تبیان، دستیار زندگی
دو روز بیشتر تا شروع لیگ دهم باقی نمانده. لیگی که به نظر می‌رسد به دلیل حضور ستاره‌ها و پخش این بازیکنان در تیم‌های مختلف از جذاب‌ترین دوره‌ها باشد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

....و لیگی که شروع می شود

جدال مدعیان برای فتح لیگ دهم

حیدری ، اشجاری

دو روز بیشتر تا شروع لیگ دهم باقی نمانده. لیگی که به نظر می‌رسد به دلیل حضور ستاره‌ها و پخش این بازیکنان در تیم‌های مختلف از جذاب‌ترین دوره‌ها باشد.

اگرچه پس از ناکامی تیم ملی ایران در راه رسیدن به جام جهانی 2010، فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر ایران یکی از کم‌شورترین مسابقات در سال‌های اخیر بود اما با توجه به شوری که برگزاری با شکوه جام جهانی میان جوانان ایرانی و حتی سران فدراسیون فوتبال به وجود آورده، پیش‌بینی می‌شود که امسال لیگ جذابی داشته باشیم. این واقعیت‌ها را بگذارید کنار اینکه فدراسیون فوتبال برنامه دقیق بازی‌ها را تا پایان فصل اعلام کرده وهمین نکته می‌تواند به جذابیت‌ و البته نظم بازی‌ها کمک کند.

اگرچه پیش‌بینی مسابقاتی فرسایشی همچون لیگ برتر که حدود 10 ماه طول می‌کشد، نمی‌تواند کار چندان منطقی باشد اما با توجه به حضور تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات و فعالیت‌شان در این مدت و همچنین سابقه‌شان در سال‌های گذشته می‌توان چند تیم را از حالا نامزد قهرمانی در لیگ برتر دانست. استقلال، پیروزی، سپاهان ، استیل آذین و البته ذوب‌آهن تیم‌هایی هستند که در فاصله دو روز تا شروع بازی‌ها می‌توانند برای خودشان بیشترین شانس را برای رسیدن به قهرمانی قائل باشند.

دیدن لیست دایی نشان می‌دهد که دایی تفکرات ویژه‌ای را برای پیروزی مدل 89 دارد. تیمی که عاقلانه دفاع خواهد کرد و منطقی به ضد حملات و بازی سریع خواهد پرداخت.

در گزارش بخش ورزشی تبیان، سعی شده وضعیت تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات و میزان شانس این تیم‌ها برای کسب عنوان قهرمانی مورد بررسی قرار گیرد. البته با توجه به اینکه ذوب‌آهن همچون تمامی این سال‌ها کمترین خروجی و ورودی را در بین بازیکنانش داشته، این گزارش تنها شامل بررسی وضعیت تیم‌های پیروزی، استقلال، سپاهان و استیل آذین می‌شود:

دایی و کاشانی

* پیروزی و دورانی جدید

دو فصل پیش که افشین قطبی سرمربی پیروزی شد، حمید استیلی وظیفه بستن تیم را بر عهده داشت و همین مساله و اختلاف سلیقه‌ای که بین این دو به وجود آمد، سبب شد که در اواخر فصل این اختلاف برای پیروزی دردسرهایی را به و جود بیاورد.این اتفاق تلخ، برای حبیب کاشانی یک تجربه با ارزش شد. او در فصلی که قصد داشت علی دایی را به عنوان سرمربی پیروزی انتخاب کند، با او قراردادی یک سال و نیمه بست و این یعنی که دایی بر خلاف قطبی وظیفه بستن تیم‌اش را هم بر عهده دارد.

مهمترین ورودی‌های این فصل پیروزی محمد نوری، امیرحسین فشنگچی، غلامررضا رضایی، رضا نورمحمدی، هروه اوسال، مازیار زارع و رحمان احمدی هستند و شاید مهمترین خروجی پیروزی محسن خلیلی باشد. البته می‌شود میثاق معمارزاده و عادل کلاه‌کج را هم دیگر خروجی‌های مهم پیروزی در این فصل دانست. دیدن این لیست نشان می‌دهد که دایی تفکرات ویژه‌ای را برای پیروزی مدل 89 دارد. تیمی که عاقلانه دفاع خواهد کرد و منطقی به ضد حملات و بازی سریع خواهد پرداخت.

در فوتبال حرفه‌ای ایران تا به حال نشده که یک تیم دو دفعه پشت‌سر قهرمان لیگ شود. شاید سپاهان این فصل دنبال شکستن این طلسم باشد. هدفی که با یارگیری سپاهانی ها به نظر آسان می‌آید.

* استقلال و فوتبال برزیلی

درباره پرویز مظلومی می‌گویند که فوتبال تیم‌های او شباهت زیادی با فوتبال آبادانی- برزیلی دارند. مظلومی آبادنی‌الاصل سرانجام امسال به رویایش رسید و سکان هدایت استقلال تهران را بر عهده گرفت و با حضور مظلومی روی نیمکت استقلال، آبی‌پوشان تهرانی برای هواداران این تیم دیدنی خواهد بود.

