تبیان، دستیار زندگی
دكتر شریف: هیچ تیمی از آزمایش معاف نخواهد بود هدف محو كامل دوپینگ در فوتبال است مشكلی از نظر كیت‌ نمونه‌گیری نداریم رییس كمیته‌ی مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال در مورد برنامه‌های این كمیته در سال جاری اظهار كرد: برنامه زما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمایشات پرحجم دوپینگ در لیگ پنجم

دكتر شریف: هیچ تیمی از آزمایش معاف نخواهد بود
هدف محو كامل دوپینگ در فوتبال است
مشكلی از نظر كیت‌ نمونه‌گیری نداریم


رییس كمیته‌ی مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال در مورد برنامه‌های این كمیته در سال جاری اظهار كرد: برنامه زمانبندی شده‌ای را تهیه و بر طبق آن آیین نامه‌ای را در مورد مبارزه با دوپینگ تدوین كرده‌ایم و در اختیار باشگاه‌های فوتبال قرار دادیم، ضمن آن كه از برگزاری دوره‌های آموزشی نیز غافل نیستیم.

دكتر محمدرضا شریف در گفت‌وگو با (ایسنا) افزود: در فصل جاری لیگ برتر بیشترین حجم نمونه‌گیری را خواهیم داشت و در كنار آن بحث آموزش را به بالاترین سطح می‌رسانیم، چرا كه باید با پدیده‌ی ارتكاب ناآگاهانه به دوپینگ جدی‌تر برخورد شود. ورزشكارانی هستند كه به دلیل نبود آموزش و عدم اطلاع اطرافیانشان از مواد نیروزا، دوپینگی اعلام می‌شوند، اما هدف كمیته‌ی دوپینگ فدراسیون بالا بردن نمونه‌های مثبت نیست بلكه قصد ما پاكسازی و محو كامل دوپینگ از فوتبال است و این كار نیاز به آموزش جدی‌تری دارد.

دكتر شریف خاطر نشان كرد: مخاطبین آموزش این كمیته، گروه بازیكنان، گروه پزشكی تیم‌های فوتبال شامل پزشكان و فیزیوتراپ‌ها، گروه مربیان و مدیران باشگاه‌ها هستند كه هر كدام از این گروه‌ها می‌توانند در مبارزه با دوپینگ به بهترین نحو یاری رسان باشند. زمانی كه گروه پزشكی و بازیكنان تیم‌ها از اطلاعات فنی آگاه شوند، بدون مشكل در تست دوپینگ شركت می‌كنند و از احتمال مثبت اعلام شدن نمونه به دلیل استفاده‌ی ناآگاهانه مواد نیروزا نیز فاصله می‌گیرند.

شریف با اشاره به نقش مهم مدیران باشگاه‌ها در برخورد با این پدیده تصریح كرد: مدیریت كلان یك مجموعه در كنار پرداختن به مسایل فنی باید از آلوده شدن آن مجموعه نیز جلوگیری كند، زمانی كه مدیر یك باشگاه در رفتار و خلق و خوی بازیكنان تیمش تغییر احساس می‌كند باید متوجه باشد كه ممكن است این دگرگونی به دلیل مصرف داروی نیروزا به وجود آمده و یا این كه مدیر باید بداند كه چگونه راه ورود افراد سودجو به باشگاه را سد كند و باشگاه‌ها را به بهترین شكل هدایت كند.

وی افزود: مدیر باشگاه نتیجه‌گرا سبب می‌شود تا بازیكنان و مربیان به دلیل استرس موجود برای كسب نتیجه دست به هر اقدامی بزنند حال آنكه یك مدیر توانمند ابعاد معنوی را نیز در نظر می‌گیرد و برای موفقیت به تقویت امكانات و نیروی انسانی می‌پردازد.

مسوول كمیته‌ی دوپینگ فدراسیون فوتبال در ادامه‌ی گفت‌وگو با ایسنا از آغاز نمونه‌گیری كنترل دوپینگ پر حجم در لیگ پنجم خبر داد و اظهار كرد: هیچ تیمی از آزمایش معاف نخواهد بود و نیروهای این كمیته در بیشتر مواقع به صورت اعلام نشده با حضور در ورزشگاه‌ها از بازیكنان تست دوپینگ به عمل می‌آورند.

وی افزود: امیدواریم هیچ نمونه‌ی مثبتی به دست نیاوریم چرا كه هدف ما جرم یابی نیست بلكه پاكسازی ورزش فوتبال از پدیده‌ی شوم دوپینگ است.

شریف در ادامه تصریح كرد: مطابق آیین نامه كنترل دوپینگ، نوع تست گیری به صورت قرعه‌كشی است اما این موضوع مانع نمی‌شود كه پزشكان مسوول تست نتوانند از بازیكنان دیگر نیز آزمایش دوپینگ بگیرند، ضمن آن كه بحثی تحت عنوان كنترل دوپینگ هدفمند وجود دارد، در صورتی كه یك مجموعه از تیم مشكوك به دوپینگ باشند كلیه‌ی نفرات آن تیم مورد نمونه‌گیری هدفمند قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان كرد: تیم كنترل دوپینگ حاضر در ورزشگاه‌ها با قوانین و شیوه‌ی كاری‌شان آشنایی كامل دارند آنها برای انجام آزمایش به هیچ عنوان با مربیان و بازیكنان وارد درگیری كلامی و تنش نخواهند شد و تنها با لحن آموزشی آنها را دعوت به شركت در نمونه‌گیری می‌كنند.

مسوول كمیته‌ی مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال همچنین با اشاره به وجود تجهیزات و امكانات كامل برای انجام آزمایشات دوپینگ افزود: پس از بخشنامه‌ی فیفا، سازمان تربیت بدنی مسوولیت اجرایی مبارزه با دوپینگ در رشته‌ی فوتبال را به فدراسیون و این كمیته كه به صورت كاملا مستقل فعالیت می‌كند واگذار كرد و در حال حاضر نیز هیچ مشكلی از نظر مالی و یا كیت‌های نمونه‌گیری در فدراسیون فوتبال وجود ندارد و در ادامه مسیر نیز در صورتی كه احساس كنیم به تجهیزات بیشتری نیاز داریم از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ كمك خواهیم گرفت.

شریف خاطر نشان كرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته میان فدراسیون فوتبال با سازمان‌های متصل به سازمان تربیت بدنی از جمله ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشكی هر زمان كه فدراسیون فوتبال احساس نیاز كرده و آ نرا اطلاع دهد این نهادها به فدراسیون كمك خواهند كرد البته خواسته‌ی ما این است كه پیش قدمی یا اصراری برای كمك نباشد و برای هر گونه فعالیتی در حوزه‌ی دوپینگ در فوتبال با فدراسیون هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: در نامه‌ی قدمی به دادكان تمامی خطوط وظایف این كمیته مشخص شده است تا از هر گونه موازی كاری جلوگیری شود و تمامی مراحل شامل مبارزه با دوپینگ، آموزش كنترل، نمونه‌گیری و دریافت نمونه در فدراسیون فوتبال انجام می‌شود.

شریف افزود: آزمایش دوپینگ در تیم‌های ملی و تیم‌های پایه‌ای نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا تیم‌های سالمی را به مسابقات بین‌المللی اعزام كنیم