تبیان، دستیار زندگی
روز 5 شنبه 24 تیر ماه تقریبا ساعت 2:30 بعدازظهر، موسسه تبیان. تقریبا همه ی دوستان جمع بودند. بعد از احوالپرسی سوار مینی بوس شدیم. حدود ساعت 3 همه وسایل خودشان را در مینی بوس ها قرار داده بودند و با یک ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته هایی از یک سفر

رصد

جانشین انجمن نجوم، نیما گزارش خود را از شب رصدی چنین نوشته است :

روز 5 شنبه 24 تیر ماه تقریبا ساعت 2:30 بعدازظهر، موسسه تبیان. تقریبا همه ی دوستان جمع بودند. بعد از احوالپرسی سوار مینی بوس شدیم. حدود ساعت 3 همه وسایل خودشان را در مینی بوس ها قرار داده بودند و با یک ساعت تأخیر آماده حرکت شدیم.

ابتدا در مینی بوس ما، برنامه کمی خسته کننده به نظر می رسید. اما کم کم با نزدیک شدن به مقصد و اجرای پانتومیم توسط آقای امام و آقای حمیدیان جوّ حاکم بر مینی بوس تغییر کرد و این بار با خنده و شادی به مسیر خودمان ادامه دادیم.

گویا در برنامه اصلی قرار بود که ما در یکی از مدارس کهک قم شب رصدی را برپا کنیم، اما برنامه کمی تغییر کرد و ما عازم فردو یکی از توابع کهک شدیم که 50 کیلومتر از مکان تعیین شده دورتر بود. بالاخره به مدرسه میرزا کوچک خان واقع در فردو رسیدیم و افراد وسایل و ابزار رصدی خودشان را از مینی بوس ها پیاده کردند و در نماز خانه مدرسه به استراحت پرداختند.

بعد از صرف چای در حیاط مدرسه جمع شدیم تا آقای امام برنامه کلی را برای همه بازگو کنند و دوستان شرکت کننده خودشون را معرفی کنند و با یکدیگر آشنا شوند. اولین برنامه رصدی، پیدا کردن سیاره زهره با چشم غیر مسلح قبل از غروب کامل خورشید بود که افراد یکی پس از دیگری موفق به این امر شدند. بعد از برپایی تلسکوپ و دوربین های دوچشمی به رصد هلال ماه، سیاره زهره، زحل و مریخ پرداختیم. کم کم هوا تاریک شد و افراد زیراندازها را در حیاط پهن کردند.

آسمان به قدری زیبا بود که هر فردی را شگفت زده می کرد. بعد از مشاهده سیارات به دنبال رصد اجرام به عمق آسمان رفتیم و با دوربین دوچشمی با رصد خوشه های m6 و m7 شروع کردیم. هرکس یک جای آسمان را رصد می کرد؛ بعضی به دنبال مشاهده شهاب بودند، بعضی دیگر به دنبال رصد ماهواره و بعضی هم هنوز سیارات را رصد می کردند. برنامه بعدی آموزش صور فلکی آسمان بود که با نشستن زیر سقف آسمان، آقای امام به توضیح اصول اولیه رصد و آموزش صورت های فلکی تابستانی پرداختند.

بعد از پایان توضیحات و آموزش ها برای صرف شام رفتیم، چند دقیقه استراحت کردیم تا اینکه آقای امام و همکارشان خانم مدنی ابزار نمایش اسلاید را آماده کردند و آقای امام با اسلایدهایی که از قبل آماده کرده بودند، به آموزش سیارات منظومه شمسی و اصول نجوم محاسباتی پرداختند. پایان این برنامه به بحث های گوناگون موجودات فرازمینی و .... گذشت. ساعت حدود 2:30 بامداد روز جمعه بود که دوباره به حیاط مدرسه باز گشتیم تا به رصد دیگر اجرام آسمانی بپردازیم. در این زمان سیاره مشتری طلوع کرده بود. ابتدا آن را از داخل تلسکوپ و دوربین دوچشمی رصد کردیم. بعد از این که همه دوستان موفق به رصد آن شدند، تصمیم به رصد اجرام اعماق آسمان گرفتیم و اولین جرمی را که مشاهده کردیم، کهکشان آندرومدا بود. به کمک آقای حمیدیان و دور بین دوچشمی ایشان خوشه های داخل صورت فلکی ذات الکرسی را مشاهده کردیم . با گذشت زمان و طلوع صورت فلکی ثور و خوشه پروین(m45) موفق به رصد این خوشه نیز شدیم.

رصد

طلوع خورشید نزدیک بود و گرگ ها هم به صدا در آمده بودند و زوزه آنها سکوت حاکم بر منطقه را می شکست. بیشتر افراد به خواب رفتند و از مشاهده طلوع زیبای خورشید بر فراز کوه های این منطقه بی نصیب ماندند. حدود ساعت 8 صبح بود که صبحانه خوردیم و کم کم آماده باز گشت به سوی تهران شدیم. با اصرار برخی دوستان که با منطقه آشنا بودند، به سمت منزل حکیم ملاصدرا رفتیم. در آنجا نیز حدود یک ساعت توقف داشتیم تا توضیحاتی را در مورد این فیلسوف گرانقدر بشنویم. بالاخره راهی تهران شدیم و این سفر علمی-سیاحتی را به پایان رساندیم.