جانواریو و خسرو حیدری

مهمترین اتفاقی که فصل جدید در استقلال رخ داد، جدایی خسرو حیدری و فابیو جانواریو بود. دو بازیکنی که بیشترین تاثیر را در قهرمانی استقلال در لیگ هشتم و نتایج این تیم در لیگ نهم داشتند. به هر حال رفتن این دو بازیکن به تیم رقیب سپاهان، خللی را برای آبی‌پوشان ایجاد می‌کند. اگر رفتن سیاوش اکبرپور و حسین کاظمی را هم به خروجی‌های استقلال اضافه کنید، به علی فتح‌الله‌زاده حق می‌دهید که بگوید "هواداران انتظارشان از استقلال را کم کنند". با این وجود اضافه شدن جواد شیرزاد، ایمان مبعلی، میلاد میداوودی، فرزاد آشوبی، فیلیپ آلوز، آندره لوییس و دوس‌سانتوس نگرانی‌های پرویز مظلومی و صد البته هواداران آبی را به حداقل رسانده است.

اگرچه فتح‌الله‌زاده می‌گوید تیم‌اش امسال به دنبال قهرمانی نیست اما شاید رسیدن به عنوان قهرمانی با چنین ترکیبی خواسته نامعقولی از آبی‌ها نباشد.

مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، فریدون زندی، مهرزاد معدنچی، محسن خلیلی، سوشا مکانی، میلاد زنیدپور و چند بازیکن دیگر ترکیبی ایده‌ال را برای لومیسا تومباکوویچ صرب ایجاد کرده است اما آیا حضور ستاره‌ها تضمین موفقیت یک تیم هم هست؟

* سپاهان و تکرار قهرمانی

در فوتبال حرفه‌ای ایران تا به حال نشده که یک تیم دو دفعه پشت‌سر قهرمان لیگ شود. شاید سپاهان این فصل دنبال شکستن این طلسم باشد. هدفی که با یارگیری سپاهانی ها به نظر آسان می‌آید. حضور خسرو حیدری و فابیو جانواریو به خودی خود می‌تواند برای یک تیم کافی باشد.

رحمتی و سید جلال  حسینی

حالا به مجموعه سپاهان جواد کاظمیان، رضا عنایتی، هاشم بیگ‌زاده و رضا ناصحی هم اضافه شده و این بازیکنان به همراه قدیمی‌ها ترکیبی در این تیم ایجاد کرده که امیر قلعه‌نویی را به شکستن طلسم فوتبال ایران خوش‌بین کرده است. سپاهان توانسته به هر قیمتی جلوی خروج بازیکنان گرانقیمتی همچون مهدی رحمتی، جلال حسینی و هادی عقیلی را بگیرد و حضور حیدری در سپاهان یک معنی بیشتر نمی‌تواند داشته باشد و این یعنی که قلعه‌نویی می‌خواهد سیستم دلخواهش را در این فصل اجرا کند. سیستمی که اجازه می‌دهد قلعه‌نویی با سه دفاع، پنج هافبک و دو مهاجم بازی کند. خیلی‌ها می‌گویند مهمترین مشکل مربیان تیم‌های قهرمان، ریزش انگیزه بازیکنان است.

قلعه‌نویی هم مدعی است که یک مربی- روانشناس است. اگر این طور باشد، شانس تیم قلعه‌نویی برای تکرار قهرمانی زیاد است. این طور نیست؟

* استیل آذین و یک دنیا پر از ستاره

مصطفی آجرلو مدیرعامل باشگاه استیل آذین در نخستین نشست مطبوعاتی باشگاهش گفت که می‌خواهد با الگوگیری از رئال مادرید برای تیم اصلی‌اش از ستاره‌های فوتبال ایران استفاده کند. البته اگر او این را هم نمی‌گفت با بازیکنانی که استیل آذین در فصل نقل و انتقالات گرفته می‌شد حدس زد که بنفش‌پوشان تهرانی، سفیدپوشان مادریدی را الگوی خودشان قرار داده‌اند.

استیل آذین تیمی پر ستاره

نگاهی به لیست استیل آذین برای حضور در لیگ دهم بیندازید. می‌شود با اطمینان گفت که حداقل 80 درصد این تیم از بازیکنانی تشکیل شده که یا ستاره فعلی فوتبال ایران‌اند یا در گذشته چنین لقبی پیش از اسم‌شان داشته‌اند.

مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، فریدون زندی، مهرزاد معدنچی، محسن خلیلی، سوشا مکانی، میلاد زنیدپور و چند بازیکن دیگر ترکیبی ایده‌ال را برای لومیسا تومباکوویچ صرب ایجاد کرده است اما آیا حضور ستاره‌ها تضمین موفقیت یک تیم هم هست؟

حتما اگر این طور بود سال قبل رئال مادرید پرستاره برابر بارسلونای یک دست، قافیه را نمی‌باخت و قهرمان لالیگا می‌شد.

البته نمی‌توان این ناکامی رئال را به استیل آذین هم تعمیم داد اما لااقل تومباکوویچ باید مربی بزرگی باشد که بتواند جلوی اختلاف ستاره ها را بگیرد.

محسن معتمدکیاگروه ورزش تبیان