تبیان، دستیار زندگی
ت نمى شوند؛ حتى على كریمى! معاونت فرهنگى فدراسیون فوتبال هفته گذشته با تنظیم یك منشور اخلاقى براى بازیكنان لیگ و انتشار آن به صورت یك بیانیه، سرو صداى زیادى در مطبوعات و رسانه ها به پا كرد. بحث به جایى كشید كه حتى ممكن است در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنگوى فدراسیون فوتبال:

بازیكنانى كه ظاهر مناسب ندارند
به تیم ملى دعوت نمى شوند؛ حتى على كریمى!


معاونت فرهنگى فدراسیون فوتبال هفته گذشته با تنظیم یك منشور اخلاقى براى بازیكنان لیگ و انتشار آن به صورت یك بیانیه، سرو صداى زیادى در مطبوعات و رسانه ها به پا كرد. بحث به جایى كشید كه حتى ممكن است در ادامه از حضور برخى ستارها در لیگ برتر جلوگیرى شود.

اما غلامحسین زمان آبادى مشاور عالى و سخنگوى فدراسیون فوتبال در این باره نظر دیگرى دارد!

واقعاً از حضور بازیكنانى كه موهاى بلند دارند و از تل استفادهمى كنند، جلوگیرى مى شود؟

فدراسیون فوتبال مشكلات زیادى دارد. ما باید اول تعریف كنیم كه آیا رسیدگى به این مسائل برعهده فدراسیون فوتبال است یا نه ...

اما معاونت فرهنگى فدراسیون این بیانیه را تنظیم كرده است!

ما نمى توانیم این كار را انجام دهیم، كار ما فوتبال است و ربطى بهاین گونه مسائل ندارد. ما در این بیانیه تنها متذكر شدیم كه بازیكنان حد و حدود خودشان را بدانند و حركات و رفتار نامناسب از خود بروز ندهند.

اگر بازیكنى با آرایش نامناسب وارد زمین شود، چطور؟

<ببینید! ما در یك كشور اسلامى زندگى مى كنیم و به تبع ورزش نیز از این مقوله جدا نیست. زمانى كه احساس كنیم یك بازیكن با چهره كاملاً متفاوت از خواسته هاى اسلامى كه با عرف جامعه همسو نیست در زمین حاضر شود و حركات و رفتارى دور از شأن یك ورزشكار ایرانى داشته باشد، از حضور او در تیم ملى و لیگ برتر جلوگیرى مى كنیم.

على كریمى هم موهاى بلندى دارد و چون در بایرن توپ مى زند ممكن است فرهنگ اروپایى روى او تأثیر بگذارد؟

اگر احساس كنیم على كریمى چهره اش طورى است كه كاملاً فرهنگ غربى را جا مى اندازد به راحتى از اومى گذریم. بازیكن ملى ابعاد مختلفى دارد. اگر فردى باشد كه با رفتار خود براى تیم ملى مشكل سازى كند، حتى اگر ستاره باشد، دعوتش نمى كنیم. همانطور كه بسیارى از ستارهاى لیگ برتر را به تیم ملى دعوت نمى كنیم!

اما در اسلام به آراسته بودن و زیبا بودن چهره توصیه زیادى شده است.

اسلام به مرتب بودن اشاره كرده است. زمانى كه لوازم آرایش كه براى استفاده خانمها است در ساك ورزشى فوتبالیستها پیدا مى شود، آیا صحیح است او را به تیم ملى دعوت كرد؟! اتفاقاً در اسلام موهاى بلند و رنگ كردن خضاب توصیه شده است، مهمترین بحث نیت عمل فرد است. باید مشخص شود كه فرد با چه نیتى چهره خود را تغییر مى دهد.

در چنین شرایطى كه تیم ملى به جام جهانى صعود كرده است، فكرنمى كنید اینگونه حاشیه سازى ها منطقى نیست.

نه!

زمانى كه یك بازیكن احساس كند از سوى فدراسیون با او برخوردمى شود، قطعاً روحیه و انگیزه خود را براى بازى كردن از دست مى دهد.

ببینید! ما با بازیكنان برخورد نمى كنیم بلكه به صورت امر به معروف و نهى از منكر وارد مى شویم. یعنى با هماهنگى هایى كه با معاونت فرهنگى باشگاه ها شده، به صورت یك برنامه دراز مدت این حركت را در جامعه فوتبال پیاده مى كنیم.

و حتى بازیكنى به دلیل داشتن موهاى بلند به تیم ملى دعوتنمى شود!

ما نگفتیم كه مو بلندها به تیم ملى دعوت نمى شوند، بازیكنانى را كه چهره آنها با عرف جامعه همسو نیست به تیم ملى دعوت نمى كنیم.

اما خواسته جامعه این است كه تیم ملى كشورشان به جایگاهى از فوتبال در دنیا برسد كه به قدرت فوتبال خود افتخار كنند؟

نمى شود یك جامعه را فداى فوتبال كرد. زمانى كه یك بازیكن با چهره كاملاً متفاوت از خواسته هاى اسلام، الگوى جوانان و نوجوانان مى شود، قطعاً جامعه را متزلزل مى كند و در فرهنگ این ملت تأثیر منفى مى گذارد. مانمى خواهیم جامعه فداى فوتبال شود.

در ارتباط با برنامه دراز مدتى كه براى فرهنگ سازى در پیش گرفته اید، كمى توضیح دهید.

مردم جامعه ما یكسرى آرمان ها و ارزشهایى را دارند و توقع آنها بر این است كه فوتبالیست ها و در مجموع ورزشكاران كشور با خواسته هاى آنها حركت كنند. با مسؤولان و معاونت فرهنگى باشگاه ها رایزنى هایى را انجام داده ایم تا آنها بازیكنان خود را توجیه كنند. به نوعى تلاش مى كنیم تا فدراسیون و باشگاه هاى كشور به یك فهم مشترك از فرهنگ برسیم.

كمى بیشتر توضیح دهید.

ما به دنبال این هستیم كه یك فرهنگ حرفه اى فوتبال با ارزشهاى اعتقادى كه مختص به جامعه خودمان است بر ورزش فوتبال حاكم شود و به نوعى از طریق فوتبال مى خواهیم ارزشهاى اعتقادى را در جامعه حاكم كنیم.

و حرف آخر؟

زمانى كه فدراسیون فوتبال با باشگاه ها و رسانه ها به یك فهم مشترك از فرهنگ رسید مى توانیم مدعى یك ورزش حرفه اى باشیم.