و اما بخوانید گزارش ویژه و متفاوت مدیر انجمن نجوم، محاق گرامی

همه چیز را گفتیم، از خوشی ها و ناخوشی ها، از جذابیت هایی که رصد آسمان برایمان داشت و از آلودگی نوری که در کمین رصدمان نشسته بود، از ناملایمتی که در حق ملاصدرا می شود، از آقای امام که مطالب ارزشمندی را در زیر آسمان پرستاره کهک به ما آموختند، از رصد شورانگیز زحل با وضوح بالا و از تاخیر یک ساعته در برنامه، هرچه بود گفتیم ... اما ...

کسی از آقا پیام مهربان نگفت که مسئول تدارکات گروه بود و زحمت شام و صبحانه و چای و ... را کشید. کسی از مدیر مدرسه میرزا کوچک خان نگفت که با ما بسیار همکاری کرد و ما را شرمنده کرد. کسی از آقا بهروز و آقای کوهی، دو راننده باصفای مینی بوس ها نگفت که سروصداهای ما را تحمل کردند و برایمان زردآلو خریدند.

کسی از اهالی فردو نگفت که با صحبت هایمان آرامش شبانه آنها را به هم زدیم، ولی آن ها رصد پرسر و صدای ما را به هم نزدند. کسی از دو پیرمردی که ساعت 6 صبح روز جمعه روی نیمکتی در خیابان نشسته بودند و با تعجب به ما که منتظر طلوع آفتاب بودیم نگاه می کردند، نگفت. کسی از آقا بهروز که جریمه شد، نگفت. کسی از بی ربطی مارافسای و صورت فلکی اش در آسمان نگفت. کسی از عکسی که روی هوا از ما گرفتند، نگفت.

کسی از انگلیسی حرف زدن در مینی بوس که قریب به 2 ساعت طول کشید، نگفت. از این که چقدر انگلیسی صحبت کردیم و هیچ کدام برای این که کم نیاوریم، فارسی صحبت نمی کردیم و الکی سر تکان می دادیم و تمام توانمان را می گذاشتیم تا منظورمان را بیان کنیم.

کسی نگفت چون سه نفر در لحظات آخر ما را کاشتند و شارژر لب تاب و حافظه دوربین را جا گذاشته بودیم، با تاخیر حرکت کردیم.کسی نگفت چرا در راه زیاد می ایستادیم و با تاخیر حرکت می کردیم که مرا هم از بازگو کردنش معاف کنید! کسی از دوستی هایی که آنجا شکل گرفت، نگفت و از جوّ صمیمی که حاکم بود، حرفی زده نشد. کسی از لیزر فوق العاده آقای امام نگفت. از لیزری که 15 کیلومتر برد داشت و اینکه وقتی آن را روی هواپیما گرفتیم به چشم خلبان خورد یا نه!؟ کسی از دردسرهای عکاسی در شب با فلاش نگفت.

کسی از امتحان مدار منطقی شنبه صبح من نگفت و کسی متوجه جزوه گرفتن من از دوستم، قبل از حرکت در مقابل ساختمان تبیان نشد! خیلی از این ها را کسی نگفت. خیلی چیزها را هم من فراموش کردم که بگویم و خیلی چیزها را نیز مجبورم فراموش کنم و نگویم.

به رسم تمامی برنامه ها از دوستانی که انجمن نجوم تبیان را در این برنامه همراهی کردند و اسامی آنان به شرح زیر است، تشکر می کنم.

رصد

مسعود ثنایی / حمیدرضا پورکاظمی / روح الله زارعی / نیما پورجهان / علی اکبر پور جهان / سجاد صدیق / محمد حسین حمیدیان / مریم مقدراتی / صغری غلامی / مژگان حقی / هانیه وفادار / محمد حسین یزدان شناس / الهام گارسچی / محمد مهدی ربیعی فرد / طیبه طباطبایی / سید احسان طباطبایی / محمد علی مستشار نظامی / مرجان مستشار نظامی / فرامرز زرگر یعقوبی / فریدون قنبرنژاد / قهرمان قنبرنژاد / پیام میرزایی / نوشین امینی / علی انصاری / محمد حسین اربابی فر

و در انتها جا دارد که ما نیز از مدیر و جانشین محترم انجمن نجوم و زحمات آنان و نیز تمامی اعضای فعال این انجمن قدردانی نماییم.


تنظیم: واحد امور کاربران سایت تبیان


آلبوم تصویری از شب رصدی انجمن نجوم

تابستانی متفاوت در انجمن ها

آموزش طنز نویسی (2)

بهتر از قبل بشناسیم

کاربران تبیان، آواتار را نقد می کنند