تبیان، دستیار زندگی
از ویژگی‌های بارز جهان امروز، سرعت است. دنیا هر چه جلوتر می‌رود، چرخ‌هایش با سرعت بیشتری می‌چرخد. تصور اینکه در این دنیای امروزی، کارها با همان وسایل کم سرعت دیروز انجام بگیرد سخت است؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بپا جا نمونی

سرعت

پایه‌ موفقیت چیست؟ استعداد؟ پشتکار؟ خانواده؟ سرمایه؟ تحصیلات؟ همه اینها مهم است اما در دنیای امروز فاکتور دیگری هم تعیین‌کننده است: سرعت!...

از ویژگی‌های بارز جهان امروز، سرعت است. دنیا هر چه جلوتر می‌رود، چرخ‌هایش با سرعت بیشتری می‌چرخد. تصور اینکه در این دنیای امروزی، کارها با همان وسایل کم سرعت دیروز انجام بگیرد سخت است؛ مثلا فکر کنید فردا صبح که از خواب بیدار می‌شوید، نه تلفن باشد، نه اینترنت و نه ماشین؛ شما آن‌وقت چه احساسی پیدا می‌کنید؟

سرعت یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتورهای موفقیت در کار است. شرکت‌هایی که سرعت بیشتری در سرویس‌دهی، فروش، پرداخت، حمل و نقل و ... دارند به هدف‌شان نزدیک‌ترند. آنها درصد موفقیت بالاتری دارند. چگونه چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ نگاهی به مثال‌هایی که در ادامه می‌آید، بیندازید:

شما می‌خواهید سرویس مبلمانی برای خانه‌تان تهیه کنید. یکی از فروشگاه‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید دقیقا کالای موردنظر را دارد. شما وارد بحث خرید می‌شوید، در حالی که کاملا موافق با خرید کالایی هستید که آنها دارند. فروشنده می‌گوید: «ما می‌توانیم ظرف دو ماه این مبلمان را به شما تحویل بدهیم.» شما فکر می‌کنید دو ماه زمان زیادی است و فرصتی می‌خواهید برای فکر کردن. از فروشگاه‌ بیرون می‌زنید و سرکی به جاهای دیگر می‌کشید. یک مبلمان دیگر هم توجه شما را جلب می‌کند، اما آنچه در فروشگاه اول دیده بودید کاملا مطابق با خواسته شما بود، با این حال وارد صحبت با فروشنده می‌شوید و او به شما می‌گوید که می‌تواند تا فردا این مبلمان را به شما تحویل دهد. شما اولش دو‌دل می‌شوید؛ بعدش نگاهی دوباره می‌اندازید، می‌بینید قیمت کمی بالاتراست و حتی جنس هم به پای آنچه در فروشگاه قبلی دیده بودید نمی‌رسد اما دو ماه دیگر کجا و فردا کجا؟ شما به احتمال زیاد، همان‌جا خریدتان را می‌کنید چون زمان زیادی ندارید.

درست است که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است اما گاهی وقت‌ها تا به خودتان بیایید و تورتان را در آب بیندازید، می‌بینید همه ماهی‌ها را برده‌اند و دیگر چیزی برای شما نمانده است!

در بسیاری از موارد زندگی، سرعت به عنوان فاکتوری مهم‌تر از مرغوبیت و قیمت عمل می‌کند. حتی در موارد خیلی ساده هم این اتفاق می‌افتد. نه تنها در خرید با شتاب مواجه می‌شویم که در دنیای امروز، بیشتر مردم به دنبال مکان‌هایی هستند که سرویس‌های سریعی را ارائه بدهند؛ مثلا شما با شرکتی تماس می‌گیرید و می‌پرسید: «شما می‌توانید کسی را برای تعمیر آسانسور بفرستید؟»

منشی که تلفن شما را جواب داده می‌گوید: «برای فردا کسی را می‌فرستم» و شما تلفن را قطع می‌کنید و احتمالا شماره جای دیگری را می‌گیرید که زودتر به‌تان سرویس بدهد.

شما به خاطر همین ‌گونه جواب‌ها گاهی پزشک‌تان را عوض کرده‌اید؛ چون زمان برای شما اهمیت دارد و آنها سرعت عمل کافی را در ارایه خدمات به شما نداشته‌اند. ملاحظه این نکته از سوی ارائه‌کنندگان خدمات گاه شما را به یک مشتری ثابت تبدیل می‌کند. شرکت‌هایی که وقت زیادی برای اخذ یک تصمیم صرف می‌کنند معمولا به مرور دچار رکود می‌شوند. مدیرانی که برای حل مشکلات‌شان زمان زیادی می‌خواهند خیلی از فرصت‌های ارزشمند را از دست می‌دهند. کارمندانی که پروژه‌های کاری‌شان را به موقع تحویل نمی‌دهند به زودی حذف می‌شوند و جای‌شان را به دیگران می‌دهند. دیگرانی که تعدادشان این روزها خیلی هم زیاد شده است! در عوض، کمپانی‌هایی که می‌توانند با سرعت بیشتری کالا تولید کنند و خدمات ارایه بدهند خیلی موفق‌تر خواهند بود.

شما در حال کشتن عزیزترین دارایی‌تان هستید: زمان!

خیلی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب در عصر جدید با ورشکستگی و سود کم مواجه شد‌ه‌اند چون نتوانسته‌اند به روز شوند و دنیای کتاب‌های اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی، آنها را شکست داده است؛ در صورتی که با کمی سرعت عمل به خرج دادن می‌توانستند نه تنها هزینه پست و سفارش کتاب را پایین بیاورند؛ بلکه سود زیادی را هم عاید خودشان کنند. ولی آنها عقب ماندند و دنیا با سرعت به حرکت رو به جلوی خودش ادامه داده و می‌دهد!

از خودتان سوال کنید

حالا به این سوال‌ها فکر کنید: سرعت شما در زندگی شخصی‌تان چگونه است؟ در روابط‌تان؟ تحصیلات‌تان؟ پرداخت وام‌ها؟ وقتی که متوقف می‌شوید و روز به روز کارهای‌تان روی هم انباشته می‌شود، باید بترسید و البته بعدش باید دنبال راه چاره باشید؛ چون شما در حال کشتن عزیزترین دارایی‌تان هستید: زمان! شما با این کار موفقیت‌تان را به عقب می‌اندازید. دو ترم از پایان تحصیلات‌تان در دانشگاه گذشته و پایان‌نامه‌تان را هنوز نداده‌اید در حالی که خیلی از هم ‌دوره‌ای‌های شما نه تنها درس‌شان تمام شده که یک ترم هم در مرحله بعدی تحصیل گذرانده‌اند؟ دست‌دست کرده‌اید و فرد مورد علاقه‌تان را از دست داده‌اید؟ خانه خوبی را پیدا کرده‌اید و با اینکه امکان خریدش را داشته‌اید آن‌قدر تنبلی کرده‌اید که آن خانه به فروش رفته؟ وامی‌ داشته‌اید و برای پیدا کردن ضامن اقدام نکرده‌اید؟ متاسفانه شما دارید از موفقیت جا می‌مانید؛ در حالی که اگر به سرعت در همه این موارد اقدام می‌کردید و دنبال راه‌حل می‌گشتید، می‌توانستید قدرت بیشتری در زمان حال، برای انجام کارهای‌تان داشته باشید. درست است که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است اما گاهی وقت‌ها تا به خودتان بیایید و تورتان را در آب بیندازید، می‌بینید همه ماهی‌ها را برده‌اند و دیگر چیزی برای شما نمانده است!

سحر حبیبی- سلامت

تنظیم برای تبیان : کهتری

کتاب " راهی به سوی کامیابی" نوشته برایان تریسی را در فروشگاه تبیان بیابید.

مقالات مرتبط

نسخه ای برایم بپیچید

مدیریت مقتدرانه

هزاران چرای بیهوده

در جستجوی خوشبختی

من به اندازه تو مهم هستم

برای دل های بی قرار

هنرورزی در مدرسه زندگی

خبرهایی برای زندگی بهتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.