تبیان، دستیار زندگی
یادت باشد كه خداوند همیشه در توبه و بازگشت را باز گذاشته است. یادت باشد كه هر چقدر گناه تو بیشتر باشد، لطف و كرم خدا بیشتر است. یادت باشد كه اگر هر دری به رویت بسته باشد، آغوش رحمت الهی به رویت همیشه باز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه توبه و بالن شدن!

توبه

تا حالا به یك بالن نگاه كردی؟... كه وقتی پر از هوا می‌شود، سبك می‌شود و دیگر روی زمین بند نمی‌شود؛ انگاری دیگر دلش نمی‌خواهد روی زمین بماند، می‌خواهد اوج بگیرد و بالا برود ... .

به گردش زمین دور خورشید فكر كردی؟... كه اگر زمین بخواهد از نور خورشید كه همیشه سخاوتمندانه  نورافشانی می‌كند، بهره ببرد؛ باید خودش را در وضعیتی قرار بدهد كه بتواند از نور آن استفاده كند ... .

وجود خودت را چه؟ با دقت نگاه كرده‌ای؟ ... كه اگر بخواهی به خدا نزدیك شوی و از رحمت واسعه‌اش بهره بگیری، باید خودت را در وضعیتی قرار بدهی كه بتوانی از آن بهره‌مند شوی ... و اگر از گناهانت توبه كنی، از آلودگی‌ها توبه كنی و خودت را در وضعیتی قرار دهی كه به خدا نزدیك شوی، مثل آن بالن، سبك می‌شوی و دیگر دلت نمی‌خواهد روی زمین بمانی، می‌خواهی اوج بگیری و بالا بروی ... .

یادت باشد كه توبه، یك روزنه امید است؛ دریچه‌ای گشوده به رحمت الهی و نقبی به جهان روشنایی و امیدواری.

یادت باشد كه خداوند همیشه در توبه و بازگشت را باز گذاشته است.

اگر بخواهی به خدا نزدیك شوی و از رحمت واسعه‌اش بهره بگیری، باید خودت را در وضعیتی قرار بدهی كه بتوانی از آن بهره‌مند شوی ... و اگر از گناهانت توبه كنی، از آلودگی‌ها توبه كنی و خودت را در وضعیتی قرار دهی كه به خدا نزدیك شوی، مثل آن بالن، سبك می‌شوی و دیگر دلت نمی‌خواهد روی زمین بمانی، می‌خواهی اوج بگیری و بالا بروی ... .

یادت باشد كه هر چقدر گناه تو بیشتر باشد، لطف و كرم خدا بیشتر است.

یادت باشد كه اگر هر دری به رویت بسته باشد، آغوش رحمت الهی به رویت همیشه باز است.

یادت باشد، وقتی تو از خدا رو برمی‌گردانی، خدا به تو رو می‌آورد؛ تو را به عفو خودش می‌خواند و در دریای احسانش غرق می‌كند، اما تو چه؟ ... تو باز از او رو بر می‌گردانی و سراغ دیگری می‌روی؛ از او رو بر می‌گردانی كه بزرگوار و نیرومند است؛ تو، تو كه ناتوانی ... از خودت پرسیدی كه چه چیزی تو را بر نافرمانی گستاخ می‌كند؟ در حالی كه همیشه در سایه رحمت و حمایت خدا به سر بردی و او پرده‌پوشی كرده از گناهانت و گستاخی‌هایت ... تو از لطف و رحمتش برخورداری و او حتی به اندازه چشم بر هم ‌زدنی، این لطف و رحمت را از تو دریغ نكرده و آبرویت را نبرده است 1 ... .

یادت باشد كه حتی وقتی گناهانت آن‌قدر زیاد می‌شود كه انتقام و عذاب الهی بر سرت فرود می‌آید و نعمت‌ها از تو سلب می‌شود، اگر با نیتی صادقانه و اشتیاقی قلبی به درگاهش رو بیاوری، باز هم خدا نعمت‌های از دست رفته را بر می‌گرداند و تباهی كارت را اصلاح می‌كند 2... .

یادت باشد كه لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنّ اللّهَ یَغْفِرُ الذّنُوبَ جَمیعًا.3

زهرا رضاییان، گروه دین و اندیشه تبیان


1 . ر.ك؛ نهج‌البلاغه، خطبة 223.

2 . ر.ك؛ همان، خطبة 178.

3 . زمر (39) : 53.