تبیان، دستیار زندگی
ستاره شناسان توانستند برای نخستین بار با استفاده از چند ابزار قدرتمند در محدوده ی آسمان نیمکره جنوبی لحظه تولد ستاره IRAS 13481-6124 را از میان یک دیسک عظیم محتوی گاز و گردوغبار آشکار کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد یکسان ستارگان

ستاره ی درخشان iras 13481-6124 (سمت چپ بالا) که جرمی در حدود 20 برابر خورشید دارد

ستاره شناسان توانستند برای نخستین بار با استفاده از چند ابزار قدرتمند از جمله تلسکوپ فضایی اسپیتزر، تلسکوپ زیرمیلیمتری آپکس و سه دستگاه تداخل سنج تلسکوپ VLT واقع در شیلی و ترکیب آنها با دستگاه آمبر، در محدوده ی آسمان نیمکره جنوبی لحظه ی تولد ستاره  IRAS 13481-6124 را از میان یک دیسک عظیم محتوی گاز و گرد و غبار آشکار کنند.

این ستاره ی عظیم با جرمی در حدود 20 برابر جرم خورشید در فاصله ی 10 هزار سال نوری از ما در صورت فلکی قنطورس قرار گرفته است.

دیسک های عظیم ستاره ای تاکنون تنها به عنوان یک عنصر سازنده در فرآیند تشکیل ستارگان کم جرم از جمله خورشید به شمار می رفتند که اکنون با مشاهدات و بررسی های انجام شده در این پروژه ثابت شد که این دیسک ها نه تنها در تولد ستارگانی با جرم کوچک و حتی متوسط، بلکه در زایش ستارگانی با جرم عظیم (ده ها برابر بزرگتر از خورشید) نیز نقش دارند.

محققان این پروژه می گویند: رصدهای پی در پی ما در آسمان جنوبی، در منطقه ی صورت فلکی قنطورس وجود یک دیسک دایره ای شکل را به دور ابرستاره ای عظیم آشکار کرد.

آنها اظهار كردند: تا پیش از این وجود این دیسک ها تنها برای ستارگان کوچک و کم جرم تصور می شد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر وجود آنها به دور ستارگان پرجرم در دست نبود که درحال حاضر با ثبت این تصاویر تایید شد که تولد ستارگان بزرگ نیز به این ابر دیسک های چرخان وابسته است. در حقیقت وجود این دیسک ها یک شرط لازم برای زایش ستارگان می باشد، چراکه منطقه ی منظومه ی سیاراتی که به دور ستاره ی مادر می گردند را می سازد.

تصویر هنرمندانه از یک دیسک ستاره ساز که سبب تولد ستاره ای عظیم در مرکز می شود

به یاد داشته باشید، تنها ستاره ی منظومه ی ما، خورشید، حدود 4.5 میلیارد سال پیش، از چنین دیسک عظیم و فشرده ای شکل گرفت که به مرور زمان سیارات کنونی منظومه شمسی را نیز بوجود آورد.

جالب اینجاست، وضوح تصاویر بدست آمده حدود 4.2 میلی ثانیه قوسی می باشد که این معادل تصویری است که یک تلسکوپ قدرتمند با قطر آینه ای بیش از 85 متر تهیه می کند.

به نقل از: nojumnews.com

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر