوشنام و خیر آذربایجان در داخل و خارج کشور بهره گرفته است شناسایی و جمع آوری متکدیان بوده که در این زمینه موفق بوده است .

او گفت : هم اکنون در میان کلانشهرها و سایر شهرهای ایران به تبریز شهر بدون متکدی گفته می شود و شما در شب و روز حتی نمی توانید یک متکدی در شهر پیدا کنید .

بزرگترین کار ‌این موسسه که از افراد خوشنام و خیر آذربایجان در داخل و خارج کشور بهره گرفته است شناسایی و جمع آوری متکدیان بوده که در این زمینه موفق بوده است

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریزافزود: همه متکدیان با همکاری فرمانداری تبریز و نیروی انتظامی این شهرستان شناسایی و در 38 سال اخیر با تشکیل پرونده نیازمندان واقعی و از کارافتاده شناسایی و برای آنان مقرری تعیین شده است اما افرادی که برای سودجویی بیشتر دست به تکدی گری می زنند به نیروی انتظامی معرفی شده اند و آنان پس از دادن تعهد آزاد شده اند و دیگر به هیچ وجه تکدی گری را پیشه خود نمی کنند .

او با اشاره به برنامه های گسترده موسسه خیریه مستمندان تبریز گفت : هدفمند کردن کمک های مردمی به مستمندان واقعی از موفقیت های این موسسه بوده است بطوریکه با نصب هزار صندوق در مناطق مختلف این کلانشهر ، اعتماد عمومی بیشترین کمک های مردمی به این موسسه سوق داده شده است .

محمدزاده افزود : شماری از تجار و بازرگانان و پزشکان تبریز مقیم آلمان ، انگلیس ، ترکیه بطور منظم و ماهانه کمک های نقدی خود را بصورت دلار و یورو به حساب این موسسه که بصورت هیات امنایی اداره می شود واریز می کنند.

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز، از دادن آمار واقعی کمک های نقدی و غیرنقدی آذربایجانی های مقیم داخل و خارج از کشور خودداری کرد و گفت : این کمک ها بصورت نقدی و غیرنقدی به صدها میلیارد ریال در سال می رسد .

پول

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز گفت :‌ با جمع آوری و هدایت این کمک ها در هر سال بطورمتوسط به 600 خانواده نیازمند جهیزیه اعطاء می شود و روال کار این است که خانواده هایی که در تهیه کل جهیزیه دختران شان مشکل دارند با مراجعه به ساختمان مرکزی هیات مستمندان تبریز فرم های لازم را تکمیل می کنند و به واحد شور و مشورت تسلیم می کنند که تعدادی از هیات امناء پس از بررسی و تحقیقات مخفی لازم خانواده های نیازمند واقعی رابرای دریافت جهیزیه انتخاب می کنند و اعطای جهیزیه هم با حفظ آبروی خانواده و معمولاً بصورت حواله داده می شود .

محمدزاده افزود : حدود هزار و 600 خانواده نیازمند در کلانشهر 2 میلیون تبریزی 150 تا 200 هزار تومان ماهانه مقرری دریافت می کنند .

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز تصریح کرد :‌ واحد اداری موسسه متشکل از نیروهای دلسوز و کاردانی در واقع با تکمیل پرونده برای نیازمندان و تحقیقات کارشناسی به آنان دفترچه صادر می کند.

جلالی یکی دیگر از اعضاء هیات امناء این موسسه هم می گوید :‌ بخش پزشکی این موسسه هم فعال بوده و با همکاری پزشکان بخش خصوصی و اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی روزانه ده ها نفر را مورد طبابت، جراحی و معالجه قرار می دهند .

پورعبداللهی یکی دیگر از اعضاء فعال هیأت خیریه مستمندان تبریز هم می گوید : هم اکنون در انبارهای موسسه هزاران تن کالا ازجمله لوازم خانگی ، برنج ، گوشت ، قند و چای ،آرد و خواربار و حبوبات ذخیره شده و بخشی از کمک ها به مددجویان زیرپوشش این موسسه بصورت غیرنقدی است .

بخشی از نیازمندان واقعی که به فرمانداری مراجعه می کنند به هیات خیریه مستمندان تبریز معرفی می شوند و آنان پـس از بررسی و تشخیص کمک های نقدی و غیرنقدی پرداخت می کنند

او گفت :‌ ده ها پزشک معتمد تبریز با این موسسه همکاری دارند و بـیماران نـیازمند به این پزشکان معرفی می شوند و این پزشکان پس از معاینه درصورت نیاز به عمل جراحی اقدامات لازم را انجام می دهند .

پورعبداللهی گفت : گروه تعمیرات این موسسه هم که تخصصی است پس از تشخیص بازسازی و مرمت منازل نیازمندان مبادرت به تعمیرات اساسی می کنند و هم اکنون ده ها بنا ، کارگر و سایر شغل های ساختمان با این موسسه همکاری دارند .

رئیس روابط عمومی فرمانداری تبریز هم گـفت :‌ بخشی از نیازمندان واقعی که به فرمانداری مراجعه می کنند به هیات خیریه مستمندان تبریز معرفی می شوند و آنان پـس از بررسی و تشخیص کمک های نقدی و غیرنقدی پرداخت می کنند .

جواد آهنگر گفت : ‌هم اکنون80 نفر از بازاریان ، تجار ، کسبه و افراد مومن و خداجوی هیات امناء این موسسه نیکوکاری را تشکیل داده اند که همه آنان شبانه روزی برای بازکردن گرهی از مشکلات نیازمندان جامعه تلاش می کنند .

او گفت : تصمیمات و نحوه کمک رسانی و توزیع کمک های نقدی و غیرنقدی میان خانواده های زیرپوشش با تصویب مجمع عمومی این موسسه عملی می شود .

حبیب الله رحیمی شیخ معاون مشارکت های مردمی و اشتغال موسسات غیردولتی بهزیستی آذربایجان شرقی هم ضمن تمجید از فعالیت های موسسه خیریه مستمندان تبریز گفت : میزان کمک های این موسسه از مجموع فعالیت های نیکوکارانه موسسات رسمی و غیررسمی شمال غرب کشور بیشتر است که این واقعاً‌ ستودنی است که 80 نفر از بازاریان و تجار خوشنام تبریزی حیثیتی موسسه نیکوکاری را بنیان نهادند که تاکنون در کشور مانند چنین موسسه با این حجم فعالیت و کمک رسانی نداریم .

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور